• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

به بیش از ۷٫۵ میلیون کودک واکسین پولیو تطبیق می‌شود

  • کد خبر : 11670
  • 09 دلو 1402 - 13:25
به بیش از ۷٫۵ میلیون کودک واکسین پولیو تطبیق می‌شود

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از راه‌اندازی نخستین کمپاین فرعی واکسین پولیو در سال ۲۰۲۴ میلادی در افغانستان خبر داد. شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت امروز دوشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) با فرستادن پیام تصویری به رسانه‌ها گفت که این کمپاین با شرکای بین‌المللی در ۲۳۳ ولسوالی ۲۱ ولایت افغانستان امروز آغاز شد و […]

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از راه‌اندازی نخستین کمپاین فرعی واکسین پولیو در سال ۲۰۲۴ میلادی در افغانستان خبر داد.
شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت امروز دوشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) با فرستادن پیام تصویری به رسانه‌ها گفت که این کمپاین با شرکای بین‌المللی در ۲۳۳ ولسوالی ۲۱ ولایت افغانستان امروز آغاز شد و تا اول ماه فبروری ادامه می‌یابد.
امرخیل افزود که در این دور کمپاین به حدود ۷.۵ میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین پولیو تطبیق می‌شود.
او افزود: “از بزرگان قومی، علمای کرام، استادان و سران خانواده‌ها خواست ما این است که با واکسیناتوران ما در محل همکار باشند تا ما بتوانیم بیماری پولیو را در افغانستان مهار کنیم.”
همچنان در اعلامیه‌ای که وزارت صحت حکومت طالبان نشر کرده، به نقل از قلندر عباد، سرپرست این وزارت آمده است که این وزارت با شرکایش متعهد است که بیماری پولیو را در سراسر افغانستان محو کند.
عباد گفته است: “ما شب و روز تلاش می‌نماییم و کمپاین‌های واکسین پولیو و خدمات متمم صحی را ادامه می‌دهیم تا به هدف کامل که همانا محو کامل مرض پولیو در سراسر کشور می‌باشد، برسیم.”
سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان روز یکشنبه ۲۸ جنوری (هشتم دلو) در یک نشست خبری گفت که طی دو سال گذشته این وزارت در بخش مبارزه با بیماری پولیو دستاوردهایی داشته است، طوری که ۴.۵ میلیون کودک محروم از واکسین پولیو در سراسر افغانستان تحت پوشش قرار گرفتند.
او افزود که قرار است برای نخستین بار لابراتوار تشخیص پولیو در افغانستان در ماه فبروری افتتاح شود که با بازگشایی این لابراتوار تمامی معاینات لابراتواری در داخل افغانستان صورت خواهد گرفت.
بر اساس آماری که عباد ارایه کرد طی سال ۲۰۲۳ میلادی شش واقعۀ مثبت پولیو در ولایت ننگرهار ثبت شده بود. او دلیل آن را ورود مهاجرین از پاکستان و نبود کنترول دقیق بیان کرد.
عباد گفت: “در سال ۲۰۲۴ تا اکنون هیچ واقعه مثبت [پولیو] نداریم.”
به گفتۀ متخصصان، پولیو یک بیماری ویروسی است که درمان ندارد و تنها توسط واکسین، وقایه و محو می‌شود. این متخصصان با تاکید بر واکسین‌کردن کودکان زیر پنج سال هشدار می‌دهند که اگر کودکان به این بیماری متبلا شوند، برای همیشه فلج می‌شوند یا جان می‌دهند.
افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که هنوز هم بیماری پولیو از کودکان در این کشورها قربانی می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11670

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.