• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

روابط حکومت جدید پاکستان با افغانستان تحت تاثیر نظامیان پاکستانی خواهد بود

  • کد خبر : 12024
  • 26 دلو 1402 - 15:24
روابط حکومت جدید پاکستان با افغانستان تحت تاثیر نظامیان پاکستانی خواهد بود

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که تصمیم گیری حکومت جدید در پاکستان در مسایل استراتیژیک مانند روابط با افغانستان و حکومت طالبان، تحت تاثیر نظامیان آن‌کشور خواهد بود. پس از انتخابات هشتم فبروری در پاکستان که هیچ برندۀ قطعی نداشت، در پی ایتلاف دو حزب عمدۀ سیاسی، شهباز شریف، صدراعظم پیشین آن کشور، به حیث نامزد کرسی […]

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که تصمیم گیری حکومت جدید در پاکستان در مسایل استراتیژیک مانند روابط با افغانستان و حکومت طالبان، تحت تاثیر نظامیان آن‌کشور خواهد بود.
پس از انتخابات هشتم فبروری در پاکستان که هیچ برندۀ قطعی نداشت، در پی ایتلاف دو حزب عمدۀ سیاسی، شهباز شریف، صدراعظم پیشین آن کشور، به حیث نامزد کرسی صدارت حکومت جدید ایتلافی معرفی شد.
به نظر تحلیلگران سیاسی، زمام قدرت در حکومت جدید پاکستان همچنان در اختیار نظامیان این کشور است و بنابراین سیاست‌های خارجی پاکستان تغییری نخواهد کرد.
سید عرفان اشرف، نویسنده پاکستانی و استاد دانشگاه در پشاور می‌گوید که با توجه به روابط خوب نواز شریف و آصف علی زرداری با اردوی پاکستان، روابط حکومت جدید ایتلافی احزاب مسلم لیگ نواز و حزب مردم، با افغانستان تغییری نخواهد کرد و همان سیاست مختلط حکومت تحت تسلط اردو پیش برده خواهد شد.
اشرف گفت: “به طور یقین، روابط پاکستان با افغانستان با آنچه است خیلی تفاوت نخواهد داشت. با در نظر داشت این که احزاب مسلم لیگ نواز و حزب مردم پاکستان مراکز قدرت عنعنوی پاکستان هستند و آنها عمدتاً بر یک دولت تحت تسلط اردو متکی اند و سیاست‌های دولت و نظامیان در قبال افغانستان مختلط است. آنان از طالبان حمایت می‌کنند و زمانی هم طالبان را تحت فشار قرار می‌دهند. بنابراین با در نظرداشت این نوع روابط، من تفاوتی را در پالیسی پاکستان توقع ندارم.”
این نویسنده پاکستانی بر این باور است که با توجه به این که نواز شریف در سیاست‌های خود بر تقویت وضعیت تجارتی و اقتصادی پاکستان تاکید داشته، تلاش خواهد کرد تا سرحد پاکستان با افغانستان را باز کند و اقتصاد را بهبود بخشد.
ماروین واینباوم، پژوهشگر مسایل افغانستان در انستیتیوت شرق میانه می‌گوید که به سختی می‌توان گفت که سیاست حکومت جدید پاکستان در قبال طالبان افغانستان تغییر می‌کند زیرا به نظر وی، پالیسی امنیتی و خارجی آن کشور تقریباً به طور کامل توسط اردو تعیین می‌شد، هرچند به گفتۀ وی محبوبیت اردو در نظر عامۀ پاکستان کاهش یافته است.
واینباوم گفت: “تصور این که اردوی پاکستان سیاست خارجی آن کشور را به حکومت ملکی رها کند، سخت است. جنرال منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان، گفت که در سیاست پاکستان در قبال افغانستان هیچ تغییری پدید نخواهد آمد. افغانستان به طور واضح تا به حال آن رفتاری که را پاکستان توقع دارد و پیشبینی می‌کرد، دنبال نکرده است. بنابراین پاکستان نباید هر گونه تغییر را در سیاست حکومت جدید انتظار داشته باشد. این یک واقعیت است و حکومت جدید به طور کامل بر مشکلات متعدد داخلی تمرکز خواهد کرد.”
اما در جانب افغانستان، حکومت طالبان چه روابطی را با حکومت جدید پاکستان پیش خواهد گرفت؟
محمد رسول طالب، عضو پیشین هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان با طالبان و رییس کمیته سیاسی حزب عدالت و آزادی افغانستان، بر این نظر است که طالبان در وضعیت ضعیفی در چه در داخل و چه در خارج از افغانستان قرار دارند و از این رو آنها تلاش می کنند تا روابط شان را با حکومت جدید پاکستان بهبود بخشند.
طالب افزود که حکومت پاکستان در روابط خود همواره با افغانستان یک رویکرد دو لایه داشته است که در صورت نیاز حتا با گروه‌های مخالف طالبان نیز می‌تواند وارد مذاکره شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12024

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.