• امروز : چهارشنبه, ۱۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
9

سیلاب در ۱۴ ولایت؛ هزاران خانواده‌ به کمک‌ فوری‌ نیاز دارند

  • کد خبر : 1472
  • 08 سنبله 1399 - 21:14
سیلاب در ۱۴ ولایت؛ هزاران خانواده‌ به کمک‌ فوری‌ نیاز دارند

ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های مدهش ناشی از آن در ۱۴ ولایت، خسارات هنگفت مالی و جانی به شهروندان وارد کرده است. بر اساس معلومات وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، در پی جاری شدن سیلاب در ولایت‌های پروان، پنجشیر، کاپیسا،‌ میدان‌وردک، ننگرهار و پکتیا بیش از ۱۶۰ تن جان باخته و ۲۵۰ […]

ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های مدهش ناشی از آن در ۱۴ ولایت، خسارات هنگفت مالی و جانی به شهروندان وارد کرده است. بر اساس معلومات وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، در پی جاری شدن سیلاب در ولایت‌های پروان، پنجشیر، کاپیسا،‌ میدان‌وردک، ننگرهار و پکتیا بیش از ۱۶۰ تن جان باخته و ۲۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. مسوولان در این وزارت می‌افزایند جست‌وجوها برای یافتن جسدها هنوز جریان دارد و ممکن است که این آمار تغییر کند. با این حال این سیلاب‌ها گر چند در سایر ولایات تلفات جانی به دنبال نداشته، اما هزاران جریب زمین، هزاران درخت،‌ هزاران منزل مسکونی و صدها حیوان را از بین برده است. مقامات تصریح می‌کنند که این وزارت در صدد رساندن کمک به سیل‌زده‌گان است و برای شماری از خانواده‌های متضرر کمک‌های مواد غذایی و غیرغذایی توزیع کرده است. در همین حال مقام‌های محلی در برخی از ولایت‌ها شکایت دارند که هنوز از سوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث کمک دریافت نکرده و مردم مجبور شده‌اند که نان‌شان را با سیلاب‌زده‌گان تقسیم کنند. مقام‌های محلی در این ولایت‌ها تصریح می‌کنند که آسیب‌دیده‌گان ناشی از سیلاب به کمک فوری نیاز دارند. این در حالی است که شماری از نهادهای خصوصی در کنار نهادهای دولتی برای کمک به آسیب‌دیده‌گان اعلام آماده‌گی کرده‌اند.

احمدتمیم عظیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، گفت که ریزش باران‌های شدید در ولایت‌های کابل، پروان، کاپیسا،‌ پنجشیر،‌ لوگر، میدان‌وردک،‌ ننگرهار،‌ پکتیا، ‌پکتیکا،‌ غزنی،‌ لغمان و خوست، سبب جاری شدن سیلاب شده است. به گفته او ریزش باران و جاری سیلاب‌های مدهش ناشی از آن در این ولایت‌ها سبب خسارات هنگفت مالی و جانی شده است. بر اساس گفته‌های وی، در اثر جاری شدن سیلاب در این ولایت‌ها تا اکنون ۱۶۰ تن جان باخته‌ و ۲۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. عملیات نجات هنوز هم جریان دارد و ممکن است که با بیرون کشیدن اجساد،‌ شمار تلفات بیش‌تر شود. سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث گفت که در ولایت پروان ۱۱۰ نفر کشته و ۱۰۰ زخمی‌،‌ در کابل ۱۹ نفر، در کاپیسا ۲۰ نفر، در میدان‌وردک هشت نفر،‌ در پنجشیر سه نفر،‌ در ننگرهار دو نفر و در ولایت پکتیا یک نفر در سیلاب‌ها جان باخته‌اند. در هفت ولایت دیگر تلفات جانی نداشته اما خسارات مالی زیاد به باشنده‌گان آن وارد شده است.

وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گوید که بیش‌ترین تلفات ناشی از سیل در ولایت پروان وارد شده است. طبق معلومات احمدتمیم عظیمی،‌ در ولسوالی‌های چاریکار،‌ سیاه‌گرد و شینواری سیلاب جاری شده و تلفات سنگین بر مردم وارد کرده است. این وزارت تصریح می‌کند به بیش از چهار هزار خانواده در این ولایت زیان وارد شده است. آقای عظیمی گفت که در نخستین روز جاری شدن سیلاب‌ها، وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث به کمک این ولایت شتافت و به آسیب‌دیده‌گان کمک‌های مواد غذایی و غیر غذایی رسانده است. سخنگوی این وزارت بیان داشت که در حال حاضر نیز روند توزیع مواد غذایی و غیر غذایی به بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ خانواده آغاز شده و این وزارت تلاش دارد که به تمامی آسیب‌دیده‌گان کمک توزیع کند. با این حال، از این میان خانواده‌های بی‌جا شده و نیازمند، ۶۰۰ خانواده آن در ولسوالی‌های سیاه‌گرد و شینواری انتقال داده شده‌اند و متباقی نیز در شهر چاریکار جابه‌جا شده‌‍‌اند. پیش‌تر وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث با وزارت معارف تفاهم کرده است که تا زمان عادی شدن اوضاع، ساختمان‌های مکاتب را در اختیار این وزارت قرار دهد تا بی‌جاشده‌گان سیلاب در آن جابه‌جا شوند.

