• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

شورای امنیت قطعنامه‌ نحوه «تعامل» با طالبان را تصویب کرد

  • کد خبر : 11005
  • 08 جدی 1402 - 15:29
شورای امنیت قطعنامه‌ نحوه «تعامل» با طالبان را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای درباره نحوه «تعامل» با حکومت طالبان را با اکثریت آرای ۱۵ عضو دائمی و غیردائمی این شورا تصویب کرد. قطعنامه ۲۷۲۱ (۲۰۲۳) با ۱۳ رای موافق به تصویب شورای امنیت رسید. روسیه و چین رای ممتنع دادند. قطعنامه امروز در چارچوب اجرای پیشنهاد‌های مطرح‌شده در ارزیابی مستقل ارائه شده […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای درباره نحوه «تعامل» با حکومت طالبان را با اکثریت آرای ۱۵ عضو دائمی و غیردائمی این شورا تصویب کرد.
قطعنامه ۲۷۲۱ (۲۰۲۳) با ۱۳ رای موافق به تصویب شورای امنیت رسید. روسیه و چین رای ممتنع دادند.
قطعنامه امروز در چارچوب اجرای پیشنهاد‌های مطرح‌شده در ارزیابی مستقل ارائه شده از طرف فریدون سینیوراوغلی، فرستاده دبیرکل سازمان ملل، است که او پس از چند ماه مشورت با طالبان و چهره‌های سیاسی افغانستان در ۸ اکتبر به این شورا داده بود.
بر اساس این قطعنامه انتظار می‌رود دبیرکل سازمان ملل یک نماینده ویژه با مشورت شورای امنیت برای روابط دیپلماتیک با حکومت طالبان انتخاب کند.
همچنین ایجاد یک «نقشه راه» برای «ادغام کامل» افغانستان در جامعه بین‌المللی و ایجاد مجموعه‌ای از مکانیسم‌های نظارتی بر اجرای توصیه‌های ارائه شده است.
برخی از پیشنهادهای آقای سینوراوغلی با مخالفت طالبان و انتقادهای زیاد به‌ویژه از جانب گروه‌های سیاسی مخالف طالبان مواجه شده است.
نماینده ژاپن به نمایندگی از کشورش و امارات متحده عربی گفت که این قطعنامه «استراتژی جدید» در مورد مسائل مختلف افغانستان برای «تعامل هماهنگ جامعه جهانی در مورد افغانستان» را تعریف می‌کند. پیش‌نویس قطعنامه امروز از سوی نمایندگان این دو کشور پیشنهاد شده بود.
نماینده ژاپن افزود که «ما در مورد افغانستان، امسال متحد مانده‌ایم و امیدواریم که این روند همچنان در سال پیش رو نیز ادامه پیدا کند.»
نماینده امارات متحده عربی نیز پس از پایان رای‌گیری از فریدون سینوراوغلی و تیمش برای ارائه این گزارش تشکر کرد و گفت پیام امروز پایان بخشیدن به انزوای افغانستان و «تازه‌ترین فرصت برای تغییر این روند» در افغانستان است، و «نیاز به مصالحه از سوی همه جوانب» دارد.
این قطعنامه به گفته نماینده امارات «اصول و رویکرد عملگرایانه بین‌المللی» در مورد افغانستان دارد.
او تصویب این قطعنامه در روزهای پایان سال جاری را برای شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان «پر از دستاورد» خواند.
نماینده آمریکا هم گفت: «این قطعنامه یک پیام روشن به طالبان، مردم افغانستان و جهان فرستاد و نشان داد که شورای امنیت سازمان ملل از روندی حمایت می‌کند که افغانستان بنا به تعهدات بین‌المللی که دارد در جامعه بین‌المللی ادغام شود.»
او افزود که اما طالبان در سال گذشته از «عادی‌سازی» روابط با جامعه جهانی «دورتر» شده است.
او همچنین گفت که آمریکا «قویا» از تعیین یک نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در چارچوب این قطعنامه حمایت می‌کند. نماینده ویژه وظیفه هماهنگی تعامل جامعه جهانی با افغانستان و از جمله بازیگران سیاسی دخیل در این کشور را برعهده خواهد داشت.
نماینده بریتانیا نیز گفت که طالبان نیز مسئولیت دارد تا به تعهداتش عمل کند از جمله رفع محدودیت‌ها بر زنان و دختران این کشور.
نمایندگان چین و روسیه، که به‌ویژه با تعیین یک نماینده ویژه مخالفت کرده و رای ممتنع دادند، پس از رای‌گیری، دلایل خود را تشریح کردند.
نماینده چین گفت که تعیین نماینده ویژه باید با توجه به نگرانی‌ها و احترام به دیدگاه‌های مطرح در افغانستان باشد تا از «برخورد» میان گروه حاکم در افغانستان و جامعه جهانی پیشگیری شود.
او گفت: «واضح است که حالا رویکرد اعضای شورای امنیت در این مورد تقسیم ‌شده و از طرف دیگر طالبان نیز با آن مخالفت‌هایی دارد که تحمیل آن احتمالا نتایج سازنده‌ای در پی ندارد.»
او گفت که چین و روسیه در این زمینه نگرانی‌های خود را ابراز کرده‌اند و در زمان مشورت تدوین آن، خواستار تجدیدنظر شدند اما چنین نشد که باعث «تاسف عمیق» است و به همین خاطر این دو کشور رای «ممتنع» دادند.
او گفت «امیدوار است دبیرکل سازمان ملل با دقت در تعیین نماینده ویژه خود تعامل سازنده با مقامات افغانستان داشته باشد و راه‌حل‌های مناسب را بیابد. تاریخ افغانستان در دو دهه گذشته ثابت کرده که نتیجه تحمیل راه‌حل‌های خارجی بر این کشور در نهایت به ناکامی می‌رسد.»
نماینده روسیه نیز دیدگاه مشابهی با چین ارائه کرد و اما از بخش‌های این قطعنامه در مورد حقوق بشر و مبارزه با تروریسم استقبال کرد.
او گفت «مجبور کردن به رقص به آهنگ دیگران» نتایج مثبتی نداشته است و تاریخ افغانستان پر از «مثال‌های غم‌انگیز» از چنین تلاش‌هایی است.
نماینده روسیه همچنین خواستار مشورت دبیرکل سازمان ملل با حکومت طالبان و اعضای شورای امنیت در مورد تعیین نماینده ویژه خود در این کشور شد.
او گفت که در صورتی که با مقامات حاکم در افغانستان مشورت نشود، روسیه از نماینده ویژه حمایت نخواهد کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11005

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.