• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

۱۰ سال محاصره؛ تهدید فاجعه انسانی در ولسوالی جوند بادغیس

  • کد خبر : 3822
  • 11 حمل 1400 - 12:02
۱۰ سال محاصره؛ تهدید فاجعه انسانی در ولسوالی جوند بادغیس

بیش از ۱۰ سال می‌شود که راه‌های رفت‌‌وآمد به روی مردم ولسوالی «جوند» بادغیس مسدود است و این ولسوالی در محاصره گروه طالبان قرار دارد. طی این سال‌ها طالبان اجازه ورود یا خروج هیچ وسیله نقلیه از راه زمین را نداده‌اند و همین امر سبب شده که مردم نتوانند به مرکز بادغیس و سایر ولسوالی‌ها […]

بیش از ۱۰ سال می‌شود که راه‌های رفت‌‌وآمد به روی مردم ولسوالی «جوند» بادغیس مسدود است و این ولسوالی در محاصره گروه طالبان قرار دارد. طی این سال‌ها طالبان اجازه ورود یا خروج هیچ وسیله نقلیه از راه زمین را نداده‌اند و همین امر سبب شده که مردم نتوانند به مرکز بادغیس و سایر ولسوالی‌ها رفت‌وآمد کنند. بر‌اساس ادعای اعضای شورای ولایتی بادغیس، اگر به زودی مشکل این ولسوالی حل نشود، احتمال وقوع فاجعه انسانی وجود دارد. بیش‌ از دو سال می‌شود که مرکز ولسوالی جوند در محاصره اقتصادی طالبان است و بیش از ۱۰ سال است که طالبان بر بخش‌های مختلف این ولسوالی تسلط دارند. به باور اعضای این شورا، مردم جوند با مشکلات فراوانی از جمله کمبود مواد خوراکی، دارو و سایر نیاز‌های زنده‌گی روبه‌رو هستند. کنشگران مدنی خواهان رفع این مشکل‌اند و تأکید دارند که اداره محلی بادغیس، از سال‌ها پیش به این مشکل رسیده‌گی نکرده‌ است. به گفته آنان، مسوولان محلی در جریان بیش‌تر از ۱۰ سال، نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی را از مسیر هوایی اکمال می‌کنند و حامیان نظام را فراموش کرده‌اند.
مقام‌های محلی بادغیس می‌پذیرند که از چند سال به این سو راه‌های مواصلاتی زمینی این ولسوالی مسدود است و گروه طالبان مرکز جوند را در محاصره اقتصادی قرار داده‌ است. اداره محلی بادغیس ادعا دارد که با تلاش‌های زیاد هنوز موفق به حل این چالش نشده و برای شکستن محاصره به دنبال‌ راه‌های دیگر است. برمبنای معلومات منابع مردمی از ولسوالی جوند ولایت بادغیس، قیمت مواد غذایی و سایر مواد مورد نیاز خانواده‌ها در جوند به شدت افزایش یافته و این مساله باشنده‌گان این ولسوالی را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است. اعضای شورای ولایتی و کنشگران مدنی در ولایت بادغیس، ابراز نگرانی می‌کنند که اگر به مشکل ولسوالی جوند رسیده‌گی نشود، فاجعه انسانی روی می‌دهد و از باشنده‌گان این ولسوالی قربانی می‌گیرد.
جنیدالله اشکانی، کنشگر مدنی در بادغیس می‌گوید که در بیش‌ از دو سال گذشته اداره محلی این ولایت هیچ تلاشی برای شکستن محاصره اقتصادی این ولسوالی نکرده و مردم را به حال خود رها کرده است. به گفته او، هم اکنون باشنده‌گان جوند با کمبود مواد خوراکی و دارو روبه‌رو هستند و مسیر‌های ارتباطی با خارج ولسوالی مسدود است. اعضای شورای ولایتی بادغیس، نگران بروز فاجعه انسانی در این ولسوالی هستند و پافشاری دارند که اداره محلی مکلف است تا به این مشکل رسیده‌گی کند.
