• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
گسترش فارمهای «پرورش بز» در کندهار:

از چندین نوع بزهای خارجی نسلگیری میکنند

  • کد خبر : 12613
  • 09 حمل 1403 - 14:56
از چندین نوع بزهای خارجی نسلگیری میکنند

فارم های پرورش و نگهداری بز در کندهار رو به افزایش است و به گفته مسوءلان هم اکنون سه فارم بزرگ و در حدود ۵۰ فارم کوچکِ پرورش بز در این ولایت وجود دارد که در بعضی از آنها بزهای نسل خارجی پرورش میشوند. یکی از فارم های کوچک بز در ولسوالی دند ولایت کندهار […]

فارم های پرورش و نگهداری بز در کندهار رو به افزایش است و به گفته مسوءلان هم اکنون سه فارم بزرگ و در حدود ۵۰ فارم کوچکِ پرورش بز در این ولایت وجود دارد که در بعضی از آنها بزهای نسل خارجی پرورش میشوند.
یکی از فارم های کوچک بز در ولسوالی دند ولایت کندهار ۴۰ بز بنام نسل گلابی هند پرورش میشوند. مالک این فارم بصیر احمد نعیمی می گوید که این نسل بزها اصلا به هندوستان تعلق دارد ولی او این بزها را از پاکستان خریداری کرده و به کندهار آورده چون آوردن آنها از هندوستان مشکل است.
او می گوید میخواهد که این نسل بز را در اینجا رشد بدهد زیرا این بزها نسبت به نسل وطنی سریعتر رشد می کنند و شیر بیشتر میدهند:
«این بزها بزهای نسلی هستند که نامشان گلابی است. این ها را از پاکستان آورده ام که در اینجا نسل گیری کنم ، بزغاله آنها را بگیرم تا در کشور حیوانات نسلی بیشتر شوند. این بزها در یک وقت یک پاو شیر میدهند. در این بزها نسل های مختلف وجود دارند که نسل بیتل است ، نسل گلابی است. این بزها در ظرف شش ماه ولادت می کنند یعنی در یک سال دوبار چوچه می آورند و هر بز دو بزغاله میداشته باشد.»
حضرت شاه یک کارمند این فارم می گوید این بزها بخاطر نسبت به بزهای دیگر مفید هستند که اگر خوب پرورش شوند در یک شبانه روز تا پنج لیتر شیر میدهند که مقدار آن حتی نسبت به شیر بعضی از گاوها هم بیشتر است . گوشت آن در ظرف دو سال به ۸۵ کیلوگرام میرسد:
«در اینجا ۴۰ بز نسلی است که در شبانه روز مجموعا ۵ سیر شیر میدهند . اکنون تمام شیر آنها به بزغاله هایشان داده میشود. پرورش آنها طوریست که ما به آنها در روز کاه ماش و جو و از طرف شب جواری و کنجاره میدهیم. با گذشت زمان شیر و قروت ودیگر تولیدات شیری آنها را به بازار هم عرضه میکنیم.»
گلابی ، ماکی ، چینی ، بیتل و راجپوری نسل های مختلف بز هندی میباشند که از یک سال به این سو بعضی تجار کندهار آنها را بشکل سامپل یا نمونه به افغانستان آورده اند و اکنون متقاضیان آنها بیشتر شده است.
مولوی محمد حمید آمر مالداری کندهار می گوید که هم اکنون در کندهار سه فارم بزرگ نگهداری و پرورش بز و ده ها فارم کوچک آن هستند که در حال رشد میباشند:
«فارمهای کوچک شاید از ۵۰ هم بیشتر باشند که مردم در آنها مشغول هستند و تعداد کم بزها را پرورش میدهند. در این فارمها انواع مختلف بزها نگهداری میشوند. این فارمها نو استند و تا حال تولید را شروع نکرده اند. مردم به فارمها زیاد توجه کرده اند مخصوصا نگهداری بزها ، انشا الله مردم سرمایه گذاری می کنند و سه فارم فعلا در نزد ما ثبت شده که بزها در آنها نگهداری میشوند.»
علاوه بر بزهای خارجی اکنون نسل های مرغ خارجی ، آهو، کبک ، شترمرغ ، طاووس و پرنده گان دیگر هم در ولایت کندهار پرورش می شوند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12613

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.