• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
کاهش حاصلات سیب در شیخ‌علی پروان؛

باغ‌داران از نبود بازار فروش شکایت دارند

  • کد خبر : 10875
  • 29 قوس 1402 - 11:24
باغ‌داران از نبود بازار فروش شکایت دارند
شماری از باغ‌داران در ولسوالی شیخ‌علی ولایت پروان از کاهش حاصلات سیب در این ولایت شکایت دارند. به گفته آنان، حاصلات سیب به دلیل خشک‌سالی و آفات طبیعی کاهش یافته است. افزون بر این، شماری از باغ‌داران ولسوالی شیخ‌علی دره غوربند ولایت پروان از نبود بازار مناسب به‌خاطر فروش محصولات‌شان نگرانی دارند. آنان می‌گویند که نرخ یک سیر سیب امسال از ۱۴۰ افغانی به ۱۰۰ افغانی رسیده است. مقام‌های محلی طالبان نیز تایید کرده‌اند که حاصلات سیب امسال نسبت به گذشته در این ولایت کاهش یافته است. به گفته آنان، حاصلات سیب در ولسوالی شیخ‌علی ۲۵ درصد کاهش یافته است. با این حال، باغ‌داران ولایت پروان از طالبان می‌خواهند تا برای فروش محصولات سیب در داخل و بیرون از کشور، بازاریابی کنند و برای نگه‌داری میوه‌های تازه به‌ویژه سیب، سردخانه‌های معیاری ایجاد کنند.

همزمان با فرارسیدن فصل برداشت سیب در ولسوالی شیخ‌علی دره غوربند ولایت پروان، شماری از باغ‌داران از کاهش حاصلات این میوه تازه نگرانی دارند.
حیات‌الله رحمانی، یکی از باغ‌داران ولسوالی شیخ‌علی ولایت پروان است. او می‌گوید که حاصلات سیب در این ولایت، نسبت به هر وقت دیگر کاهش چشم‌گیر یافته است. او دلیل کاهش حاصلات سیب در این ولسوالی را خشک‌سالی و آفات طبیعی عنوان می‌کند.
او می‌گوید: «با آن که سیب شیخ‌علی از شهرت ویژه‌ای برخوردار است، اما حاصلات سیب امسال کاهش یافته است. امسال از یک طرف خشک‌سالی دامن‌گیر ما شده است و از طرفی آفات طبیعی. بیش‌تر از نصف درختان سیب را آفات زده است.»
نبود بازار مناسب در سال جاری، از دیگر چالش‌هایی است که گریبان‌گیر باغ‌داران ولسوالی شیخ‌علی شده است.
شیرزی قرلق، یکی دیگر از باغ‌داران ولسوالی شیخ‌علی ولایت پروان، می‌گوید: «پارسال یک سیر سیب را ۱۴۰ تا ۱۵۰ افغانی هم به فروش رساندیم، اما امسال ۱۰۰ افغانی تا ۱۲۰ افغانی کسی سیب را بالا نفروخته است.»
به گفته قرلق، آنان مجبور می‌شوند تا محصولات‌شان را به قیمت اندک به فروش برسانند که در این صورت حتا مصارف یک‌ساله‌شان را نیز نمی‌توانند به‌دست آورند.
قرلق می‌افزاید: «طالبان باید برای فروش محصولات ما در داخل و بیرون از کشور بازاریابی کنند. اگر قرار بر این باشد که محصولات کشاورزان تنها در خود کشور به فروش برسد، خو طبعاً نرخ نمی‌داشته باشد. اگر خودشان مستقیم کشاورزان را حمایت کرده نمی‌توانند، حداقل زمینه فروش را مساعد سازند.»
او نبود سردخانه‌های معیاری را از دیگر دلایل «بی‌ارزش شدن» محصولات‌شان می‌داند.
نورالله، یکی دیگر از باغ‌داران ولسوالی شیخ‌علی، می‌گوید: «اگر سردخانه‌های معیاری در کشور وجود داشته باشد، هیچ محصول کشور ما به این حد بی‌ارزش نمی‌شود. با وجودی که میلیون‌ها افغانی کمک‌ به کشور سرازیر می‌شود، اما کار بنیادی صورت نمی‌گیرد.»
او تاکید می‌ورزد: «از نظر من نهادهای امدادرسان در برخی نقاط کشور مثل ولایت‌هایی که زراعتی هستند، به‌جای کمک‌های غذایی کارهای بنیادی انجام دهند. مثلاً سردخانه‌ها را ایجاد کنند تا یک کشاورز در انتظار دریافت یک بوجی آرد نباشد، بلکه محصول خود را تا آخر سال فروخته برود و هیچ نیازی به دیگران پیدا نکند.»
مقام‌های محلی طالبان نیز تایید کرده‌اند که حاصلات سیب امسال نسبت به گذشته در ولایت پروان کاهش یافته است.
مولوی معشوق‌الله منصور، ولسوال طالبان در شیخ‌علی ولایت پروان، به خبرگزاری باختر تحت کنترل این گروه گفته است که به دلیل خشک‌سالی و آفات طبیعی حاصلات سیب در ولسوالی شیخ‌علی ۲۵ درصد کاهش یافته است. وی ادعا کرده که در سال ‌جاری پنج هزار متریک تُن سیب از باغ‌های ولسوالی شیخ‌علی برداشت شده است.
به گفته او، در ولسوالی شیخ‌علی صدها باغ سیب احداث شده است و سالانه هزاران متریک تُن سیب در بازارهای مختلف توسط بازرگانان عرضه می‌شود.
او تصریح کرده است: «به‌خاطر رشد و حمایت دهقانان برنامه‌های متعدد دارد تا از یک سو میزان تولید میوه افزایش یابد و از سوی دیگر، برای این فرآورده‌ها بازاریابی شود.»
گفتنی است که شیخ‌علی یکی از ولسوالی‌های کوهستانی ولایت پروان است و بیش‌تر مردم آن به باغ‌داری و کشاورزی مشغول‌ هستند.
سیب، زردآلو و بادام محصولات مهم این ولسوالی است. سیب شیخ‌علی بسیار مرغوب و پسندیده است که توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10875

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.