• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

ده میلیون نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند

  • کد خبر : 1090
  • 15 اسد 1399 - 8:33
ده میلیون نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند

احمد جواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت می‌گوید، یافته‌های یک سروی این وزارت نشان می‌دهد که از مجموع ۳۳ میلیون جمعیت کشور، بیش از۱۰ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این بیماری را سپری کرده‌اند. این ارزیابی شمار جان‌ باختگان را نشان نمی‌دهد و قرار است در هفته آینده آمار دقیق‌تری ارائه شود. وزارت […]

احمد جواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت می‌گوید، یافته‌های یک سروی این وزارت نشان می‌دهد که از مجموع ۳۳ میلیون جمعیت کشور، بیش از۱۰ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این بیماری را سپری کرده‌اند. این ارزیابی شمار جان‌ باختگان را نشان نمی‌دهد و قرار است در هفته آینده آمار دقیق‌تری ارائه شود. وزارت صحت گفته که این سروی به شیوه نمونه‌گیری و مقطعه‌ای در ۹ حوزه جغرافیایی و با گرفتن آزمایش تست سریع و از طریق پرسشنامه انجام شده است. تا حال آمار روزانه‌ای که از سوی وزارت صحت عامه ارائه می‌شد، تنها شامل کسانی بود که برای مداوا و یا آزمایش به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند. برای دریافت شمار واقعی مبتلایان، این ارزیابی حدود یک ماه پیش به دستور رئیس جمهوری این کشور به راه انداخته شد. احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت که به روز چهارشنبه، ۱۵اسد در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که نتایج این سروی نشان می‌دهد که حدود یک سوم نفوس این کشور (۳۱.۵ درصد) به کرونا مبتلا شده‌اند. به گفته وی، بر اساس نتایج این ارزیابی، میزان افراد مبتلا در شهرها ۳۷ درصد و در مناطق روستایی ۲۷ درصد ثبت شده است. همین‌طور به گفته وی بر اساس نتایج این ارزیابی، ۳۲ درصد زنان و ۲۹ درصد مردان به کرونا مبتلا شده‌اند. دلیل بیشتر بودن شمار ابتلا به کرونا در نزد زنان، در تماس بودن آن‌ها با مردان و دیگر اعضای خانواده ذکر شده است. آقای عثمانی گفت که بر اساس نتایج این سروی، میزان مبتلایان در زون‌های مختلف این کشور متفاوت گزارش شده است. به عنوان نمونه در ولایت کابل، که به عنوان یک زون در نظر گرفته شده، ۵۳ درصد از مجموع نفوس ۵ میلیونی این ولایت به کرونا مبتلا شده‌اند. در ولایت‌های شرقی این کشور، میزان مبتلایان ۴۲.۹ درصد، در ولایت‌های مرکزی ۳۶.۳ درصد، در ولایت‌های غربی، ۳۴.۱ درصد، در ولایت‌های شمالشرقی، ۳۲.۴ درصد و کمترین میزان ابتلا در ولایت‌های مرکزی غور و دایکندی، ۲۱.۱ به ثبت رسیده است. در مورد شیوع ویروس در میان کودکان و بزرگسالان نتایج این سروی نشان می‌دهد که کودکان در رده سنی ۵-۱۷ سال، ۲۵.۳ درصد و همچنین ۳۵.۲ درصد مجموع بزرگسالان این کشور مصاب به کرونا تشخیص داده شده است.

سرپرست وزارت صحت افزود که بررسی کلی نشان می‌دهد که حدود ۴۶درصد از کودکان در کابل بدون نشان دادن علائم بیماری را پشت سر گذاشته‌اند. به گفته عثمانی، بررسی‌های اخیر وزارت صحت عامه از ولایت‌ها نشان می‌دهد که تعداد واقعات مثبت ویروس کرونا در روزهای پس از عید قربان، افزایش نیافته است. او گفت که سیر گسترش ویروس کرونا از ۲۶ جوزا به این‌ سو، شکل نزولی به خود گرفته و میزان واقعات مثبت از ۶۰ تا ۶۵ درصد در دوماه گذشته، به ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. او تاکید کرد که احتمال مبتلا شدن دوباره افراد هنوزهم موجود است و به همین دلیل نیاز است که شهروندان تمامی موارد بهداشتی را در نظر داشته باشند. اما شمار جان باختگان در نتیجه این ارزیابی مشخص نشده. وزیر صحت گفت که قرار است پس از ارزیابی‌های چندین اداره دولتی، تا یک هفته دیگر شمار جان باختگان گردآوری و نشر شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1090

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.