• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

افغانستان در شاخص جهانی مبارزه با فساد چندین پله سقوط کرد

  • کد خبر : 11691
  • 10 دلو 1402 - 17:11
افغانستان در شاخص جهانی مبارزه با فساد چندین پله سقوط کرد

براساس گزارش تازه‌ی سازمان شفافیت‌ بین‌الملل، افغانستانِ زیر حاکمیت گروه طالبان در شاخص جهانی مبارزه با فساد در سال ۲۰۲۳ با چندین پله فروافتادن در جایگاه ۱۶۲ قرار گرفته است. افغانستان در سال ۲۰۲۲ چندین پله صعود کرده بود و با ۲۴ امتیاز در جایگاه ۱۵۰ قرار داشت؛ اما در سال ۲۰۲۳ با از دست […]

براساس گزارش تازه‌ی سازمان شفافیت‌ بین‌الملل، افغانستانِ زیر حاکمیت گروه طالبان در شاخص جهانی مبارزه با فساد در سال ۲۰۲۳ با چندین پله فروافتادن در جایگاه ۱۶۲ قرار گرفته است.
افغانستان در سال ۲۰۲۲ چندین پله صعود کرده بود و با ۲۴ امتیاز در جایگاه ۱۵۰ قرار داشت؛ اما در سال ۲۰۲۳ با از دست دادن چهار امتیاز، با ۲۰ امتیاز در رتبه‌ی ۱۶۲ قرار گرفته است.
در شاخص مبارزه با فساد که امروز (سه‌شنبه، ۱۰ دلو) از سوی سازمان شفافیت بین‌الملل منتشر شده، دانمارک از میان ۱۸۰ کشور با ۹۱ امتیاز در صدر قرار دارد و به تعقیب آن کشورهای فنلاند و نیوزیلند در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. بر اساس این فهرست، سوریه، ونزوئلا و سومالیا سه کشور قعر جدول اند.
به‌گفته‌ی سازمان یادشده، شاخص ادراک فساد ۱۸۰ کشور در سراسر جهان را بر اساس سطوح درک‌شده از فساد رتبه‌بندی می‌کند و در مقیاس ۰ (بسیار فاسد) تا ۱۰۰ (بسیار تمیز) امتیاز می‌دهد.
سازمان شفافیت گفته است، که بیش از دو سوم کشورها امتیاز زیر ۵۰ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان می‌دهد آن‌ها به‌ شکل جدی درگیر فساد هستند.
این سازمان اشاره کرده است، که ۷۱ درصد از کشورهای آسیا و اقیانوسیه دارای امتیاز کم‌تر از میانگین امتیاز جهانی (۴۳) است.
به‌گفته‌ی این سازمان، امتیازات ضعیف نشان‌دهنده‌ی عدم برنامه‌ی مبارزه با فساد و سرکوب جامعه‌ی مدنی و آزادی مطبوعات است.
به‌گفته‌ی سازمان شفافیت بین‌الملل، در آسیا و اقیانوسیه کشورهایی مانند نیوزیلند، سنگاپور، استرالیا و هنگ‌کنک در صدر قرار دارند، درحالی‌که کشورهای با وضعیت شکننده و رژیم‌های استبدادی، از جمله کوریای شمالی، میانمار و افغانستان که با یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه مواجه است، در انتهای فهرست قرار دارند.
این سازمان اشاره کرده است که شاخص ادراک فساد ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که فساد در سراسر جهان در حال رشد است. دلیل این امر تضعیف سیستم‌های قضایی و معافیت از مجازات عنوان شده است.
فرانسوا والرین، رییس سازمان بین‌المللی شفافیت گفته است که فساد تا زمانی که سیستم‌های قضایی نتوانند متخلفان را مجازات کنند و دولت‌ها را تحت کنترل خود نگه دارند، به رشد خود ادامه خواهد داد.
او گفته است رهبران کشورها باید استقلال نهادهایی را که “از قانون حمایت و با فساد مبارزه می‌کنند، تضمین کنند و زمان پایان دادن به معافیت از مجازات برای فساد فرا رسیده است”.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11691

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.