• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

سازمان جهانی صحت سود و زیان هوش مصنوعی را در بخش صحت ارزیابی می‌کند

  • کد خبر : 11548
  • 02 دلو 1402 - 22:37
سازمان جهانی صحت سود و زیان هوش مصنوعی را در بخش صحت ارزیابی می‌کند

هوش مصنوعی تولیدی ممکن مراقبت‌های صحی را از طریق انکشاف دواهای جدید و روش‌های سریع‌تر تشخیصی متحول کند، اما سازمان جهانی صحت گفته است که باید توجه بیشتری در زمینۀ کاربرد هوش مصنوعی در بخش صحت معطوف و خطرات ناشی از آن به درستی ارزیابی شود. این نهاد ملل متحد گفت که خطرات احتمالی و […]

هوش مصنوعی تولیدی ممکن مراقبت‌های صحی را از طریق انکشاف دواهای جدید و روش‌های سریع‌تر تشخیصی متحول کند، اما سازمان جهانی صحت گفته است که باید توجه بیشتری در زمینۀ کاربرد هوش مصنوعی در بخش صحت معطوف و خطرات ناشی از آن به درستی ارزیابی شود.
این نهاد ملل متحد گفت که خطرات احتمالی و مزایای کاربرد مدل‌های بزرگ چند وجهی هوش مصنوعی را که پدیدۀ جدید در طبابت بوده و به سرعت در بخش صحت نیز وارد شده است، ارزیابی می‌کند.
مدل‌های بزرگ چند وجهی نوعی هوش مصنوعی تولیدی است که با بکار گیری انواع مختلف اطلاعات به شمول متن، تصویر و ویدیو، نتایجی را تولید می‌کند که تنها محدود به اطلاعات داده شده به هوش مصنوعی نمی‌باشد.
سازمان جهانی صحت گفته است: “پیش‌بینی شده است که مدل‌های بزرگ چند وجهی در بخش مراقبت‌های صحی، تحقیقات علمی، صحت عامه و انکشاف دواها، کاربرد وسیع خواهد داشت.”
این نهاد ملل متحد هشدار داده است که خطراتی مستندسازی شده است که مدل‌های بزرگ چند وجهی می‌تواند نتایج نادرست، یک‌جانبه یا نامکمل را تولید کند. از اینرو سازمان جهانی صحت گفته است که خطا، سواستفاده و در نهایت آسیب ناشی از کاربرد این تکنالوژی اجتناب ناپذیر است.
سازمان جهانی صحت سفارشاتی را در مورد کاربرد مدل‌های بزرگ چند وجهی هوش مصنوعی در طبابت صادر کرد تا حکومت‌ها و شرکت‌های تکنالوژی و کارمندان طبی و مراقبت‌های صحی بتوانند به گونۀ مصوون از این تکنالوژی بهره ببرند.
جرمی فارار، مدیر ارشد بخش علمی سازمان جهانی صحت گفت: “تکنالوژی‌های هوش مصنوعی تولیدی، ظرفیت بهبود مراقبت‌های صحی را دارند اما تنها در صورتیکه انکشاف دهندگان، تنظیم کنندگان و کاربران این تکنالوژی‌ها خطرات مرتبط به آن را تشخیص و به آن رسیدگی کامل کنند.”
فارار گفت: “ما به پالیسی‌ها و معلومات شفاف نیاز داریم تا طراحی، انکشاف و کاربرد مدل‌های بزرگ چند وجهی هوش مصنوعی را مدیریت کند.”
هوش مصنوعی از قبل در تشخیص و مراقبت‌های کلینیکی، مثلاً در بخش رادیولوژی و تصویربرداری طبی به کار گرفته می‌شود. با اینحال سازمان جهانی صحت تاکید دارد که این تکنالوژی خطراتی را نیز به همراه دارد که تا کنون سیستم‌های مراقبت‌های صحی قادر به رسیدگی کامل به آن نیستند.
سازمان جهانی صحت گفته است که رهنمودها در مورد مدل‌های چند وجهی هوش مصنوعی تنها از سوی دانشمندان و انجنیران نه بلکه در هماهنگی با کارمندان مسلکی طبی و بیماران تهیه شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11548

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.