• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
یورو ایشیا نت:

پروژهٔ خط آهن ترانس-افغان به رونق اقتصادی منطقه کمک میکند

  • کد خبر : 11300
  • 23 جدی 1402 - 10:19
پروژهٔ خط آهن ترانس-افغان به رونق اقتصادی منطقه کمک میکند

نشریه یورو ایشیا نت در مقاله یی به موضوع مسیر خط آهن ترانس- افغان توجه کرده است. به نوشته این نشریه در سال ۲۰۲۳ میزان تجارت میان افغانستان و ترکمنستان شش مراتبه افزایش یافته و رقم تجارت به ۲۶۶ میلیون دالر بلند رفته است. این نشریه به ادامه افزوده است که این افزایش نشاندهنده این […]

نشریه یورو ایشیا نت در مقاله یی به موضوع مسیر خط آهن ترانس- افغان توجه کرده است.
به نوشته این نشریه در سال ۲۰۲۳ میزان تجارت میان افغانستان و ترکمنستان شش مراتبه افزایش یافته و رقم تجارت به ۲۶۶ میلیون دالر بلند رفته است.
این نشریه به ادامه افزوده است که این افزایش نشاندهنده این است که میزان داد و ستد بین این دو کشور تقویت یافته و با آنکه طالبان در افغانستان حاکم هستند٬ این رقم تجارت میتواند افزایش بیابد.
در این أواخر میزان تجارت میان افغانستان و برخی از کشورهای دیگر مثلا از جمله ازبکستان نیز افزایش قابل ملاحظه یی را نشان می دهد.
در سال ۲۰۲۳ ازبکستان به ارزش ۲۳۹ میلیون دالر صادرات به افغانستان داشته است٬ این درحالی است که میزان واردات از افغانستان در همین سال صرف به ۲۷ میلیون دالر میرسید.
وزارت تجارت حکومت طالبان گفته است که از افغانستان به ازبکستان میوه های خشک و قالین صادر شده است این درحالی است که از ازبکستان آرد٬ حبوبات کودکیمیاوی ٬ تیل گاز و مهم تر از همه برق به افغانستان وارد شده است.
به نوشته نشریه شاید همین مسئله باشد که ازبکستان به پروژه ترانس -افغان بیشتر علاقمند است. این پروژه یی است که ازبکستان را از طریق افغانستان به پاکستان وصل می کند.
مقامات هر سه کشور در ماه جولای سال گذشته در مورد نقشه این پروژه یک پروتوکول را امضا کردند.
قرار است این پروژه از مزارشریف شروع شده و بعدا با عبور از ولایات سمنگان٬ بغلان٬ پروان٬ کابل٬ لوگر٬ پکتیا و خوست از طریق بندر غلام خان به خط ریل پاکستان وصل شود.
در حال حاضر بررسی ها در مورد سروی تخنیکی و مسایل مالی این پروژه ادامه دارد.
مقامات ازبکستان تخمین زده اند درصورتی که کار این پروژه تکمیل شود هزینه های ترانسپورت برای انتقال أموال تجارتی از ازبکستان به پاکستان و از آنجا به ازبکستان ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
تخمین شده است که برای اجرای این پروژه شش میلیارد دالر مصرف خواهد شد.
درصورتی که این مسیر خط آهن تکمیل شود تا سال ۲۰۳۰ پانزده میلیون تن أموال تجارتی انتقال خواهد یافت.
نشریه استایل تایمز
نشریه استایل تایمز در تازه ترین شماره خود در مطلبی درمورد مسدود شدن راه تورخم به روی موترهای بار بری تبصره آژانس خبری اسوشیتد پرس را نشر کرده است.
رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت ننگرهار نور محمد حنیف گفته است که مقامات پاکستانی از راننده های لاری ها خواسته اند تا پاسپورت و ویزه داشته باشند. سالهای زیادی است که راننده های موتر های بار بری بدون داشتن پاسپورت و ویزه در این مسیر رفت و آمد می کنند.
نور محمد حنیف گفته است که حالا آنان نیز از راننده های پاکستانی میخواهند تا با ویزه داخل افغانستان شوند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11300

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.