• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
وزارت صنعت و تجارت:

در ۸ ماه به ارزش ۲ میلیون دالر سنگ‌های قیمتی صادر شده

  • کد خبر : 11130
  • 14 جدی 1402 - 19:39
در ۸ ماه به ارزش ۲ میلیون دالر سنگ‌های قیمتی صادر شده

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که این وزارت تلاش دارد تا تمامی سهولت‌ها را در بخش صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی فراهم سازد. آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت آمار می‌دهد که در هشت ماه پسین به ارزش دو میلیون دالر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به کشورها به ویژه پاکستان صادر کرده‌اند. سنگ‌های […]

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که این وزارت تلاش دارد تا تمامی سهولت‌ها را در بخش صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی فراهم سازد.
آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت آمار می‌دهد که در هشت ماه پسین به ارزش دو میلیون دالر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به کشورها به ویژه پاکستان صادر کرده‌اند.
سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از منابع مهم طبیعی افغانستان شمرده می‌شود که در حال حاضر صادرات آن به بیرون از کشور افزایش یافته است.
آقای جواد در این باره گفت: «حدود دو میلیون دالر سنگ‌های گران‌بها و نیمه گران‌بها به کشورهای مختلف دنیا به شمول پاکستان، چین، آلمان، امارات متحده عربی، قزاقستان، روسیه و دیگر کشورها صادر نموده که از این میان بیش‌ترین صادرات به پاکستان و چین بوده است.»
هم‌زمان با این، وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که امارت اسلامی تلاش دارد تا سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمی به ویژه زمرد را به گونه‌ی شفاف استخراج کنند.
همایون افغان سخن‌گوی این وزارت می‌افزاید که پس از رویکارآمدن امارت اسلامی بیش از ۲۴هزار قیراط زمرد از ولایت پنجشیر استخراج شده است.
آقای افغان در این باره گفت: «تا اکنون در حدود ۲۴ هزار قیراط زمرد استخراج شده به ارزش حدودا دو میلیون و سیصد هزار دالر امریکایی در طی مه دواطلبی در مقام ولایت پنجشیر به فروش رسیده است قابل یادآوری‌ست که سهم امارت ده درصد است و نود درصد دیگر سهم معدن‌کاران می‌باشد.»
از سویی هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری تاکید می‌‌ورزد که استخراج معادن به گونه‌ی قانونی در کشور می‌تواند در فراهم سازی زمینه کار برای شهروندان کشور نقش داشته باشد و نیاز است تا کارخانه‌های معیاری پروسس معادن در کشور نیز ایجاد شوند.
محمد یونس مومند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «پروسس معادن در داخل کشور می‌تواند مشکل کم‌بود کار را حل کند و ما باید به گونه‌ی معیاری پروسس کنیم و به گونه‌ی معیاری استخراج کنیم اگر به گونه معیاری استخراج و پروسس نشود در آینده مشکل ایجاد می‌کند.»
پیش از این، وزارت معادن و پترولیم گفته بود که ۵۳ معدن را در سال ۱۴۰۲خورشیدی قرارداد کرده‌اند که از این میان نه معدن آن به مقیاس بزرگ است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11130

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.