• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

دهاقین در هرات از حکومت خواهان ایجاد سردخانه‌های معیاری برای محصولات شان اند

  • کد خبر : 11024
  • 09 جدی 1402 - 8:53
دهاقین در هرات از حکومت خواهان ایجاد سردخانه‌های معیاری برای محصولات شان اند

شماری از دهاقین در هرات از نبود سردخانه‌های معیاری جهت حفظ محصولات زراعتی‌شان در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و از حکومت خواهان توجه و حمایت در عرصۀ ساخت سردخانه‌ها هستند. به‌گفتۀ این دهقانان، هرات در فصل تابستان دارندۀ ظرفیت تولید تمامی محصولات زراعتی می‌باشد اما به اساس نبود تسهیلات فروش در داخل و بیرون […]

شماری از دهاقین در هرات از نبود سردخانه‌های معیاری جهت حفظ محصولات زراعتی‌شان در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و از حکومت خواهان توجه و حمایت در عرصۀ ساخت سردخانه‌ها هستند.
به‌گفتۀ این دهقانان، هرات در فصل تابستان دارندۀ ظرفیت تولید تمامی محصولات زراعتی می‌باشد اما به اساس نبود تسهیلات فروش در داخل و بیرون از کشور، با ازدیاد سالانۀ حاصلات قیمت آن نیز کم می‌شود و به دلیل نبود سردخانه‌ها در سه فصل دیگر سال باید همه مردم محصولات زراعتی را به قیمت‌های گزاف از بازار برای خود تهیه نمایند.
این دهاقین می‌گویند که اگر از طرف حکومت سردخانه‌ها در هرات فعال گردد، از یک سو می‌توانند به اقتصاد دهاقین کمک کند و از سوی دیگر قیمت محصولات زراعتی در بازارها در هر فصل سال پایین و در کنترول می‌آید.
حاجی جمعه‌گل یک تن از این دهاقین گفت که وی تمامی محصولات از جمله سیب، انگور، شفتالو، زردآلو، سیب زمینی، بادنجان وغیره را دارد اما با آن هم به فصل معینه آن نگهداری کرده نمی‌تواند و مجبور است تا آن را به قیمت پایین به فروش برساند.
این دهقان ساخت سردخانه‌ها را در حمایت از زارعین اولویت می‌داند و عدم توجه به آن را ضربۀ اقتصادی به دهقانان در این ولایت عنوان می‌کند.
حاجی مهرگل، یکتن دیگر از این دهاقین نیز گفت که وی همه‌ساله و آن هم تنها در یک فصل توانایی کشت پیاز، کچالو، سیر و غیره محصولات را دارد اما در سه فصل دیگر این محصولات را به قیمت‌های گزاف از بازار برای مصرف خانوادۀ خود تهیه می‌نماید.
موصوف علاوه می‌کند که هرات یک ولایت زراعتی و دارای انواع محصولات بوده و نیاز است تا حکومت جهت حمایت از قشر دهقان در بخش ایجاد سردخانه‌های معیاری در این ولایت دست به کار شود، تا زارعین به اسرع وقت تشویق و محصولات شان نیز از بازار خوبی برخور دار باشند.
این دهاقین می‌گویند که سردخانه‌ها در مناطق زراعتی لازمی بوده و از حکومت خواستار ساخت سردخانه‌ها در مناطق مختلف زراعتی در سطح مرکز و ولسوالی‌های این ولایت هستند.
از سوی دیگر، آگاهان سکتور زراعتی نیز در این ولایت بدین باور اند که افغانستان یک کشور زراعتی بوده و باید در راستای حمایت از زراعت و دهقانان از سوی دولت توجه ویژه صورت گیرد.
عبدالواحد صادقی، آگاه مسایل زراعتی ضمن بیان این مطلب می‌گوید که سردخانه‌ها جهت حفظ محصولات و توازن در قیمت‌های بازار محصولات زراعتی نقش عمده را دارد.
موصوف علاوه کرد که اگر حکومت برای زارعین سردخانه‌های معیاری را جهت حفظ محصولات آماده سازد، عدۀ کثیری از دهاقین نیاز شان برطرف شده و محصولات به قیمت ارزان‌تر در هر چهار فصل به بازار عرضه می‌گردد.
از سویی هم، ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات می‌گوید که آنان با توجه به نیاز سردخانه‌ها در هرات تا کنون اقداماتی را از قبیل آماده‌سازی و فعال کردن یک سردخانه روی دست گرفته‌اند.
مولوی پیرمحمد حلیمی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری هرات گفت که این اداره در حال حاضر به خاطر برطرف ساختن نیازهای دهاقین یک سردخانۀ غیرفعال را فعال نموده و یک سردخانۀ دیگر نیز از سوی مؤسسات برای شان تهیه شده‌است.
رئیس زراعت هرات می‌افزاید که سردخانه‌های مذکور دولتی بوده و تنها در حدود دوصد تٌن میوه‌جات را در خود جای می‌دهد که نیازمند برق زنده بوده، چون دستگاه سولری ندارند.
وی می‌افزاید که در آینده نیز در این راستا تلاش خواهند کرد تا سردخانه‌های بیشتری در هرات فعال شود و ادارۀ شان به حمایت از دهقانان و زارعین در این ولایت از هر گزینۀ ممکنه استفاده خواهند کرد.
این در حالی است که هرات با داشتن خاک حاصل‌خیز زراعتی دارای انواع و اقسام مختلف سبزیجات، میوه‌جات و حبوبات می‌باشد که در فصل تولید آن نگهداری این حاصلات برای خود دهاقین و بازار هرات یک مشکل عمده می‌باشد که تنها یک سردخانۀ نسبتاً فعال که تنها گنجایش دوصد تن محصولات زراعتی در سطح ولایت با داشتن نزده ولسوالی را دارا می‌باشد که این بسندۀ این ولایت زراعتی نیست.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11024

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.