• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
تداوم فشار بر طالبان؛

شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌ها علیه طالبان را تمدید کرد

  • کد خبر : 10809
  • 24 قوس 1402 - 15:29
شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌ها علیه طالبان را تمدید کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت تیم‌ نظارت بر تحریم‌ها علیه طالبان و نهادهای تهدیدکننده‌ صلح و امنیت افغانستان را برای یک ‌سال دیگر تمدید کرده است. این شورا با اتفاق آرای ۱۵ عضو، قطع‌نامه تداوم تحریم‌های ۱۹۸۸علیه طالبان را به تصویب رسانده که بر مبنای آن این گروه یک‌ سال دیگر نیز زیر تحریم‌های […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت تیم‌ نظارت بر تحریم‌ها علیه طالبان و نهادهای تهدیدکننده‌ صلح و امنیت افغانستان را برای یک ‌سال دیگر تمدید کرده است. این شورا با اتفاق آرای ۱۵ عضو، قطع‌نامه تداوم تحریم‌های ۱۹۸۸علیه طالبان را به تصویب رسانده که بر مبنای آن این گروه یک‌ سال دیگر نیز زیر تحریم‌های سازمان ملل متحد باقی خواهد ماند. طبق این قطع‌نامه، شرکت‌ها و نهادهای مرتبط و وابسته به طالبان نیز مشمول این تحریم هستند. براساس تصمیم جدید شورای امنیت، تیم نظارت باید اطلاعاتی را در مورد عدم رعایت اقداماتی که شامل مسدود کردن وجوه و دارایی‌ها، جلوگیری از سفر و عرضه یا انتقال سلاح است، جمع‌آوری کند. این شورا همچنان قطع‌نامه «تروریسم بین‌المللی و افغانستان» را نیز به تصویب رسانده است. به گفته این شورا، افغانستان تحت حاکمیت طالبان همچنان تهدید برای صلح و امنیت بین‌الملل است و تجارت مواد مخدر منبع تمویل گروه‌های تروریستی است که علاوه از تهدید امنیت افغانستان، جهان را نیز تهدید می‌کند. امریکا تداوم تحریم‌ها علیه طالبان را حمایت از صلح و امنیت در افغانستان خوانده، اما چین و روسیه از تحریم سفرهای طالبان انتقاد کرده‌اند.
طالبان در بیش از دو سال گذشته به‌رغم تعامل با سازمان ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان، نتوانسته‌اند نگرانی‌های شورای امنیت را در مورد تهدیدات امنیتی و تجمع گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان مرفوع سازند. در تازه‌ترین مورد، ۱۵ عضو این شورا با اتفاق آرا، ماموریت تیم‌ نظارت بر تحریم‌ها علیه طالبان و نهادهای تهدیدکننده صلح و امنیت افغانستان را برای یک ‌سال دیگر تمدید کرده‌اند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته که قطع‌نامه تداوم تحریم‌های ۱۹۸۸ علیه طالبان را تایید کرده که بر مبنای آن طالبان یک ‌سال دیگر نیز زیر تحریم‌های سازمان ملل باقی می‌مانند. طبق این قطع‌نامه، مسدود کردن دارایی‌ها، جلوگیری از سفر و جمع‌آوری سلاح شامل تحریم‌های وضع شده می‌باشد.
لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، با استقبال از تمدید ماموریت تیم نظارت بر تحریم‌ها علیه طالبان، گفته است که نتیجه رای‌گیری تاییدی بر اهمیت تداوم رژیم تحریم‌های ۱۹۸۸ در حمایت از صلح و امنیت در افغانستان است. به گفته او، گزارش‌های تیم نظارت برای درک تاثیر تحریم‌ها و رویدادها در افغانستان بسیار حیاتی است.
نماینده امریکا در شورای امنیت تاکید کرده است: «این بینش‌ها به کشورهای عضو امکان می‌دهد تا پی‌گیری کنند که آیا طالبان به تعهدات خود عمل می‌کنند یا خیر؟»
جنگ شاونگ، نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل، گفته است که باید اطمینان حاصل شود که افغانستان به مرکز گروه‌های تروریستی تبدیل نمی‌شود. او تاکید کرده که جامعه بین‌الملل باید افغانستان را در «خانواده ملت‌ها» ادغام کند.
