• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
برگزاری نمایشگاه صنایع دستی زنان در مزار شریف؛

زنان از کمرنگ بودن بازار فروش شکایت دارند

  • کد خبر : 11848
  • 17 دلو 1402 - 19:05
زنان از کمرنگ بودن بازار فروش شکایت دارند

شماری از زنان متشبث که در نمایشگاه “ام‌ البلاد” در شهر مزارشریف ولایت بلخ شرکت کردند، از کمرنگ بودن بازار فروشات‌شان شکایت دارند. این نمایشگاه چهار روزۀ صنایع دستی و دیگر فرآوردهای داخلی روز دوشنبه با هشتاد غرفه از متشبثین زن و مرد گشایش یافت. نظیفه، یکی از زنان تجارت پیشه و تولید کنندۀ صنایع […]

شماری از زنان متشبث که در نمایشگاه “ام‌ البلاد” در شهر مزارشریف ولایت بلخ شرکت کردند، از کمرنگ بودن بازار فروشات‌شان شکایت دارند.
این نمایشگاه چهار روزۀ صنایع دستی و دیگر فرآوردهای داخلی روز دوشنبه با هشتاد غرفه از متشبثین زن و مرد گشایش یافت.
نظیفه، یکی از زنان تجارت پیشه و تولید کنندۀ صنایع دستی در این نمایشگاه گفت:
“ما تجارت خود را پیش برده نمی‌توانیم، من صنایع دستی موره دوزی، دست بند و گوشواره دارم از هندوستان و پاکستان لباس وارد می‌کنم، اما برای ما هیچ زمینۀ تجارت مساعد نیست، ما می‌خواهیم همین گونه نمایشگاه‌ها برگزار شود تا ما فروش بکنیم و صنایع دستی ما به جهان معرفی شود.”
پشتنه افغان، یکی دیگر از زنان متشبث و تجارت‌پیشه در ولایت بلخ که در این نمایشگاه شرکت کرده، می‌گوید، به دلیل وضع ممانعت بر ورود مردان به بخش زنان فروشات‌ کمرنگ است:
“در مارکیت برای مردان و فامیل‌ها اجازه نیست، تنها زنان می‌توانند که از ما خریداری کنند، این مشکلات را بوجود آورده که فروشات زیاد نداریم، با آن که در مارکیت ما هشتاد قلم تولیدات وجود دارد، ما می‌خواهیم در آینده هم همین گونه نمایشگاه‌ها برگزار شود.”
آنان از حکومت طالبان و نهادهای حمایت کننده تقاضا دارند که از تولیدات‌شان حمایت و زمینۀ فروش تولیدات‌ را در داخل و بیرون از افغانستان فراهم کنند.
مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت بلخ نیز مشکلات زنان تجارت‌پیشۀ این ولایت را تأیید می‌کنند و می‌گویند، در این نمایشگاه برای زنان سهم بیشتر داده شده است تا تولیدات‌ خود را به نمایش بگذارند.
اسدالله اسدی، رئیس این اتاق گفت:
“در این نمایشگاه برعلاوۀ این که تولیدات بخش صنایع بزرگ و صنایع کوچک است، کارهای دستی هم که توسط خانم‌ها تولید می‌شود به نمایش گذاشته شده است، ما دو ثلث (دو سوم) این نمایشگاه را به خانم‌ها اختصاص داده‌ایم، اینها بسیار دچار مشکلات هستند، زیرا تولیدات اینها بازار خوب ندارد.”
نمایشگاه صنایع دستی و فرآرده‌های داخلی “ام ‌البلاد” از سوی اتاق‌های تجارت وسرمایه گذاری و معادن و صنایع بلخ و به همکاری مالی سازمان جهانی کار (ILO) برگزار شده است.
ما مشکلات زنان تجارت‌پیشه و متشبث را با عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در میان گذاشتیم، اما او تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.
اما وی پیش از این گفته بود که حکومت‌ طالبان از تمامی تولید کنندگان داخلی به شمول زنان در افغانستان حمایت می‌کند.
این درحالیست که طالبان پس از حاکمیت دوباره‌ در افغانستان محدودیت‌های مختلفی را بر کار، تحصیل و دیگر فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زنان وضع کردند که ممنوعیت حضور مردان در نمایشگاه‌های زنان بخشی از این محدودیت‌ها است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11848

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.