• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

غنی طرح صلح خود را تشریح کرد و از ‘آمادگی کامل’ برای نشست ترکیه خبر داد

  • کد خبر : 3944
  • 19 حمل 1400 - 7:45
غنی طرح صلح خود را تشریح کرد و از ‘آمادگی کامل’ برای نشست ترکیه خبر داد

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست ترکیه درباره آینده سیاسی افغانستان، محمداشرف غنی، طرح پیشنهادی صلح خود را شرح داده و از آمادگی کامل دولت برای شرکت در این نشست خبر داده است. رئیس‌جمهوری اخیرا طرحی سه مرحله‌ای به نام “دستیابی به موفقیت نهایی” را تهیه کرده و دو روز پیش آن را در […]

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست ترکیه درباره آینده سیاسی افغانستان، محمداشرف غنی، طرح پیشنهادی صلح خود را شرح داده و از آمادگی کامل دولت برای شرکت در این نشست خبر داده است. رئیس‌جمهوری اخیرا طرحی سه مرحله‌ای به نام “دستیابی به موفقیت نهایی” را تهیه کرده و دو روز پیش آن را در مراسمی در ارگ تشریح کرد. تصاویر و محتوای این نشست شب گذشته منتشر شد و آقای غنی در آن بر لزوم استفاده از فرصت به وجود آمده برای برقراری صلح در کشور تاکید کرد و گفت که دولت با آمادگی کامل به نشست ترکیه شرکت خواهد کرد. او گفت:” ما برای شرکت در نشست ترکیه آمادگی کامل داریم و برای بحث سازنده همرای آمریکا هفته آینده، زلمی خلیل‌زاد و همکارانش دوباره به کابل خواهند آمد. بحث ما پراکنده نیست و یک بحث منظم است.” رئیس جمهور افزود که اگر خیر کشور در این باشد که حکومت کنونی دوره کاری‌اش کوتاه‌تر شود، او و همکارانش حاضرند انتخابات زودهنگام برگزار کنند و خود او نیز در این انتخابات نامزد نباشد. او بار دیگر تاکید کرد که رهبر آینده افغانستان باید مشروعیت خود را از انتخابات بگیرد. آقای غنی تصریح کرد: هیچ کس فکر این را نکند که رئیس جمهور منتخب و معاونانش استعفا می‌کنند و یا تن به یک معاهده ننگین می‌دهند. انتخابات را پیش بیاورید که به صورت مشروع و براساس اراده‌ای مردم، ما اقتدار ملی را تحویل بدهیم. برقراری آتش بس یکی از خواست‌های اصلی دولت پیش از رسیدن توافق صلح با طالبان بوده است، گروه طالبان تاکنون به این خواست جواب مثبت نداده و بر خروج نیروهای خارجی تاکید کرده است. اشرف غنی با اشاره به جنگ کنونی در افغانستان گفت که جنگ جاری جهاد نیست بلکه جنگی برای اهداف سیاسی است. او بار دیگر از گروه طالبان خواست که به آتش بس تن دهد تا به جنگ در کشور پایان داده شود. به گفته وی، “آتش بس یک ضرورت ملی است و طالبان نباید از آتش بس ترس داشته باشند.”
رئیس جمهور افغانستان در تشریح طرح صلح خود بر اهمیت قانون اساسی تاکید کرد و گفت که هر گونه طرح صلحی که بدون قانون اساسی تهیه شود با ارزش‌های جمهوریت مغایرت دارد. او افزود که تا زمان برگزاری انتخابات و تعدیل قانون اساسی هرگونه مذاکره و فیصله باید براساس قانون اساسی کنونی صورت گیرد. نقش سازمان ملل متحد در تلاش‌های صلح دولت از دیگر مسایلی بود که رئیس جمهور در تشریح طرح صلح خود بر آن تاکید کرد و گفت که جایگزینی برای سازمان ملل متحد وجود ندارد. او افزود که تامین صلح پایدار در افغانستان نیازمند تضمین شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی است. طرح صلحی که از سوی اشرف غنی ارایه شده دارای سه بخش ثبات سیاسی، ایجاد حکومت صلح و مشوره درباره صلح برای موفقیت نهایی این روند است. گروه طالبان طرح آقای غنی را رد کرده و گفته که جنبه عملی ندارد. شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که علاوه بر طرح صلح آقای غنی و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، بیش از ۳۰ طرح دیگر از سوی احزاب سیاسی و جامعه مدنی دریافت کرده است.
نشست صلح افغانستان در ترکیه
قرار است نشست “سرنوشت‌ساز” ترکیه در مورد صلح افغانستان در تاریخ ۲۷ حمل در استانبول برگزار شود. این نشست برای ده روز ادامه خواهد داشت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت افغانستان، گروه طالبان و گروه‌های مختلف سیاسی روی “آینده سیاسی” افغانستان به توافق برسند. نشست استانبول یکی از مهمترین نشست‌ها در مورد آینده صلح افغانستان خوانده شده که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های افغان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و “تشکیل دولت انتقالی صلح” در کشور به توافق برسند. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالح ملی، نیز گفته که نشست صلح افغانستان در ترکیه سرنوشت کشور را رقم خواهد زد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3944

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.