• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

بیش از یک میلیارد نفر در جهان دچار چاقی هستند

  • کد خبر : 12303
  • 12 حوت 1402 - 19:33
بیش از یک میلیارد نفر در جهان دچار چاقی هستند

براساس گزارشی که در نشریه لنست منتشر شده، تخمین زده می‌شود که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار چاقی هستند. براساس داده‌های مربوط به سال ۲۰۲۲، از این تعداد، ۸۸۰ میلیون نفر بزرگسال و ۱۵۹ نفر کودک هستند. بالاترین میزان چاقی در میان زنان در جهان در تونگا و ساموآی آمریکا و […]

براساس گزارشی که در نشریه لنست منتشر شده، تخمین زده می‌شود که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار چاقی هستند.
براساس داده‌های مربوط به سال ۲۰۲۲، از این تعداد، ۸۸۰ میلیون نفر بزرگسال و ۱۵۹ نفر کودک هستند.
بالاترین میزان چاقی در میان زنان در جهان در تونگا و ساموآی آمریکا و برای مردان در ساموآ و نائورو آمریکا ثبت شده است که در آنها حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به چاقی هستند.
از میان ۱۹۰ کشور، رتبه بریتانیا برای مردان ۵۵ و برای زنان ۸۷ بوده است. رتبه پایین‌تر به منزله کمتر بودن شیوع چاقی است.
گروه بین‌المللی پژوهشگران که این تحقیقات را انجام داده‌اند گفته‌اند که تغییرات اساسی در نحوه مقابله با چاقی ضرورت دارد.
چاقی می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها را افزایش دهد.
در این مطالعه، پژوهشگران با رتبه‌بندی نرخ جهانی چاقی از طریق محاسبه درصد جمعیت که به عنوان چاق طبقه‌بندی می‌شوند و منظور کردن ضریب سنی، کشورهای مختلف را رتبه‌بندی کردند.
ایالات متحده در رتبه ۱۰ برای مردان و رتبه ۳۶ برای زنان قرار دارد.
هند با رتبه ۱۹ پایین‌ترین رتبه برای زنان و با رتبه ۲۱ پایین‌ترین رتبه برای مردان را دارد.
چین از نظر پایین بودن درصد چاق‌ها، رتبه ۱۰ را برای زنان و رتبه ۵۲ را برای مردان به دست آورده است.
پروفسور مجید عزتی، پژوهشگر ارشد در امپریال کالج دانشگاه لندن، گفت: «در بسیاری از کشورهای جزیره‌ای، در دسترس بودن غذای ناسالم در مقابل غذای سالم تعیین کننده میزان چاقی است.»
وی افزود: «در برخی موارد، بازاریابی تهاجمی و تبلیغ گسترده غذاهای ناسالم وجود داشته، در حالیکه هزینه و در دسترس بودن غذای سالم‌تر دشوار بوده است.»
پروفسور عزتی که سال‌هاست آمار جهانی چاقی را زیر نظر دارد، می‌گوید «از سرعت تغییر در تصویر جهانی چاقی شگفت‌زده شده است، زیرا اکنون بسیاری از کشورها با بحران چاقی روبرو هستند، در حالیکه شاهد کاهش در تعداد کشورهایی هسیتم که کمبود وزن در آنها نگران کننده بوده است.»
این گزارش که آمار سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۲ را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد که در این مدت، میزان چاقی در میان کودکان و نوجوانان چهار برابر شده است.
در همین حال برای بزرگسالان، این میزان در زنان به بیش از دو برابر و در مردان تقریبا سه برابر افزایش یافته است.
در عین حال، نسبت بزرگسالانی که به عنوان کم وزن طبقه بندی می‌شوند تا ۵۰ درصد کاهش داشته است، اما محققان تاکید می‌ورزند که کمبود وزن به ویژه در فقیرترین جوامع همچنان یک مشکل اساسی است.
دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر سازمان بهداشت جهانی گفته است که «تحقیقات جدید بر اهمیت پیشگیری و مدیریت چاقی از ابتدای زندگی تا بزرگسالی از طریق رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی لازم و مراقبت‌های بهداشتی تاکید دارد.»
وی افزود که تحقق این هدف مستلزم فعالیت دولت‌ها و سازمان‌های خصوصی است و «به گونه‌ای اساسی محتاج همکاری بخش خصوصی است که باید در قبال اثرات بهداشتی محصولات خود پاسخگو باشد.»
دکتر گوهها پرادیپا، یکی از تهیه کنندگان گزارش، وعضو بنیاد تحقیقات دیابت شهر مدرس، می‌گوید بحران‌های عمده جهانی خطر بدتر شدن سوءتغذیه و بروز چاقی یا کمبود وزن را افزایش می‌دهد.
او گفت: «تاثیر مسایلی مانند تغییرات آب و هوایی، اختلالات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ در اوکراین، به خاطر افزایش فقر و هزینه تهیه غذاهای مناسب و دارای مواد مغذی، خطر ابتلا به چاقی و همینطور کمبود وزن را در پی دارد.»
تأثیرات منفی این بحران‌ها شامل غذای ناکافی در برخی کشورها و خانوارها و گرایش به سوی غذاهای ناسالم در برخی دیگر است.
در این پژوهش، گروهی متشکل از ۱۵۰۰ پژوهشگر با همکاری سازمان بهداشت جهانی، اندازه گیری‌های قد و وزن حدود ۲۲۰ میلیون نفر افراد پنج ساله و بالاتر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
آنها برای این منظور از معیاری به نام شاخص توده بدنی استفاده کردند.
در حالیکه آنها اذعان دارند که این رقم معیاری کامل برای اندازه‌گیری میزان چربی بدن نیست، اما می‌افزایند که برخی از کشورها آمار بهتری از این شاخص داشتند و در هرحال، این شاخص بیش از هر معیار دیگری مورد استفاده جهانی و در نتیجه برای انجام تحقیقات بین‌المللی بیشتر در دسترس است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12303

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.