• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

هشدار از احتمال سونامی در پی زلزله شدید در جاپان

  • کد خبر : 11058
  • 11 جدی 1402 - 15:25
هشدار از احتمال سونامی در پی زلزله شدید در جاپان

در پی زمین لرزه ۷.۶ ریشتری در جزیره هونشو جاپان، سازمان هواشناسی این کشور نسبت به وقوع احتمالی امواج یک سونامی به ارتفاع سه متر در سواحل هشدار داد. در بخش هایی از روسیه نیز از سونامی “قریب الوقوع” هشدار داده شده است. پس از وقوع یک زمین لرزه شدید در منطقه نوتو در ولایت […]

در پی زمین لرزه ۷.۶ ریشتری در جزیره هونشو جاپان، سازمان هواشناسی این کشور نسبت به وقوع احتمالی امواج یک سونامی به ارتفاع سه متر در سواحل هشدار داد. در بخش هایی از روسیه نیز از سونامی “قریب الوقوع” هشدار داده شده است.
پس از وقوع یک زمین لرزه شدید در منطقه نوتو در ولایت ایشیکاوا، شبکه پخش عمومی جاپان”ان اچ کی” اعلام کرد: «همه ساکنان باید فوراً به مناطق مرتفع نقل مکان کنند.»
سایر شبکه های تلویزیونی جاپان نیز برنامه‌ های معمول خود را قطع کردند تا به مردم درباره وقوع “سونامی قریب‌ الوقوع” در سواحل ولایت‌ های ایشیکاوا، نیگاتا و تویاما هشدار دهند. رانش زمین و آتش سوزی نیز ممکن است در مناطق آسیب دیده رخ دهد.
به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه “تاس”، مقامات در روسیه نیز هشدار سونامی صادر کرده اند. آنها شهرهای ولادی وستوک و ناخودکا در شرق کشور مناطقی اعلام کرده اند که ممکن است متاثر شوند.
برق بیش از ۳۰ هزار خانواده در جاپان قطع شده است. تاکنون گزارشی از خسارت یا تلفات جانی زلزله نشر نشده است. به گفته حکومت جاپان، هیچ بی نظمی در وضع نیروگاه های هسته ای این کشور و همچنان منطقه به میان نیامده است.
مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام در ایالات متحده امریکا، هشدار داد که امواج خطرناک و جزر و مد سونامی در شعاع ۳۰۰ کیلومتری از مرکز زمین لرزه امکان پذیر است. ولایت ایشیکاوا در جاپان در اوایل ماه می سال ۲۰۲۳ با زلزله ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر لرزید. آن زمان در نتیجه زمین لرزه فقط یک نفر کشته و ۴۹ نفر مجروح شدند.
جاپان در به اصطلاح روی حلقه آتش اقیانوس آرام، جایی که صفحات تکتونیکی با هم برخورد می کنند، قرار دارد. زلزله و فوران های آتشفشانی اغلب در این منطقه رخ می دهد. به همین دلیل مقررات سختگیرانه ای برای ساختمان سازی در جاپان اعمال می شود و تمرینات برخورد در زمان زلزله به طور منظم توسط مردم این کشور انجام می شود.
در ۱۱ مارچ سال ۲۰۱۱، سواحل شرقی جاپان پس از زلزله ای ۹ ریشتری با سونامی بزرگی مواجه شد. آن فاجعه طبیعی ۱۸ هزار نفر را کشت.
سونامی همچنین به نیروگاه اتومی فوکوشیما برخورد کرد و باعث انفجارهای عظیم و ذوب شدن سه راکتور شد. این بدترین حادثه هسته ای جهان از زمان فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11058

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.