• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
برخی تجار افغان:

چابهار بدیل خوب راه‌های ترانزیتی پاکستان است

  • کد خبر : 11911
  • 22 دلو 1402 - 18:51
چابهار بدیل خوب راه‌های ترانزیتی پاکستان است

پس از آن که حکومت موقت پاکستان در چند ماه گذشته دروازه‌های ترانزیتی خود را به گونۀ پی‌هم و به بهانه‌های مختلف به روی تاجران افغان بست، شماری از بازرگانان افغان می‌گویند، داد و ستد از طریق بندر چابهار بدیل خوب راه‌های ترانزیتی پاکستان خواهد بود. حکومت پاکستان برای آخرین بار از تاریخ ۱۲ الی […]

پس از آن که حکومت موقت پاکستان در چند ماه گذشته دروازه‌های ترانزیتی خود را به گونۀ پی‌هم و به بهانه‌های مختلف به روی تاجران افغان بست، شماری از بازرگانان افغان می‌گویند، داد و ستد از طریق بندر چابهار بدیل خوب راه‌های ترانزیتی پاکستان خواهد بود.
حکومت پاکستان برای آخرین بار از تاریخ ۱۲ الی ۲۳ جنوری سال جاری میلادی به شمول دروازه تورخم همه دروازه‌های خود را به روی رانندگان موترهای باربری افغان که ویزا و پاسپورت نداشتند، مسدود کرد.
برخی از تاجران می‌گویند، به دلیل مسدود شدن دروازه‌های پاکستان و وضع محدودیت بر اموال وارداتی‌شان در بندر کراچی، میلیون‌ها افغانی خساره کرده اند و به گفتۀ آنها، حالا چابهار به عنوان راه بدیل برایشان یک گزینۀ خوب است.
نواب امیرزی، یکی از این تاجران گفت:
“کدام مشکلات و موانع که در برابر تاجران افغان در کراچی به میان میاید، چابهار چند برابر از کراچی بهتر است، یک اندازه قیمت‌ها بلند خواهد بود، اما بعداً خوب می‌شود و بندر چابهار یک راه خوب برای دسترسی ما به آب‌های بین المللی است و بدیل هم شده میتواند”
حاجی عبدالاحد، دیگر تاجر افغان می‌گوید، از این که تجار افغان هیچ گونه صادرات و واردات کرده نتوانند، خوب است که از راه چابهار تجارت صورت گیرد: “در مسیر راه با پاکستان مشکلات زیادی در بخش صادرات و واردات وجود دارد، واردات تا ۸۰ درصد متوقف است، به همین اساس در حال حاضر باید از راه‌های چابهار، بندرعباس و اسلام قلعه به صادرات و واردات خود ادامه دهیم.”
در همین حال خانجان الکوزی، یک مسئول اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان می‌گوید، هرچند چابهار بدیل دیگر راه‌ها شده نمی‌تواند، اما این راه با راه‌های تجاری جهانی وصل است و تا حدی مشکلات بازرگانان افغان را حل خواهد کرد.
او گفت:
“در شرایط فعلی بندر چابهار برای ما بسیار مهم است، بخاطری که در کراچی پاکستان برای ما مشکل پیدا شده است، کالاهای تجارتی که در لیست منفی است و مردم افغانستان به آن نیاز دارند، آن را آورده نمی‌توانیم.”
اما وی این را هم گفت که به دلیل برخی محدودیت‌های بین‌المللی نمی‌توانند از راه ایران به گونۀ آسان تجارت کنند.
این در حالی است که یک هیئت حکومت طالبان در ماه عقرب سال روان به ایران سفرکرد و پس از این سفر نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان به رسانه‌ها گفته بود که حکومت ایران در راستای فراهم کردن برخی سهولت‌ها در بخش تجارت از طریق بندر چابهار با آنها توافق کرده، اما تا به حال در مورد پیشرفت‌ها در این بخش چیزی گفته نشده است.
حکومت پاکستان تا پایان ماه جاری میلادی به رانندگان افغان موترهای باربری فرصت داده که باید پاسپورت و ویزا داشته باشند، در غیر آن گذرگاه‌ها را به روی‌شان بسته خواهد کرد.
اما ضیاءالحق سرحدی، یک هماهنگ کنندۀ اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان پیش از این به رسانه‌های پاکستانی گفته بود، آنها پیشنهاد کرده اند که به رانندگان وسایط باربری بجای ویزا یک اجازه‌نامۀ خاص داده شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11911

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.