• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

چرخ قدیمی‌ترین فابریکه سمنت افغانستان بار دیگر به راه افتاد

  • کد خبر : 2773
  • 06 جدی 1399 - 7:22
چرخ قدیمی‌ترین فابریکه سمنت افغانستان بار دیگر به راه افتاد

روند ترمیم فابریکه سمنت جبل‌السراج، قدیمی‌ترین فابریکه سمنت افغانستان، پایان یافت. مسوولان در شرکت انکشاف ملی می‌گویند که بخش‌هایی از این فابریکه را به گونه اساسی ترمیم کرده‌اند و تولیدات آن نیز افزایش یافته است. قرار است این فابریکه پس از این روزانه ۷۰ تُن سمنت تولید کند. با افزایش تولیدات فابریکه سمنت جبل‌السراج، عاید […]

روند ترمیم فابریکه سمنت جبل‌السراج، قدیمی‌ترین فابریکه سمنت افغانستان، پایان یافت. مسوولان در شرکت انکشاف ملی می‌گویند که بخش‌هایی از این فابریکه را به گونه اساسی ترمیم کرده‌اند و تولیدات آن نیز افزایش یافته است. قرار است این فابریکه پس از این روزانه ۷۰ تُن سمنت تولید کند. با افزایش تولیدات فابریکه سمنت جبل‌السراج، عاید سالانه آن به ۸۲ میلیون افغانی می‌رسد. بدین ترتیب حدود ۲۰۰ نفر به گونه مستقیم و صدها نفر به شکل غیرمستقیم در این فابریکه مصروف کار می‌شوند. شهروندان معتقد اند که به راه افتادن چرخ فابریکه سمنت جبل‌السراج، سبب می‌شود تا سمنت باکیفیت و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد. فابریکه جبل‌السراج از قدیمی‌ترین فابریکه‌های سمنت در کشور شمرده می‌شود و پیش از این فعالیت آن برای دو دهه متوقف شده بود. گفتنی است که از سمنت این فابریکه در ساختمان مکروریان‌ها، ساختمان وزارت مخابرات و تکنولوژی (۱۸ منزله) و هوتل انترکانتیننتال استفاده شده است.
کار ترمیم فابریکه سمنت جبل‌السراج روز چهارشنبه، سوم جدی، پایان یافته و این فابریکه بار دیگر تولیداتش را از سر گرفت. در مراسم گشایش این فابریکه، مقام‌های محلی پروان و شرکت انکشاف ملی ریاست جمهوری افغانستان حضور داشتند. آن‌ها تصریح کردند که پس از این، تولیدات این فابریکه افزایش خواهد یافت. این فابریکه در ماه جوزای امسال با شرکت انکشاف ملی ریاست جمهوری مدغم شد و پس از ترمیم اساسی بخش‌هایی از آن توسط این شرکت، دوباره به کار آغاز کرد.
عبدالمومن منصور، معاون شرکت انکشاف ملی، در برنامه بهره‌برداری از این فابریکه، آغاز دوباره تولید سمنت جبل‌السراج را «خودکفایی افغانستان» شمرد و تاکید کرد که با فعال‌سازی دوباره آن، قرار است ۷۰ تُن سمنت در یک روز تولید شود. آقای منصور افزود که با افزایش تولیدات سمنت جبل‌السراج، عاید سالانه آن به ۸۲ میلیون افغانی در سال خواهد رسید. او تاکید کرد که این نهاد تلاش دارد تا تولیدات این فابریکه را افزایش دهد. بر‌اساس معلومات شرکت انکشاف ملی، با فعال‌سازی این فابریکه ۲۰۰ نفر در آن مصروف کار می‌شوند. این در حالی است که با توجه به گذشته کار این فابریکه، صدها تن دیگر به گونه غیرمستقیم در آن کار خواهند کرد.
فضل‌الدین عیار، والی پروان، فعال شدن این فابریکه را برای اقتصاد ولایت پروان و کل افغانستان مهم خواند و گفت که حکومت تلاش دارد تا این‌گونه فابریکه‌ها را در سطح کشور ترمیم کند. والی پروان با انتقاد از افرادی که در کار بازسازی این فابریکه‌ها مداخله کرده‌اند، گفت که این افراد از آن‌ها باج‌گیری می‌کنند. آقای عیار اما از کسی نام نبرد و در مورد باج‌گیری زورمندان از شرکت‌های قراردادی نیز معلومات نداد. گفتنی است که پیش‌تر خبرهایی از نفوذ مافیا در این فابریکه در رسانه‌ها نشر شده بود.
با این حال، باشنده‌گان پروان در سهم‌شان از افزایش تولیدات این فابریکه راضی‌اند و می‌گویند که تولیدات کشور به مراتب با‌کیفیت‌تر و ارزان‌تر از تولیدات کشورهای خارجی است. عبدالبصیر ملک‌زاده، یکی از باشنده‌گان ولسوالی جبل‌السراج، در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح، از بازسازی فابریکه سمنت جبل‌السراج ابزار خرسندی کرد. او افزود: «از بازسازی فابریکه خرسند هستیم. این خیلی بهتر از این است که از کشورهای همسایه سمنت وارد کنیم. این کشورها، سال‌ها کوشیده‌اند تا منافع خودشان را از ناآرامی ما برآورده کنند و طبیعی است که جنس باکیفیت برای ما روان نمی‌کنند.»
با وجود به کار افتادن دوباره چرخ‌های این فابریکه، برخی از کارگران آن از معاش‌شان ناراضی‌اند و خواسته‌هایی‌ از دولت و رهبری فابریکه دارند‌. پرویز علیمی، یکی از کارگران تخنیکی این فابریکه، به روزنامه ۸صبح گفت: «زحمت زیادی را در ترمیم دوباره و تولیدات روزانه متقبل می‌شویم، اما شش هزار افغانی در یک ماه حقوق داریم که بسیار ناچیز است.» وی از حکومت خواست که به نیازهای کارمندان توجه کند و بر معاش‌شان بیفزاید.
گفتنی است که فابریکه سمنت جبل‌السراج به عنوان یک شرکت سهامی در سال ۱۳۲۳ با سرمایه ابتدایی ۴۰ میلیون افغانی ایجاد شد. این فابریکه ظرفیت تولید ۱۰۰ تُن سمنت در یک شبانه‌روز را داشت. تولیدات این شرکت در سطح ملی و بین‌المللی زبان‌زد بود و ابزار آن نیز از کشورهای چک‌وسلواکیا، آلمان، روسیه و کشورهای دیگر خریداری شد. فابریکه سمنت جبل‌السراج سرانجام در سال ۱۳۵۱ به تصدی دولتی تغییر کرد و زیر اداره وزارت معادن و پترولیم درآمد. جنگ‌های داخلی و تاراج برخی از ابزارهای فابریکه سمنت جبل‌السراج سبب شد که کار تولید این فابریکه در سال ۱۳۷۵ متوقف شود. کار بازسازی این فابریکه با مصرف ۷۰ میلیون افغانی در سال ۱۳۹۵ تکمیل شد و دوباره کار آغاز کرد. با این وجود، فرسوده بودن برخی از ابزارهای این فابریکه سبب شد که کار آن برای بار دیگر متوقف شود. سرانجام ارگ ریاست جمهوری فابریکه سمنت جبل‌السراج را در سال ۱۳۹۸ با هفت تصدی دیگر مدغم کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=2773

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.