عبدالعزیز بیک، رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید اگر حکومت به زودی محاصره اقتصادی ولسوالی جوند را نشکند، فاجعه انسانی روی می‌دهد. او تأکید دارد که از ۱۱ بخش این ولسوالی تنها یک بخش در اختیار حکومت است و همان بخش بیش از دو سال می‌شود که در محاصره اقتصادی است، اما ساکنانش با وجود تمام مشکلات و دشواری‌های ناشی از محاصره، حامی نظام هستند.
مقام‌های محلی و امنیتی بادغیس می‌پذیرند که راه‌های رفت‌وآمد به ولسوالی جوند بیش از ۱۰ سال می‌شود از سوی طالبان مسدود شده است. آنان پافشاری دارند که مسیرهای ارتباطی این ولسوالی دشوارگذر است و برای حل این مشکل به زودی اقدام می‌شود.
حسام‌الدین شمس، والی بادغیس می‌گوید طی بیش از ۱۰ سال که ولسوالی جوند در محاصره اقتصادی طالبان قرار دارد، اداره محلی تلاش کرده تا از بروز فاجعه انسانی جلوگیری کند. او می‌افزاید که به زودی برای شکستن محاصره جوند اقدام می‌شود و راه‌های رفت‌وآمد با شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس، باز خواهد شد و مردم می‌توانند در فضای آرام نیازمندی‌های‌شان را تهیه کنند.
مسوولان ارتش در بادغیس هم تأکید می‌کنند که به زودی برای شکستن محاصره اقدام می‌کنند و راه‌های مواصلاتی این ولسوالی بازگشایی خواهد شد. حسیب‌الله مسعود، فرمانده نیروهای ارتش در بادغیس می‌گوید که مشکل جوند امنیتی نیست و طالبان به غیرنظامیان اجازه رفت‌وآمد نمی‌دهند. او می‌افزاید به زودی برای حل این مشکل و شکستن محاصره ۱۰ ساله اقتصادی ولسوالی جوند، عملیات نیروهای ارتش ملی آغاز می‌شود. بر‌اساس معلومات مقام‌های محلی بادغیس، به دلیل کمبود مواد خوراکی، دارو و سایر نیاز‌های اساسی، بهای مواد ضروری در جوند تا سه برابر افزایش یافته است.
پیش از این مقام‌های ارشد حکومت مرکزی گفته بودند که طالبان مردم ولسوالی جوند بادغیس را تحت محاصره غذایی قرار داده‌اند. امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، روز دوشنبه، نهم حمل، در صفحه فیس‌بوکش نوشت که طالبان از مدتی به این سو مردم را به جرم انتقال نان شکنجه می‌کنند و حتا می‌کشند. آقای صالح گفته است که شعار «دروغ» طالبان «دین و شریعت» است، اما این بار از «چنگیز و لشکریان مغول» تقلید کرده‌اند. صالح هم‌چنان گفته است که شماری فکر می‌کنند طالبان امروز آن‌هایی که در دوره حاکمیت خود مزرعه‌ها را به آتش می‌کشیدند، نیستند و تغییر کرده‌اند. به گفته او، طالبان نه تنها تغییر نکرده‌اند، بلکه «وحشی‌تر، جاهل‌تر و عقده‌مندتر» شده‌اند. این مقام ارشد حکومت افغانستان وعده داده است که به زودی محاصره ولسوالی جوند شکسته می‌شود. طالبان اما تاکنون واکنشی به سخنان معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نداشته‌اند.
ولسوالی جوند، در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شهر قلعه ‌نو، مرکز ولایت بادغیس، موقعیت دارد. این ولسوالی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر نفوس دارد و اکنون در محاصره اقتصادی از سوی طالبان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3822

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.