• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
دستور طالبان:

کتاب‌های مغایر با فقه حنفی را از دانشگاه‌ها جمع کنید

  • کد خبر : 10889
  • 30 قوس 1402 - 10:35
کتاب‌های مغایر با فقه حنفی را از دانشگاه‌ها جمع کنید
وزارت تحصیلات عالی طالبان از دانشگاه‌های خصوصی خواسته است که کتابخانه‌های خود را از کتاب‌های «خلاف فقه حنفی» و کتاب‌های سیاسی «تصفیه» کنند.

در مکتوب این وزارت به دانشگاه‌های خصوصی آمده است: «هدایت داده می‌شود که کتابخانه‌های تمام نهادهای تحصیلی خصوصی در افغانستان را تصفیه کنید، تمام کتاب‌هایی که مخالف فقه حنفی، سیاسی و کتاب‌هایی که مشکلات عقیدتی ایجاد می‌کنند، را از کتابخانه‌ها جمع کرده و به جای آن‌ها کتاب‌های سیرت نبوی جایگزین کنید. البته فهرست کتاب‌هایی که جایگزین می‌کنید را در ابتدا با ما در میان بگذارید.»
این مکتوب اداری با امضای شاکرالله وحدت، رئیس دعوت و ارشاد وزارت تحصیلات عالی طالبان هفته گذشته صادر شده و در پای نامه هم محمد سلیم افغان، رئیس امور محصلان دانشگاه‌های خصوصی دستور ابلاغ آن به دانشگاه‌های خصوصی را داده است.
ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان هفته گذشته در یک سخنرانی خود در دانشگاه کنر مدعی شد که «در افغانستان مذاهب وجود ندارند، همه افغان‌ها پیرو مذهب امام ابوحنیفه هستند».
این در حالی است که شیعیان جعفری و اسماعیلی بخش بزرگی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و اقلیت‌‌های دینی از جمله سیک‌ها و هندوها نیز در افغانستان زندگی می‌کنند.
شماری از روحانیون تندرو در کابینه طالبان بیش از ۵۰ فرمان و دستور العمل برای محدودیت حضور اجتماعی زنان صادر کرده‌اند که گفته شده حمایت مستقیم هبت‌الله آخوند زاده، رهبر طالبان را نیز با خود دارند.
سال گذشته، ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان پس از گماشته شدن به این سمت، با صدور دستورالعمل، حضور دانشجویان و استادان زن در دانشگاه‌‌های دولتی را «تا امر ثانی» منع کرد، این سیاست بعدا شامل دانشگاه‌های خصوصی نیز شد و با گذشت یک‌سال هنوز تغییر نکرده است.
سخنگویان طالبان گفته‌اند که پس از آماده شدن زمینه‌های آموزش دختران و زنان، دروازه دانشگاه‌ها به روی آن‌ها بازخواهد شد که با گذشت یک‌سال هنوز انجام نشده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10889

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.