• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

در اولین جلسه مذاکرات صلح ‘توافقاتی’ درباره دستورالعمل‌ها صورت گرفت

  • کد خبر : 1852
  • 25 سنبله 1399 - 0:53
در اولین جلسه مذاکرات صلح ‘توافقاتی’ درباره دستورالعمل‌ها صورت گرفت

در اولین دور مذاکرات صلح میان هیات‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان در دوحه “توافقاتی” درباره دستورالعمل‌های مذاکرات صورت گرفته است. روسای هر دو هیات در جریان مباحثات به “شکیبایی و بردباری” در بین طرفین تاکید کردند. نادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره کننده دولت و محمدنعیم، سخنگوی طالبان در توئیت‌های مشابه به طور همزمان خبر دادند […]

در اولین دور مذاکرات صلح میان هیات‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان در دوحه “توافقاتی” درباره دستورالعمل‌های مذاکرات صورت گرفته است. روسای هر دو هیات در جریان مباحثات به “شکیبایی و بردباری” در بین طرفین تاکید کردند. نادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره کننده دولت و محمدنعیم، سخنگوی طالبان در توئیت‌های مشابه به طور همزمان خبر دادند که در اولین نشست مذاکرات صلح میان دو هیات که عصر امروز در دوحه برگزار شد، در اکثر موارد طرزالعمل‌های مذاکرات توافق صورت گرفته است. همچنین از هر هیات دو نفر به عنوان افراد ارتباطی انتخاب شده است. روز گذشته گروه تماس دو طرف در مورد طرزالعمل و‌ اصول کاری این نشست بحث کردند، نتایج آن را در نشست امروز ارایه شد. امروز همچنین گروه‌ تماس به هیات مذاکره کننده افغانستان گزارش جلسه ‌های اخیر خود را ارائه کرد. منابعی گفته که در دو نشستی که در روزهای گذشته میان دو گروه تماس صورت گرفته دستکم ۲۲ مورد طرزالعمل فهرست شده است. به نظر می‌رسد بر پیشبرد مذاکرات پشت درهای بسته و دور از رسانه‌ها میان دو هیات اتفاق نظر وجود دارد. روز شنبه (۱۲ سپتامبر) مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح افغانسنتان در هتل شرایتون دوحه پایتخت قطر برگزار شد که علاوه بر هیات‌های مذاکره کننده افغانستان و طالبان، شماری از مقام‌های بلندپایه افغانستان و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز شرکت کردند. هیات افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی، و هیات گروه طالبان به رهبری مولوی عبدالحکیم حقانی، همراه با همراهان‌شان، در دو طرف تالار در این مراسم در برابر هم قرار گرفتند. عبدالله عبدالله، از کنار گذاشتن اختلاف‌ها و رسیدن به راه حلی بر اساس اراده مردم سخن گفت. آقای عبدالله گفت که آنها خواهان اعلان آتش بس بشردوستانه هستند. ولی، ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، که سخنران دوم این نشست بود، بر تشکیل نظام اسلامی تاکید داشت. او گفت که ما می‌خواهیم که افغانستان مستقل، پیشرفته و دارای یک نظام اسلامی باشد که تمام شهروندان افغانستان در آن خود را ببینند و به صورت برادرانه زندگی کنند. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان گفت: “انتخاب سیستم سیاسی آینده شما، انتخاب شماست.” او افزود که آمریکا دریافته که دموکراسی، به ویژه اصل انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی، بهترین روش است. این مدل، “صلح و سعادت بزرگی را برای ما و سایر ملت‌های دموکراتیک به بار آورده است.” قرار بود گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ده روز پس از امضای توافقنامه صلح طالبان و آمریکا در ماه فبروری/فوریه سال جاری آغاز شود. اما رهایی زندانیان طالبان؛ پیش‌شرط طالبان برای آغاز این گفت‌وگوها، این روند را بیش از هفت ماه با تاخیر رو به رو کرد.

گفت‌وگوهای صلح طالبان با آمریکا نیز حدود هجده ماه را در برگفت تا سرانجام به امضای این سند انجامید. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان می‌گوید که با وجودی که گزارش‌هایی از دولت افغانستان شنیده اما “شواهدی وجود ندارد” که زندانیان رها شده طالبان به میدان جنگ باز گشته باشند. او افزود که طالبان نیز حکومت را متهم به دستگیری و قتل زندانیان کرده است. آقای خلیلزاد می‌گوید دولت را برای تصمیم آغاز مذاکرات بارها ستایش کرده است. او در پاسخ به این سوال که عجله در مذاکرات صلح به خاطر انتخابات آمریکاست، می‌گوید بیش از انتخابات آمریکا، مردم افغانستان نیاز به صلح دارند. آقای خلیلزاد یادآوری می‌کند که ما در کنفرانس بن (۲۰۰۱) در یازده روز به توافق رسیدیم, حالا وقت کافی وجود دارد. هم‌زمان با این تحولات ، گزارش شده است که خلیل‌زاد عصر روز گذشته همراه با یک هیأت آمریکایی وارد پاکستان شد و با مقامات ارتش، از جمله با ژنرال قمر جاوید بجوا، فرمانده پرقدرت ارتش این کشور دیدار و گفتگو کرد. در همین خصوص ژنرال بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان در توییترش نوشت که دو طرف در این دیدار درباره روند صلح افغانستان، امنیت منطقه و سایر موضوعات گفتگو کردند. ارتش پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نماینده آمریکا از نقش پاکستان در تسهیل مذاکرات صلح افغانستان قدردانی کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1852

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.