• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

طالبان به ارزش ۱۵۰ میلیون دالر از طریق دهلیزهای هوایی عایدات داشته اند

  • کد خبر : 11666
  • 09 دلو 1402 - 7:54
طالبان به ارزش ۱۵۰ میلیون دالر از طریق دهلیزهای هوایی عایدات داشته اند

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که طی سال گذشته به ارزش یکصدو پنجاه میلیون دالر صادرات از طریق دهلیز‌های‌ هوایی به خارج از کشور انجام شده است. آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت می‌افزاید که می‌کوشند با فراهم ساختن تسهیلات میزان صادرات از طریق دهلیز‌های هوایی را بیش‌تر کنند. به گفته‌ی او، در یک سال […]

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که طی سال گذشته به ارزش یکصدو پنجاه میلیون دالر صادرات از طریق دهلیز‌های‌ هوایی به خارج از کشور انجام شده است.
آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت می‌افزاید که می‌کوشند با فراهم ساختن تسهیلات میزان صادرات از طریق دهلیز‌های هوایی را بیش‌تر کنند.
به گفته‌ی او، در یک سال پسین به ارزش ۲۹۰ میلیون دالر داد و ستد از دهلیز‌های هوائی به کشور‌های دیگر انجام شده است.
سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت: “ما فعلا کوشش بر این داریم که با کشورهای مختلف دیگر هم بتوانیم از طریق دهلیزهای هوایی وصل شویم، هم‌اکنون ما با هند چین امارات متحده عربی از طریق دهلیزهای هوایی وصل هستیم.”
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که از سرگیری پرواز های شرکت‌های بین‌المللی در افزایش صادرات از طریق دهلیز‌های هوایی نقش مهم دارد و بیش‌تر جلغوزه، میوه تازه و میوه خشک افغانستان از طریق دهلیز های هوایی به بیرون از کشور صادر می‌شوند.
خانجان الکوزی عضوهیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: “ما قبلا به اساس یک سیستم با ترکیش، ایندیا ایرلاین، کام‌ایر و با آریانا قرار‌داد داشتیم، مگر متاسفانه که این سیستم از بین رفته و ما فعلا با امکانات خود به تجاران پول می‌دهیم و به چین و هند هم انتقالات داریم.”
شماری از تاجران تأکید می‌کنند که نیاز است به آنان کمک‌ مالی داده شود تا با قیمت کم‌تر کالاهای‌ شان را از طریق دهلیز‌های هوایی صادر کنند.
محبوب‌الله محمدی تاجر گفت: “حکومت بخاطر ایجاد سهولت در دهلیزهای هوایی بل‌خصوص ایجاد پروازهای متعدد توسط شرکت‌های داخلی بین‌المللی باید برنامه دهلیزهوایی را با ‌سبسایدی‌ ها، یا دونرهای جهانی و سبسایدی‌‌های مشترک دولت بخاطر ازدیاد صادرات از دهلیزهوایی برنامه‌ها را روی دست گیرد.
سلمان رها بازرگان دیگر، گفت: “برای تجار سبسایدی در نظر گرفته شود بخاطر که هزینه‌ های کالا پایین آمده و دیگر این‌ که کالاهای صنعتی بتواند در بازارهای بیرونی به خوبی وارد رقابت شوند.”
بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت ارزش کالاهای صادراتی افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی نزدیک به دو میلیارد دالر میرسد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11666

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.