شاونگ از مقررات تشویق تیم نظارت برای بازدید از افغانستان و برقراری ارتباط با همه طرف‌ها در افغانستان نیز قدردانی کرده است. او افزوده که این شورا باید اقدامات تحریمی را به موقع تنظیم کند تا از هر گونه تأثیر منفی بر مردم افغانستان جلوگیری کند.
نماینده چین در شورای امنیت گفته که این شورا باید «معافیت‌های مسافرتی اعطا شده به برخی از مقامات طالبان را از سر بگیرد، زیرا این ابزار ضروری برای گفت‌وگو و تعامل است و نه ابزار چانه‌زنی برای فشار.»
نماینده روسیه در سازمان ملل نیز بر لزوم بازنگری در تحریم‌ها اشاره کرده و نسبت به عدم تمدید معافیت‌ مقام‌های طالبان از ممنوعیت سفر ابراز تاسف کرده است.
از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطع‌نامه‌ای گفته است که افغانستان زیر سیطره طالبان همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل است. این شورا گفته که تجارت مواد مخدر در افغانستان «منبع تمویل‌ گروه‌های تروریستی» است که امنیت جهان را تهدید می‌کنند.
شورای امنیت هفته گذشته قطع‌نامه «تروریسم بین‌المللی و افغانستان» را تصویب کرده که در آن آمده است که کشت خشخاش در افغانستان کاهش یافته، اما «گروه‌های تروریستی و بازی‌گران غیردولتی در تجارت مواد مخدر و سوءاستفاده از منابع طبیعی افغانستان» دست دارند. به گفته اعضای شورای امنیت، گروه‌های تروریستی علاوه بر تهدید جهان، برای ثبات و امنیت افغانستان نیز تهدید شمرده می‌شوند.
این شورا بار دیگر از طالبان خواسته تا «حکومت فراگیر و نماینده مردم» تشکیل دهند و به تعهدات بین‌المللی افغانستان عمل کنند. افزون بر این، اعضای شورای امنیت سازمان ملل از نقض حقوق بشر در افغانستان نیز ابراز نگرانی جدی کرده‌اند.
عدم دسترسی برابر زنان و دختران به آموزش، فرصت‌های شغلی، مشارکت در جامعه، منع آزادی سفر و دیگر خدمات اساسی از موضوعات مهم مایه نگرانی جامعه جهانی است، اما طالبان با شدت بیش‌تر بر وضع ممنوعیت‌های خود ادامه داده‌اند.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی با صدور قطع‌نامه از اوضاع افغانستان برای تهدید صلح و ثبات جهانی ابراز نگرانی کرده‌اند که پیش از این وزارت خارجه امریکا با نشر گزارشی گفته بود که همسایه‌گان افغانستان به شدت نگران تهدیدات تروریستی از افغانستان هستند.
در گزارش این وزارت آمده که طالبان به تعهدات خود مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر عمل نکرده و به پناه دادن به گروه‌های تروریستی همچنان ادامه داده‌اند.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته در پی حمله موتر بمب بر یک پایگاه پولیس در ایالت خیبر پختونخوا در پاکستان، ده‌ها تن از نظامیان این کشور کشته و زخمی شدند. براساس گزارش‌ رسانه‌های پاکستانی، این حمله در منطقه دیره اسماعیل خان بر یک پاسگاه پولیس رخ داده است.
یک نوار تصویری که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، گفته می‌شود فرد انتحارکننده باشنده اصلی ولایت هلمند بوده است. او در این نوار تصویری به خانواده‌اش پیام می‌فرستد که بعد از مرگ وی به‌جای گریه «دو رکعت نماز» بخوانند.
این حمله با واکنش‌های گسترده مواجه شده است. شورای امنیت با انتشار بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرده و بر مبارزه جدی علیه تروریسم تاکید کرده است. مقام‌های پاکستانی طالبان را متهم با همکاری با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و گروه‌های همسو با آن کرده‌اند.
مرتضا سولنگی، وزیر اطلاعات پاکستان، در واکنش به این حمله گفته که افغانستان به پناه‌گاهی برای گروه‌های تروریستی چون داعش و القاعده تبدیل شده است. او هشدار داده که افغانستان نه تنها تهدید برای پاکستان، بلکه تهدید جدی برای تمام جهان نیز است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10809

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.