اخیراً وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث گفته است که جاری شدن سیلاب در ولایت پروان خسارات هنگفت مالی نیز وارد کرده است. بر اساس معلومات این وزارت، جاری شدن سیلاب در این ولایت بیش از دو هزار منزل مسکونی، صدها جریب زمین و صدها متر سرک را تخریب کرده است. از جانب دیگر احمدتمیم عظیمی خاطر نشان کرد که عملیات نجات در ولایت پروان هنوز جریان دارد. او گفت که شماری از جسدها تا کنون زیر آوارها مانده‌اند و تلاش می‌شود که این اجساد از زیر آوار بیرون کشیده شود. به گفته او، وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث ۱۰ اسکواتور و وزارت دفاع ملی حدود شَش اسکواتور در اختیار مردم گذاشته‌اند تا با استفاده از آن‌ها، بتوانند گیرمانده‌گان را از زیر آوار بیرون بکشند. گفتنی است که ولایت پروان پس از نیمه‌های شب چهارشنبه،‌ ۵ سنبله شاهد باریدن شدید باران بود که به‌ سیلاب‌های مدهش انجامید و خساره‌های هنگفتی بر باشنده‌گان این ولایت وارد کرد.

کاپیسا؛ ۲۵ نفر کشته و ۲۳ نفر زخمی شده‌اند

در همین حال ولایت کاپیسا نیز شاهد ریزش باران و جاری شدن سیلاب بود. طبق معلومات سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث،‌ جاری شدن سیلاب در ولایت کاپیسا نیز خسارات هنگفت جانی و مالی وارد کرده است. به گفته عظیمی،‌ جاری شدن سیلاب در این ولایت ۲۰ کشته برجای گذاشته است. هم‌چنان ۵ هزار خانواده متضرر شده که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث توانسته است کمک‌های مواد غذایی و غیرغذایی به این آسیب‌دیده‌گان برساند. هم‌چنان وی تصریح کرد که برای سیلاب‌زده‌گان حدود هفت میلیون افغانی نیز کمک شده است. هم‌زمان با این سخنگوی این وزارت افزود که به تمامی کمیته‌های مبارزه با حوادث ولایت‌های لوگر، کنر، میدان‌وردک، ننگرهار و غزنی هدایت داده تا از بودجه اضطرار برای سیلاب‌زده‌گان کمک کنند.

قیس قادری، سخنگوی والی ولایت کاپیسا گفت که در اثر ریزش باران و جاری شدن سیلاب ۳۵۰ منزل مسکونی به گونه قسمی و کلی تخریب شده است. او یاد آورد شد که این سیلاب‌ها در ولسوالی‌های حصه‌ی اول کوهستان، حصه‌ی دوم کوهستان، نجراب و مرکز و ولسوالی کوه‌بند جاری شده است. به گفته وی در پی ریزش باران و جاری شدن سیلاب در این ولسوالی‌ها ۲۵ تن کشته و ۲۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنان وی افزود که سیلاب‌ها‌ هزاران جریب زمین و صدها اصله درخت را نیز از بین برده است. سخنگوی والی بیان داشت که هنوز آمار نهایی نیست و یک تیم در حالی سروی مناطق آسیب‌پذیر اند. او گفت که ممکن است بیش‌تر از این زمین‌های زراعتی و درخت‌ها تخریب شده باشد.

با این همه وی خاطر نشان کرد که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی کمک‌های مواد غذایی و غیرغذایی به این ولایت فرستاده است. او گفت که از این کمک‌ها برای ۵ هزار خانواده توزیع شده است. این کمک‌ها شامل آراد،‌ برنج‌، روغن،‌ لوبیا و چای بوده است. در کنار این قادری تصریح کرد که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی حدود هفت میلیون افغانی نیز کمک شده است.

