• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
با افزایش خشکسالی و بی علاقگی زارعین:

بهای روغن کُنجد در سمنگان دو برابر افزایش یافته ‌است

  • کد خبر : 12594
  • 07 حمل 1403 - 14:38
بهای روغن کُنجد در سمنگان دو برابر افزایش یافته ‌است

شماری از باشنده‌گان سمنگان می‌گویند که خشکسالی‌های پی‌هم و کم‌علاقه‌گی دهاقین به زرع دانه‌های کُنجد، سبب افزایش کم‌پیشینۀ بهای روغن کُنجد در این ولایت شده‌است. براساس معلومات، سه سال قبل بیشتر باشنده‌گان ولسوالی‌های دره صوف‌ و روی دوآب در بخش زرع دانه‌های کُنجد مصروف بودند که در آن زمان یک کیلوگرام روغن کُنجد ۱۸۰ تا […]

شماری از باشنده‌گان سمنگان می‌گویند که خشکسالی‌های پی‌هم و کم‌علاقه‌گی دهاقین به زرع دانه‌های کُنجد، سبب افزایش کم‌پیشینۀ بهای روغن کُنجد در این ولایت شده‌است.
براساس معلومات، سه سال قبل بیشتر باشنده‌گان ولسوالی‌های دره صوف‌ و روی دوآب در بخش زرع دانه‌های کُنجد مصروف بودند که در آن زمان یک کیلوگرام روغن کُنجد ۱۸۰ تا ۲۰۰ افغانی به فروش می‌رسید، اما امسال تعدادی از زارعین آن به دلیل خشکسالی‌ها کم‌علاقه شده و رقم آن‌ها نیز کاهش یافته‌است.
در حال حاضر قیمت یک کیلوگرام روغن کُنجد درسمنگان ۳۳۰ تا ۳۵۰ افغانی می‌باشد.
عبدالکریم نظری، رئیس اتحادیۀ نباتات تیلی و یک تن از تولیدکننده‌گان روغن کُنجد در سمنگان گفت، به دلیل نبود برف و باران در سال‌های گذشته حاصلات دانه‌های کُجند به‌گونه بی‌پیشنه در این ولایت کاهش یافته که متاسفانه شماری از زارعین آن مایوس و دیگر قادر به زرع این نبات نشدند.
او می‌گوید که در حال حاضر روغن بی‌کیفیت در سمنگان تولید و به‌فروش می‌رسد، آن‌هم به پول خیلی گزاف که این می‌تواند خطر جدی برای صحت شهروندان نیز داشته باشد.
موصوف افزود، روغن کُنجد یگانه روغن اعلی است که برای درمان امراض مختلف به‌ویژه گرده، جگر، شش و چربی خون مفید توصیه شده‌است و روی این دلایل شمار استفاده کننده‌گان آن نیز بیشتر از روغن‌های عادی است.
به‌ گفتۀ نظری، سال‌های قبل که باران و برف در سمنگان بیشتر بود و حاصلات دانه‌های کنجد نیز زیاد می‌شد، در آن زمان روغن درجه یک ۱۸۰ تا ۲۰۰ افغانی نرخ داشت که امسال همان روغن تا ۳۵۰ افغانی به فروش می‌رسد.
وی گفت: «به دلیل اینکه قیمت روغن کُنجد بلند است، مردم قادر به خرید آن نیستند و تولیدکننده‌گان این روغن نیز ناامید شده‌اند، اگر به همین گونه به پیش برویم، ناگزیریم درهای دکان خود را ببندیم.»
اخترمحمد، باشندۀ ولسوالی دره صوف پایان می‌گوید که سال‌ها می‌شود مصروف خرید و فروش دانۀ کُنجد است، اما در طول ده سال امسال به بلندترین نرخ دانه‌های کُنجد را از زارعین خریداری نموده و برای تولیدکننده‌گان روغن به بلندترین نرخ به فروش رسانده‌است.
وی افزود، دلیل افزایش قیمت دانه‌های کنجد خشکسالی‌ها و در ضمن رو آوردن دهاقین به کشت و پرورش گیاه هنگ بود که متاسفانه مردم در این سه سال اخیر به زرع دانه‌های کُنجد توجۀ چندان نکرده‌اند.
قابل یادآوری است که قابلی پلو از معروف‌ترین غدای دست پخت باشنده‌گان سمنگان است که در تهیۀ آن بیشتر از روغن کُنجد استفاده ‌می‌نمایند و این باشنده‌گان خواهان کاهش بهای روغن کُنجد شدند.
عبدالخالق یک تن از رستورانت‌داران در سمنگان گفت: «هر چند قیمت روغن کُنجد بلند است، اما به دلیل اینکه مشتری‌ها همین روغن را بیشتر دوست دارند، ما هم ناگزریم که از این روغن برای قابلی پلو استفاده نماییم.»
او افزود، حکومت جلو صادرات دانه‌های کُنجد را به بیرون از کشور نیز بگیرد تا باشد بهای روغن کنجد کاهش یابد.
محیب‌الله یک تن از استفاده کننده‌گان روغن کُنجد می‌گوید که بیش از ۱۰ سال می‌شود از این روغن در خانه برای پخت‌وپز استفاده می‌نماید که امسال به دلیل قیمت بودن آن نتوانسته از این روغن خرید و استفاده کند.
وی نیز از حکومت می‌خواهد تا راه‌حلی برای کاهش قیمت این روغن پیدا کند.
انجنیر خلیل کریمی، آمر امور زراعتی ریاست زراعت ولایت سمنگان می‌گوید که دانۀ کُنجد یکی از معروف‌ترین نباتات این ولایت به شمار می‌رود که روغن با کیفیت بالا از آن تولید می‌شود.
کریمی افزود، متاسفانه روی دلایل مختلف بهای روغن کُنجد در سمنگان افزایش یافته که از آن جمله می‌توان از خشکسالی‌های اخیر و افزایش علاقه‌مندی دهاقین به کشت و پرورش گیاه هنگ در این ولاین یادآوری کرد.
او نیز اشاره نمود که علاقه‌مندی کشورهای همسایه به استفاده از روغن کنجد بیتشر شده و اکثر کنجد به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
موصوف گفت که ریاست زارعت سمنگان تلاش می‌کند تا در کنار دهاقین قرار گرفته و برای آن‌ها توصیه نماید که کشت نبات کنجد را در اولویت کاروبار شان قرار داده و برای کشت دانۀ کُنجد تلاش نمایند.
وی افزود که ریاست زارعت در این ولایت دهاقین را در هیچ شرایط تنها نخواهد گذاشت و برای محصولات کُنجد شان بازاریابی خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12594

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.