• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

پارلمان ترکیه درخواست عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرد

  • کد خبر : 11576
  • 04 دلو 1402 - 11:45
پارلمان ترکیه درخواست عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرد

اعضای پارلمان ترکیه در یک رای‌گیری که مدت‌ها عقب افتاده بود درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را تصویب کرده‌اند که گام مهمی در جهت عضویت سوئد در ناتو است. سوئد در سال ۲۰۲۲ برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست داده بود، اما ترکیه در میان نزاعی با این کشور بر سر […]

اعضای پارلمان ترکیه در یک رای‌گیری که مدت‌ها عقب افتاده بود درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را تصویب کرده‌اند که گام مهمی در جهت عضویت سوئد در ناتو است.
سوئد در سال ۲۰۲۲ برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست داده بود، اما ترکیه در میان نزاعی با این کشور بر سر آنچه حمایت سوئد از جدایی‌طلبان کرد می‌خواند از تصویب آن خودداری کرد.
انتظار می‌رود که رای پارلمان در روزهای آینده به امضای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برسد.
به این ترتیب تنها عضو ناتو که تاکنون درخواست عضویت سوئد را تصویب نکرده مجارستان است.
اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «امروز ما یک گام به عضویت کامل در ناتو نزدیک‌تر شدیم.»
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، هم از رای ترکیه استقبال کرد و گفت که او برای تصویب درخواست سوئد در «اولین زمان ممکن» روی مجارستان حساب می‌کند.
مجارستان سوئد را به نگرشی خصمانه متهم کرده است. زُلتان کواچ، سخنگوی دولت مجارستان، در ماه مارس مقام‌های سوئدی را به «تکیه زدن بر تخت درحال ریختن برتری اخلاقی» متهم کرد.
استکهلم پیشتر دولت مجارستان را به عقبگرد در زمینه اصول دمکراتیک اتحادیه اروپا متهم کرده بود.
با این حال نشانه‌های پیشرفت دیده شده است. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، روز سه‌شنبه همتای سوئدی خود را برای گفت‌وگوها به بوداپست دعوت کرد، و در نامه‌ای گفت که «دیالوگی فشرده‌تر می‌تواند به تقویت دوباره اعتماد کمک کند.»
توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، گفت که او «دلیلی» برای مذاکره با مجارستان «در این مقطع» نمی‌بیند، اما افزود که دو کشور «می‌توانند دیالوگ داشته باشند و در مورد مسائل بحث کنند.»
ترکیه تا ماه ژوئیه، زمانی که دو کشور به یک توافق رسیدند، تقاضای سوئد را مسدود کرده بود.
قانون‌گذاران عصر سه شنبه با ۲۸۷ رای در مقابل ۵۵ رای به عضویت سوئد رای دادند که انتظار می‌رود اکنون به امضای رئیس جمهور ترکیه برسد.
ترکیه استدلال کرده است که سوئد به پیکارجویان کرد پناه داده است و باید برای سرکوب گروه‌های شورشی مانند حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که آن را یک سازمان تروریستی می‌داند بیشتر بکوشد. اتحادیه اروپا و آمریکا هم پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی شناخته‌اند.
ترکیه مثل همه اعضای ناتو – با ۳۱ عضو – امکان مسدود کردن عضویت کشورهای تازه در این پیمان نظامی را دارد.
اما سوئد در ماه ژوئیه قوانین ضدتروریستی شدیدتری وضع کرد که کمک مالی یا لجستیکی به گروه‌های تروریستی را غیرقانونی می‌کند.
سوئد و همسایه شرقی آن، فنلاند، که برای مدت های طولانی از نظر نظامی بی طرف قلمداد می‌شدند، در ماه مه ۲۰۲۲ قصد خود برای پیوستن به ناتو را اعلام کردند. این چند ماه بعد از حمله تمام عیار نظامی روسیه به اوکراین بود.
فنلاند رسما در ماه آوریل به ناتو پیوست که باعث شد طول مرزهای ناتو با روسیه دو برابر شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11576

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.