• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
10

تاخیر سه‌ساله در اجرای پروژه‌ تاپی؛ کار عملی اوایل سال آینده میلادی آغاز می‌شود

  • کد خبر : 1556
  • 10 سنبله 1399 - 21:40
تاخیر سه‌ساله در اجرای پروژه‌ تاپی؛ کار عملی اوایل سال آینده میلادی آغاز می‌شود

علی‌رغم این‌که از افتتاح پروژه تاپی بیش از سه سال می‌گذرد، اما کار عملی آن در داخل افغانستان تا هنوز شروع نشده است. وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که پس از طی مراحل کار استملاک زمین، کار عملی این پروژه در اوایل سال آینده میلادی آغاز خواهد شد. هارون چخانسوری،‌ سرپرست وزارت معادن و پترولیم،‌ […]

علی‌رغم این‌که از افتتاح پروژه تاپی بیش از سه سال می‌گذرد، اما کار عملی آن در داخل افغانستان تا هنوز شروع نشده است. وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که پس از طی مراحل کار استملاک زمین، کار عملی این پروژه در اوایل سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.

هارون چخانسوری،‌ سرپرست وزارت معادن و پترولیم،‌ روز دوشنبه، دهم سنبله، در یک نشست خبری در کابل گفت که پروژه تاپی یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی منطقه‌ای است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی افغانستان و کشورهای منطقه دارد. آقای چخانسوری گفت که طی چند سال گذشته پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در زمینه تطبیق این پروژه در افغانستان رونما شده است. او سروی تخنیکی، سروی ماین‌پاکی و سروی زمین را از جمله کارهایی دانست که در زمینه تطبیق کارهای عملی پروژه تاپی صورت گرفته است. آقای چخانسوری گفت که تفاهم‌نامه‌ای برای استملاک زمین‌های مسیر پروژه تاپی امضا می‌شود و با امضای این تفاهم‌نامه، کار عملی این پروژه آغاز خواهد شد. این در حالی است که پیش از این در قسمت استملاک زمین مشکلات به وجود آمده بود و اکنون دولت مسیر پروژه تاپی را تغییر داده است. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد لوله گاز در زمین‌های دولتی نصب می‌شود و حدود ۴۰ درصد دیگر آن در زمین‌های مردم محل نصب خواهد شد. از جانب دیگر سرپرست وزارت معادن و پترولیم خاطر‌نشان کرد که با اجرای پروژه تاپی، در قدم نخست به شهر هرات اولویت داده می‌شود تا از گاز آن استفاده کند. او گفت: «بخش اول که می‌توان در هرات از آن استفاده کرد، پارک‌های صنعتی است که با توجه به کمبود برق، می‌تواند از گاز استفاده کنند. بخش دوم مصارف خانواری است که در هرات و سایر مناطق نزدیک از آن استفاده شود و در هرات یک مرکز ساخته خواهد شد که موترهای تیلی را به گازی تبدیل خواهد کرد که می‌توانیم در آن از گاز استفاده کنیم.» سرپرست وزارت معادن و پترولیم هم‌چنان خاطر‌نشان کرد که یک کمیته متشکل از کارکنان وزارت معادن و پترولیم، وزارت شهرسازی و اراضی و شرکت پایپ‌لاین تاپی لمیتد به منظور نظارت از روند تطبیق استملاک زمین ایجاد می‌شود.

محمود کرزی، سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی گفت، در صورتی که پروژه تاپی تکمیل شود، تغییر بزرگی در افغانستان به وجود می‌آید. به باور او با اجرای این پروژه شهروندان کشور می‌توانند فابریکه برق بسازند و از این گاز نیز می‌توانند در خانه‌های‌شان استفاده کنند. هم‌چنان وی افزود که برای کاهش آلوده‌گی هوا، می‌توان موترهای دیزلی و پترولی را به گازی تبدیل کرد.

محمدمایرت امانوف، مدیر اجرایی شرکت تاپی لمیتد، در این نشست گفت که کار ساخت‌و‌ساز پایپ‌لاین گاز در خاک ترکمنستان تکمیل شده و به زودی به مرز افغانستان می‌رسد. او ابراز امیدواری کرد که کار ساخت این پروژه در خاک افغانستان به زودی تکمیل شود تا این گاز از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال یابد. طرح ساخت پروژه پایپ‌لاین گاز تاپی ابتدا در دهه نود میلادی بین رهبران افغانستان، پاکستان و ترکمنستان جهت انتقال گاز طبیعی از ساحات گازدار ترکمنستان به افغانستان و پاکستان مطرح شد. پس از آن دولت هند علاقه‌‌ی خویش را برای عضویت در پروژه نشان داد و اکنون قرار است این پروژه با اشتراک هر چهار کشور تطبیق شود. طول مجموعی این پایپ‌لاین یک هزار و ۸۱۴ کیلومتر است که از این میان ۸۱۶ کیلومتر آن در خاک افغانستان بوده و از ولایت‌های هرات، قندهار،‌ هلمند، فراه و نیمروز می‌گذرد. قرار است که با کامل شدن این پروژه، در گام نخست ۱۱ میلیارد متر مکعب و سپس ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز برای مدت ۳۰ سال منتقل شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1556

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.