پنجشیر در همسایه‌گی کاپیسا و پروان نیز شاهد ریزش باران و جاری شدن سیلاب بود. در این ولایت سه تن در اثر جاری شدن سیلاب کشته و دو نفر دیگر زخمی شده است. منصور عنابی، سخنگوی والی این ولایت گفت که در اثر جاری شدن سیلاب ۲۸ منزل، ۱۴ کانتیر،‌ ۱۰ موتر،‌ هزاران درخت، چهار پول موتر رو، ۲۴ پلچک،‌ صدها راس حیوان،‌ ۹۸ کانال زراعتی، ۷.۵ متر دیوار استنادی، ۱۸ کیلومتر سرک تخریب شده است. علاوه برا این وی افزود که صدها فامیل نیز متضرر شده‌اند. آقای عنابی بیان کرد که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی برای سیلاب‌زده‌گان مواد خوراکی و غیرخوراکی شامل کمپل،‌ خیمه و پول نقد کمک کرده است.

کابل؛ ۱۸ تن کشته و ده تن زخمی شده است

ولسوالی سروبی کابل نیز از خشم آفات طبیعی در امان نمانده است و این ولسوالی شاهد ریزش باران و جاری شدن سیلاب بود. بر اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولایت کابل ۱۸ تن در اثر جاری شدن سیلاب جان‌های‌شان را از دست داده‌اند و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. والی کابل گفته است که برای آسیب‌دیده‌گان این رویداد کمک‌ها مواد غذایی و غیر غذایی توزیع کرده‌اند. بر اساس معلومات وی برای ۱۵۰ خانواده‌ای متضرر ۶۰ عدد خیمه،‌ ترپال،‌ کمپل،‌ کیت آشپزخانه و کیت حفظ‌الصحه و هم‌چنان مواد غذایی شامل آرد،‌ برنج و روغن توزیع شده است.

 لوگر؛ بیش از ۷۰۰ فامیل متضرر شده است

ولایت لوگر در جنوب افغانستان نیز در سه روز گذشته شاهد ریزش باران و جاری شدن سیلاب بود. در این ولایت هر چند سیلاب تلفات جانی در پی نداشته اما خسارات هنگفتی مالی به باشنده‌گان آن وارد کرده است. مطیع‌الله احمدزی، رییس کمیته مبارزه با حوادث ولایت لوگر گفت که ولسوالی‌های محمدآغه، برکی برک، پل علم و خوشی گواه ریزش باران و جاری شدن سیلاب بوده است. در این ولسوالی‌ها بیش از ۷۰۰ فامیل متضرر شده است. علاوه بر این وی افزود که در اثر جاری شدن سیلاب پنج هزار هکتار زمین و دوهزار خانه تخریب شده است. وی بیان داشت که برای سیلاب‌زده‌گان کمک‌های مواد غذایی شامل آرد،‌ برنج و روغن و مواد غیر غذایی شامل کمپل و خیمه توزیع شده است.

میدان‌وردک؛ هفت کشته، ۳۰ زخمی و سه کودک مفقود است

 در چهار روز گذشته ولایت میدان‌وردک نیز گواه ریزش سنگین باران و جاری شدن سیلاب بوده است. شریف‌الله هوتک، عضو شورای ولایتی میدان‌وردک این سیلاب‌ها در ولسوالی‌‎های نرخ، جلریز، دایمیرداد، چک، جلگه، جیغتو و سیدآباد جاری شده است. بر اساس گفته‌های آقای هوتک در اثر جار شدن سیلاب هفت نفر کشته،‌ ۳۰ تن زخمی و سه کودک مفقود شده است. او تصریح کرد این سیلاب‌ها خسارات هنگفت مالی نیز به جا گذاشته است به گفته او در اثر جاری شدن سیلاب در این ولایت ۶۱۹ خانه، هزاران جریب زمین زراعتی و صدها درخت تخریب شده است.

با این همه وی از نرسیدن کمک به این ولایت انتقاد کرد. او گفت که تا کنون وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث هیچ کمکی به این ولایت نفرستاده است. وی افزود که اکنون مردم با کمبود مواد خوارکه،‌ جای و آب آشامیدنی مواجه‌اند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث از روند انتقال کمک‌ها به تمام ولایت‌ها سیلاب‌زده خبر داده است. احمد تمیم عظیمی گفته است که روند انتقال کمک‌های مواد غذایی و غیر غذایی به تمام ولایت آغاز شده و رهبری این کمک‌ها را کمیته‌ها مبارزه با حوادث ولایت به عهده دارد. او اطمینان داد که کمک‌ها به تمام متضرران خواهد رسید.

هم‌چنان جاری شدن سیلاب و تلفات جانی برخواسته از آن سبب شده است که‌ کمپین‌های متعدد برای کمک به آسیب‌دیده‌گان شکل بگیرد. تاکنون تعداد زیادی بنیادهای خیریه مواد غذایی و غیرغذایی به این آسیب‌دیده‌گان تدارک دیده شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1472

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.