• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

استفادۀ بی‌رویۀ زغال سنگ در بامیان سبب افزایش بیماری‌های تنفسی شده‌است

  • کد خبر : 11034
  • 09 جدی 1402 - 18:51
استفادۀ بی‌رویۀ زغال سنگ در بامیان سبب افزایش بیماری‌های تنفسی شده‌است

شماری از آگاهان و باشنده‌گان بامیان از آنچه که پیامدهای منفی استفاده از زغال سنگ می‌خوانند، نگرانی نموده می‌گویند که بارگیری، پروسس و استفاده از زغال سنگ باعث افزایش بیماری‌های تنفسی و آلوده‌گی محیط زیست شده‌است. قدرت‌الله رها، رئیس موسسۀ تحصیلات عالی بامیکا در بامیان می‌گوید که پروسس و بارگیری زغال سنگ در ساحات مسکونی […]

شماری از آگاهان و باشنده‌گان بامیان از آنچه که پیامدهای منفی استفاده از زغال سنگ می‌خوانند، نگرانی نموده می‌گویند که بارگیری، پروسس و استفاده از زغال سنگ باعث افزایش بیماری‌های تنفسی و آلوده‌گی محیط زیست شده‌است.
قدرت‌الله رها، رئیس موسسۀ تحصیلات عالی بامیکا در بامیان می‌گوید که پروسس و بارگیری زغال سنگ در ساحات مسکونی خلاف قانون محیط زیستی و اصول شهرنشینی می‎باشد که از لحاظ محیطی و صحی پیامدهای ناگواری را بر جا می‌گذارد.
به گفتۀ وی، تردد بیش از حد موترهای باربری و استفاده از زغال سنگ برعلاوۀ تاثیرات منفی بالای زراعت، انواع بیماری‎های تنفسی را نیز به‌وجود آورده‌است.
موصوف افزود، در صورتی‌که تدابیر جدی و کار عملی جهت انتقال مراکز باربری زغال سنگ از داخل شهر و کاهش آلوده‎گی صورت نگیرد، باشنده‌گان محل با مشکل جدی صحی روبه‌رو خواهند شد.
احمدرضا روستایی، یکی از اساتید پوهنځی انجنیری پوهنتون بامیان نیز می‌گوید که در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیست جهت دستیابی به توسعۀ پایدار، پیشگیری از آلوده‌گی محیط زیست و مشکلات صحی ضروری می‌باشد.
به گفتۀ وی، یکی از منابع انرژی‌زا که بیشترین آثار منفی زیست‌محیطی و صحی را به دنبال دارد، استفادۀ زیاد از زغال سنگ است.
وی تصریح کرد که پخش کاربن‌دای‌‎ اکساید در فضا که به اثر سوخت زغال به وجود می‌آید و پراگنده شدن کاربن یا ذرات خُرد مضرۀ زغال سنگ در هوا باعث می‌گردد که از طریق تنفس وارد بدن انسان گردیده و باعث انواع بیماری‌ها گردد.
این در حالی ست که کارگران زغال سنگ از مبتلا شدن به انواع بیماری‌های تنفسی شکایت داشته و کار در این بخش را دشوارعنوان می‌نمایند.
محرم علی یکی از باشنده‌گان مرکز بامیان در این مورد می‌گوید که وی بخاطر تامین مخارج زنده‌گی خانواده حدود دوسال است که مصروف بارگیری زغال سنگ که یک کار دشوار و طاقت‌فرسا است می‌باشد.
نامبرده افزود: «در مدت دو سال که در بخش باربری زغال سنگ کار می‌کنم، اکنون با مشکل جدی قلبی و تنفسی دچار گردیده ام؛ چندین بار به شفاخانه مراجعه نمودم، ولی به صورت اولی خوب نشدم و با انجام کار سخت‌تر با نفس‌تنگی و درد سینه رو‌به‌رو می‌شوم.»
درعین حال، داکتر فروغ‌الدین امینی، رئیس شفاخانۀ انتانی ولایت بامیان نیز از افزایش مراجعین به این شفاخانه یادآوری نموده گفت که در این اواخر امراض تنفسی، حساسیت‌های مزمن ریزش، زکام، گلودردی، گرفتگی سینه و نفس‌تنگی رو به افزایش‌است.
به باور وی، اولین دلیل افزایش بیماری‌های تنفسی آلوده‌گی هوا ناشی از دود موترها، مصرف زغال سنگ در منازل، حمام و مرکزگرمی‌های عمومی می‌باشد.
داکتر امینی تصریح کرد که چون زغال سنگ یک مادۀ کاملاً شیمایی و سرطان‌‍زا بوده که با پخش شدن آن در فضا وقتی انسان آن را تنفس کند، سیستم‌های ریوی و شرایین تنفسی شش‌ها را تحت تاثیر قرار داده، فرد را به سرطان ریه نزدیک ساخته، حتی انسان را با مرگ مواجه می‌سازد.
وی همچنان توصیه نمود که از بیرون رفتن کودکان و کهن‌سالان در صبح و شام از خانه جلوگیری گردد و در صورت ضرورت از ماسک استفاده شود.
از سوی دیگر، مسؤولین محیط زیست ضمن تأیید این خبر از اقدامات عملی و فعالیت‌های پیش‌گیرانه جهت کاهش آلوده‌گی هوا در این ولایت خبر می‌دهند.
محمدابراهیم دادفر، رئیس محیط زیست بامیان گفت که آلوده‌گی محیطی در این فصل یکی از مشکلات عمده در این ولایت می‌باشد که تمام شهروندان مخصوصاً متشبثین مکلف به رعایت قانون حفظ محیط زیست و رعایت اصول شهرنشینی می‌باشند.
وی علاوه نمود که جهت جلوگیری از آلوده‌گی محیط زیست اکثر مراکز تخلیه و بارگیری زغال سنگ که در محیط مسکونی و شهری وجود داشت، جمع‌آوری و در منطقۀ “قرغنه‌تو” از مربوطات مرکز این ولایت که از ساحۀ شهر دور است، انتقال داده شده‌است.
همچنان وی تاکید کرد که جهت کاهش و کنترول آلوده‌گی محیط زیست برعلاوۀ جلوگیری از سوزاندن پلاستیک و زباله‌ها، به تمام مالکین حمام‌ها و مرکزگرمی‌ها توصیه شده تا از ماشین تصفیه استفاده نمایند، در غیر آن جواز فعالیت شان ملغی خواهند گردید.
نامبرده افزود، برعلاوۀ هزاران تن که در استخراج، بارگیری و پروسس زغال فعالیت دارند، مطابق سروی‌های سال قبلی ریاست احصائیه و معلومات این ولایت، بیش از ۵۰ هزار خانواده در سطح شهر بامیان از زغال سنگ استفاده می‌نمایند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11034

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.