• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
شرکت برق:

۶۲۷ میلیون دالر قرضداری حکومت پیشین را به کشورهای همسایه پرداخته ایم

  • کد خبر : 11861
  • 18 دلو 1402 - 12:33
۶۲۷ میلیون دالر قرضداری حکومت پیشین را به کشورهای همسایه پرداخته ایم

شرکت برق افغانستان گفته است که علاوه بر پرداخت قرضداری ۶۲۷ میلیون دالری حکومت پیشین افغانستان به چهار کشور همسایه، برای هزینه برق پیش پرداخت نیز تادیه کرده است. حکمت‌الله میوندی، سخنگوی این شرکت روز سه شنبه ششم فبروری (۱۷ دلو) با نشر پیام تصویری در شبکه اجتماعی ایکس ادعا کرده است که حکومت پیشین […]

شرکت برق افغانستان گفته است که علاوه بر پرداخت قرضداری ۶۲۷ میلیون دالری حکومت پیشین افغانستان به چهار کشور همسایه، برای هزینه برق پیش پرداخت نیز تادیه کرده است.
حکمت‌الله میوندی، سخنگوی این شرکت روز سه شنبه ششم فبروری (۱۷ دلو) با نشر پیام تصویری در شبکه اجتماعی ایکس ادعا کرده است که حکومت پیشین افغانستان، پول برق وارداتی را به تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان و ایران پرداخت نکرده بود.
او افزود: “با وجود تحریم بانک‌ها و تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، ما ۶۲۷ میلیون دالر قرضداری قبلی را به چهار کشور همسایه پرداخت کرده ایم…برای نخستین بار ما به کشورهای همسایه پیش‌پرداخت نیز کردیم.”
افغانستان در حال حاضر ۱۴۰۰ میگاوات برق ضرورت دارد که ۷۰ تا ۷۵ درصد آن را از ایران، تاجیکستان، اوزبیکستان و ترکمنستان وارد می‌کند.
افغانستان برای واردات برق از تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان و ایران، با این کشورها قرارداد دارد که در آغاز هر سال میلادی تمدید می‌شود. شرکت برق افغانستان قراردادهایش را با این چهار کشور برای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده است.
میوندی گفت که این شرکت در تلاش است که تولید برق داخلی افغانستان در پنج سال آینده به ۷۱۰ میگاوات رسانده شود تا بیشترین برق مورد نیاز از منابع داخلی تامین شود. افغانستان در حال حاضر حدود ۴۵۰ میگاوات برق از منابع داخلی تولید می‌کند.
این در حالی است که به گفتۀ برنامه انکشافی ملل متحد، افغانستان با یک بحران بزرگ انرژی مواجه است و در حال حاضر تنها حدود ۴۰ درصد خانواده‌ها به برق دسترسی دارند.
برنامۀ انکشافی ملل متحد اواخر جنوری با نشر گزارشی گفت که سکتور برق افغانستان با چالش‌های عمده مانند دسترسی محدود به انرژی به ویژه در مناطق روستایی و وابستگی زیاد به برق وارداتی مواجه است.
به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، این چالش‌ها بر ارایه خدمات ضروری مانند امکانات بهداشتی، آموزشی، کمک‌های بشردوستانه، توسعه و بهبود اقتصادی تاثیرات منفی دارد.
برنامه انکشافی ملل متحد عدم تعادل بین تقاضا و عرضه انرژی در افغانستان را چالش کلیدی دیگر خوانده و گفته است که تولید برق داخلی افغانستان برای تامین نیازهای انرژی آن کفایت نمی‌کند.
این در حالی است که شرکت برق افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی به ارزش ۲۹۹ میلیون دالر از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران برق مورد نیاز خود را وارد کرده بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11861

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.