• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
ناشران:

طالبان برخی کتاب‌های مذهبی و سیاسی مخالف عقاید خود را مصادره و ممنوع کردند

  • کد خبر : 11357
  • 25 جدی 1402 - 15:19
طالبان برخی کتاب‌های مذهبی و سیاسی مخالف عقاید خود را مصادره و ممنوع کردند

شماری از ناشران در کابل تایید کرده‌اند که حکومت طالبان برخی از کتاب‌ها با عناوین سیاسی و مذهبی را جمع‌آوری و مصادره کرده‌اند. یک استاد دانشگاه که نخواست اسمی از او برده شود گفت که افراد طالبان به کتابفروشی‌ها و ذخیره‌گاه‌های (انبارهای) ناشران سر می‌زنند و این کتاب‌ها را مصادره می‌کنند. همچنین برخی نویسندگان از […]

شماری از ناشران در کابل تایید کرده‌اند که حکومت طالبان برخی از کتاب‌ها با عناوین سیاسی و مذهبی را جمع‌آوری و مصادره کرده‌اند.
یک استاد دانشگاه که نخواست اسمی از او برده شود گفت که افراد طالبان به کتابفروشی‌ها و ذخیره‌گاه‌های (انبارهای) ناشران سر می‌زنند و این کتاب‌ها را مصادره می‌کنند.
همچنین برخی نویسندگان از جمله مجیب‌الرحمن رحیمی، نویسنده و از سخنگویان دولت پیشین، در صفحه فیسبوک خود نوشته است که افراد طالبان کتاب‌هایی مانند «نقدی برساختار نظام»، «احمدشاه مسعود؛ شهید راه صلح و آزادی» و «دین، دولت و تطبیق شریعت» را از برخی از انتشارات و کتاب‌فروشی‌ها در کابل مصادره کرده‌اند و «با احضار ناشران و کتاب‌فروشی‌ها از آنان تعهد کتبی گرفتند تا این کتاب‌ها را در بازار عرضه نکنند».
شماری از دانشجویان در کابل نیز می‌گویند که وزارت تحصیلات طالبان کتابخانه‌‌های دانشگاه‌ها را از کتاب‌های «مخالف تفکر و مذهب طالبان» منع کرده و پژوهش‌های اکادمیک در این حوزه را را نیز قدغن کرده است.
به گفته برخی منابع، بخشی از این ممنوعیت هم شامل کتاب‌های مذهبی، به استثنای کتب مربوط به مذهب اسلام حنفی، نیز بوده است.
وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان دو روز پیش تایید کرده است که به ناشران و کتابفروشی‌ها قبلاً توصیه شده است که فهرست مشخصی از کتب را عرضه نکنند.
معاون این وزارت گفته بود که اما هنوز اقداماتی در رابطه به مصادره این کتاب‌ها روی دست گرفته نشده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11357

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.