• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

بازداشت هفت خبرنگار در حوزه غرب از آغاز سال روان خورشیدی

  • کد خبر : 10773
  • 22 قوس 1402 - 10:57
بازداشت هفت خبرنگار در حوزه غرب از آغاز سال روان خورشیدی
احمد لودين، مسوول کمیته مصونیت خبرنگاران در حوزه جنوب می‌گوید که از آغاز سال روان خورشیدی تا اکنون، هفت خبرنگار در حوزه جنوب بازداشت شده‌اند.

مسوولان این کمیته می‌افزایند که هرچند خشونت‌ها در برابر خبرنگاران کاهش یافته؛ اما هنوزهم شماری از خبرنگاران در بند امارت اسلامی بسر می‌برند.
آقای لودین در این باره گفت: «ما به سطح زون یازده رویداد داشتیم؛ اما در سال ۲۰۲۳ خوش‌بختانه هفت رویداد داریم که با این امیدواریم که رویدادهای خشونت دیگر هم کاهش پیدا کند.»
سلطان علی جوادی، مدیر مسوول رادیوی نسیم، در پنجم ماه میزان سال روان، از سوی نیروهای امارت اسلامی در ولایت دایکندی، بازداشت شد و به تازگی از سوی محکمه ابتدایه‌ی این ولایت به یکسال بند، محکوم شده است.
مصطفی صالح، رییس اطلاعات و فرهنگ دایکندی گفت: «جوادی به یک‌سال بند محکوم شده، سرپیچی از اصول امارت اسلامی. نشرات رادیو آزادی را از صبح تا شام پخش می‌کردند بدون کدام فلتر و سانسور پخش می‌کرد با تمام آهنگ‌ها و تبلیغات رادیو آزادی که خلاف امارت بود یا نبود تمام‌اش را پخش می‌کرد.»
مرتضی احمدی، همکار سلطان علی جوادی گفت: «خواستار این هستیم که هیاتی از کابل توظیف شود تا درباره‌ی حکمی که به آقای جوادی بریده شده تجدید نظر صورت بگیرد و آقای جوادی آزاد شود و هم‌چنان اگر تخطی انجام داده آقای جوادی از طریق کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ها بررسی شود.»
افزون بر آقای جوادی، نیروهای امارت اسلامی، هفته‌ی گذشته، عبدالرحیم محمدی خبرنگار تلویزیون تمدن در ولایت کندهار را نیز بازداشت کرده و اکنون تحت بازجویی قرار دارد.
قدرت‌الله رضوان، خبرنگار- کندهار گفت: «به هر اندازه که برای خبرنگاران در فضای کاری شان سهولت‌ها فراهم می‌شوند و منابع زیاد می‌شود به همان اندازه ساحه کاری آنان فراخ‌تر می‌شود.»
اما ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که بازداشت برخی از این خبرنگاران، هیچ ربطی به فعالیت رسانه‌ی آنان ندارد، بل‌که به اتهام جرم‌های جنایی و نقض قوانین، بازداشت شده‌اند.
آقای مجاهد در این باره گفت: «در این مورد شاید زیادتر متاسفانه گاهی وقت موضوعات جنایی و موضوعات نقض قوانین دست دارند، تنها موضوع رسانه‌ای هم نمی‌باشد اما بازهم این موضوعات را ما تحقیق می‌کنیم که از چه قرار است ولی این‌که موضوع در محکمه است، بعد حقوقی دارد و تنها موضوع رسانه‌ای نیست.»
این در حالی‌ست که چندی پیش نی یا پشتیبان رسانه‌های آزاد افغانستان، آمار داده بود که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، نزدیک به یک صدو ده پرونده‌ی خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10773

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.