• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

بانک جهانی ممکن بودجهٔ ۳۰۰ میلیون دالری جدید را در دسترس افغانستان قرار دهد

  • کد خبر : 12009
  • 26 دلو 1402 - 9:53
بانک جهانی ممکن بودجهٔ ۳۰۰ میلیون دالری جدید را در دسترس افغانستان قرار دهد

بورد اجرایی بانک جهانی امروز ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) از رویکردی در روابطش با مردم افغانستان حمایت کرد که بر اساس آن ممکن بودجهٔ ۳۰۰ میلیون دالری جدید در دسترس افغانستان قرار داده شود. این بانک گفته است که طلبان بر این بودجه کنترول نخواهند داشت. تعامل جدید بانک جهانی با افغانستان “رویکرد ۳.۰” نامیده […]

بورد اجرایی بانک جهانی امروز ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) از رویکردی در روابطش با مردم افغانستان حمایت کرد که بر اساس آن ممکن بودجهٔ ۳۰۰ میلیون دالری جدید در دسترس افغانستان قرار داده شود.
این بانک گفته است که طلبان بر این بودجه کنترول نخواهند داشت.
تعامل جدید بانک جهانی با افغانستان “رویکرد ۳.۰” نامیده شده است. تحت این تعامل، انجمن توسعهٔ بین المللی که بخش وام‌دهی بانک جهانی است، حدود ۳۰۰ میلیون دالر را در مدت ۱۵ ماه آینده در دسترس افغانستان قرار خواهد داد، اما این اقدام باید از سوی بورد اجرایی این بانک منظور شود.
این بودجه پروژهٔ منطقه‌ای کاسا-۱۰۰۰ را نیز احیا می‌کند که کار آن پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در اگست ۲۰۲۱ متوقف شده بود.
پیش از این، فرانس ‌پرس از منظوری این بودجه گزارش داده بود، اما سپس آنرا اصلاح کرد.
بانک جهانی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این بودجه از طریق ادارات ملل متحد و سایر سازمان‌های عامهٔ بین المللی به افغانستان فرستاده خواهد شد.
این بانک گفته است که “از این پول به گونهٔ متداوم از خدمات ابتدایی در سراسر افغانستان، به ویژه خدماتی که زنان از آن سود می‌برند، حمایت خواهد کرد و بیرون از کنترول ادارهٔ موقت طالبان قرار خواهد داشت”.
طالبان پس از تسلط دوباره، تفسیر سختگیرانه‌ای از اسلام را در افغانستان تحمیل کرده اند که زنان را بیشتر محدود کرده است، محدودیت‌های که ملل متحد آنرا “اپارتاید جسیتی” خوانده است.
طالبان دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان مسدود کرده و آنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی، حمام‌ها، کلب‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها منع کرده است. زنان همچنان حق ندارند در بیرون از منزل کار کنند،‌ به استثنای چند سکتور معدود مانند معارف و صحت.
در پاسخ به این محدودیت‌ها، کشورها، سازمان‌های بین المللی و ادارات کمک‌ رسانی، یا کمک‌های مالی شان را در افغانستان قطع کرده یا هم کاهش داده اند که سبب مشکلات شدید اقتصادی شده است.
بانک جهانی تخمین زده است که اقتصادی افغانستان بیش از ۲۰ در صد در سال ۲۰۲۱ و بیش از شش در صد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
برنامهٔ غذایی جهان که ۹۰ در صد کمک‌های غذایی را به افغانستان فراهم می‌کند، در همین اواخر گفته است که در جریان زمستان امسال حدود ۱۶ میلیون افغان به کمک نیاز خواهند داشت و ۲.۸ میلیون دیگر در سطح عاجل امنیت غذایی قرار خواهد داشت.
آغاز دوبارهٔ پروژه‌ٔ کاسا-۱۰۰۰
بانک جهانی امروز ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) آغاز دوبارهٔ فعالیت‌های پروژهٔ انرژی پاک ۱.۲ میلیارد دالری کاسا-‍۱۰۰ را در افغانستان تصویب کرد که در آن، تاجیکستان، قرغیزستان و پاکستان نیز شامل اند.
بانک جهانی با نشر اعلامیه‌ای گفت که کار ساخت و ساز در سه کشور اشتراک کنندهٔ دیگر نزدیک به تکمیل شدن است و این کشور‌ها خواستار آغاز مجدد فعالیت‌های کاسا-۱۰۰۰ در افغانستان شدند تا از خطر مبدل شدن آن به یک دارایی متروک جلوگیری شود.
انجمن توسعهٔ بین المللی بانک جهانی این پروژه را تمویل می‌کند، اما بانک جهانی گفته است که کار‌های آن به گونهٔ انجام خواهد شد که نظام حکومت طالبان در آن دخیل نخواهد بود.
رهبران افغانستان، قرغیزستان، تاجیکستان و پاکستان در ماه ثور ۱۳۹۵ خورشیدی، پروژۀ انتقال برق کاسا – ۱۰۰۰ را در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، افتتاح کردند.
این پروژه از قرغیزستان تا پاکستان ۱۲۲۷ کیلومتر طول دارد که ۴۴۷ کیلومتر در آسیای میانه قرار دارد و به طول ۵۵۰ کیلومتر از شش ولایت و ۲۳ ولسوالی افغانستان عبور می‌کند.
قرار است پس از بهره برداری این پروژه، افغانستان سالانه در کنار ۳۰۰ میگاوات برق، حدود ۴۵ میلیون دالر عاید نیز به دست آرد.
قرارداد لین انتقال برق کاسا-۱۰۰۰ با ارزش بیش از ۲۳۵ میلیون دالر میان شرکت برق افغانستان و شرکت‌های هندی KPTL و KEC امضا شده است.
پیش از تسلط دوبارهٔ طالبان، بانک جهانی در افغانستان بیش از ۸۰ کارمند داشت اما به گفتهٔ یک منبع همهٔ آنان این کشور را ترک کرده اند.
با آنهم این منبع گفته است که شماری از کارمندان آن حدود یک سال پیش دوباره به کابل برگشته و کار شان را دوباره آغاز کرده اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12009

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.