• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

«در سال گذشتۀ میلادی واردات قاچاقی دوا ۸۰ درصد کاهش یافته‌است»

  • کد خبر : 11122
  • 14 جدی 1402 - 12:19
«در سال گذشتۀ میلادی واردات قاچاقی دوا ۸۰ درصد کاهش یافته‌است»

ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان می‌گوید، در سال گذشتۀ میلادی، در کنار جمع‌آوری و هدر ۶۷۰۰ قلم دوا و ۷۰۰ تُن مواد غذایی بی‌کیفیت و تاریخ‌گذشته در سطح کشور، بیش از ۸۹۰ دواخانه در شهر کابل مهرلاک گردیده‌است. واردات دوا به اساس معلومات سرپرست ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان، در سال گذشتۀ میلادی […]

ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان می‌گوید، در سال گذشتۀ میلادی، در کنار جمع‌آوری و هدر ۶۷۰۰ قلم دوا و ۷۰۰ تُن مواد غذایی بی‌کیفیت و تاریخ‌گذشته در سطح کشور، بیش از ۸۹۰ دواخانه در شهر کابل مهرلاک گردیده‌است.
واردات دوا
به اساس معلومات سرپرست ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان، در سال گذشتۀ میلادی به هزینۀ بیش از یک میلیارد دالر دوا از خارج وارد شده که از این میان به ارزش بیش از ۷۸۵ میلیون دالر امریکایی به‌طور قانونی و متباقی به‌شکل قاچاق وارد کشور گردیده‌است.
او با اشاره به واردات قاچاقی دوا به کشور گفت که در سال ۲۰۲۳ میلادی میزان قاچاق دوا تا هشتاد در‌صد کاهش یافته‌است.
مهرلاک صدها دواخانه در شهرکابل طی سال ۲۰۲۳ میلادی
داکتر جاوید هژیر، سخنگوی ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان امروز چهاردهم جدی گفت که در جریان سال گذشتۀ میلادی، ۶۳۲۷ دواخانه در سطح شهر کابل از سوی این اداره بررسی گردیده‌است.
به اساس معلومات منبع، از میان این درملتون‌های بررسی شده، ۵۱۵۷ دواخانه‌ از طرف روز و۱۱۷۰ دواخانه از طرف شب مورد بررسی قرار گرفته‌است.
موصوف می‌گوید که از میان دواخانه‌های بررسی شده، ۸۹۳ آن به دلیل فعالیت خودسر یا نداشتن جواز، فارمسست، نوکریوال شبانه و ایجاد معاینه خانه در داخل دواخانه مهرلاک گردیده‌است.
به اساس معلومات او، از میان ۸۹۳ دواخانۀ مهرلاک‌شده،۴۰۲ دواخانه به دلیل نداشتن نوکریوالی شبانه و ۳۵۴ دواخانه به دلیل نداشتن جواز فعالیت مهرلاک شده‌است.
وی گفت که طی بررسی‌های انجام‌شده در این سال، برای ۳۱۲ دواخانه به دلیل عدم رعایت نظافت وغیره توصیه نامه توزیع شده‌است.
جمع‌آوری و هدر صدها تُن دوا و مواد غذایی بی‌کیفیت و تاریخ‌گذشته
به گفتۀ هژیر، در این سال ۶۹۹۷ قلم ادویۀ مختلف‌النوع تاریخ‌تیرشده و وارد شدۀ غیرقانونی از کشورهای مختلف، نیز جمع‌آوری و هدر گردیده‌است.
به نقل از منبع، دواهای یادشده شامل انتی بیوتیک‌ها، انلجزیک، ضد درد، آرام‌بخش اعصاب، حساسیت و ویتامین‌ها می‌باشد؛ اما بیشترین آن را دواهای تقویه و دوای معده تشکیل می‌دهد.
موصوف گفت، بیشترین دواها به‌گونۀ غیرقانونی از کشورهای پاکستان، ایران، هند، عربستان، اندونیزیا و برخی کشورهای دیگر وارد کشور شده‌است.
وی می‌گوید که سال گذشتۀ میلادی نزدیک به ۶۰ هزار نمونۀ دوا و مواد غذایی توسط لابراتوار مرکزی تثبیت کیفیت شده‌است.
وی گفت، در این سال بیش از ۷۰۰ تن دوا و مواد غذایی بی‌کیفیت و تاریخ‌گذشته را از مرکز و ولایت‌های کشور جمع‌آوری و هدر داده‌اند.
موصوف افزود، مواد غذایی که هدر شده شامل اقلام مختلف لبنیات، حبوبات و شیرینی‌باب می‌باشد که برای صحت استفاده‌‌کننده‌گان مضر و خطرناک بود.
وی خاطرنشان کرد که اگر این دواها و غذاهای بی‌کیفیت و تاریخ تیرشده مورد استفاده قرار ‌می‌گرفت، برای صحت مصرف کننده‌گان خطرناک تمام می‌شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11122

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.