• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

آمریکا نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج می‌کند

  • کد خبر : 4022
  • 24 حمل 1400 - 18:15
آمریکا نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج می‌کند

مقامات ارشد دولت آمریکا تایید کرده اند که ایالات متحده قصد دارد به زودی روند خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز کند و همه این نیروها تا پیش از روز ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد. هم زمان، ترکیه اعلام کرده است که کنفرانس ده روزه صلح افغانستان در استانبول با شرکت‌ مقام‌های […]

مقامات ارشد دولت آمریکا تایید کرده اند که ایالات متحده قصد دارد به زودی روند خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز کند و همه این نیروها تا پیش از روز ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد. هم زمان، ترکیه اعلام کرده است که کنفرانس ده روزه صلح افغانستان در استانبول با شرکت‌ مقام‌های بلندپایه دولت افغانستان و طالبان در روز ۲۴‌ آوریل برگزار خواهد شد. یک مقام ارشد دولت آقای بایدن که نخواست نامش منتشر شود روز سه شنبه (۱۳ آوریل) به گروهی از خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور بایدن تصمیم گرفته است تا نیروهای باقی مانده آمریکایی را از افغانستان خارج کند و سرانجام پس از ۲۰ سال جنگ ایالات متحده را در آنجا پایان دهد.» او افزود: «ما روند خروج نیروهای باقیمانده را قبل از اول ماه مه آغاز خواهیم کرد و قصد داریم همه نیروهای آمریکایی را قبل از بیستمین سالگرد 11 سپتامبر خارج کنیم.» این مقام آمریکایی تایید کرد که جو بایدن قصد دارد روز چهارشنبه (۱۴ آوریل) رسما این خبر را اعلام کند. او گفت که تنها بخشی از نیروهای آمریکایی برای محافظت از مراکز دیپلماتیک در افغانستان در این کشور باقی خواهند ماند. وی افزود که روند خروج هرچند با هماهنگی متحدان ناتو انجام خواهد شد بر خلاف گذشته مشروط بر اوضاع افغانستان نخواهد بود. این مقام آمریکایی گفت: «ما مدت هاست که می دانیم نیروی نظامی معضلات سیاسی داخلی افغانستان را حل نمی کند و به درگیری داخلی افغانستان خاتمه نمی دهد. بنابراین ما در حالی به عملیات نظامی پایان می دهیم که تلاش هایمان را بر حمایت دیپلماتیک از روند جاری صلح متمرکز کرده ایم.» او افزود: «ما به طالبان صراحتا گفته ایم که اگر آنها حین انجام این عقب نشینی علیه نیروهای آمریکایی یا متحدان ما حمله کنند – که همانطور که گفته ایم، قبل از اول ماه مه آغاز می شود – ما سخت حمله خواهیم کرد و ما آنها را مسئول خواهیم دانست.» در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و حدود ۷ هزار سرباز عضو ناتو در افغانستان حضور دارند، برخی رسانه‌های آمریکایی شمار دقیق سربازان این کشور را هزار نفر بیشتر گفته‌اند. همچنین در سالی که گذشت با وجود توافق صلح میان آمریکا و طالبان، این کشور به حمایت هوایی از ارتش افغانستان ادامه داده و مکررا حملاتی علیه جنگجویان طالبان انجام داده است. در همین حال، شورای عالی مصالحه ملی پیش‌نویس طرح‌های صلح آقای غنی و خلیلزاد را در تعدیلاتی به عنوان دیدگاه افغانستان نشر کرده است. این طرح با انتقادهایی از سوی شماری از مقامات حکومت افغانستان مواجه شده که آن را “تقسیم قدرت میان دو قوم” خوانده‌اند. یونس قانونی که مسئولیت تنظیم این طرح را برعهده داشته، در پاسخ به انتقادها گفته که یک دولت مشارکتی نیاز است که طالبان نیز خود را در آن ببینند.
کنفرانس صلح در استانبول
وزارت خارجه ترکیه تاریخ برگزاری کنفرانس صلح افغانستان در استانبول با شرکت‌ مقام‌های بلندپایه دولت افغانستان و طالبان را اعلام کرده است. در اعلامیه‌ وزارت خارجه ترکیه آمده که کنفرانس ده روزه استانبول از ۲۴ آوریل تا ۴ ماه مه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. روز گذشته سخنگوی طالبان گفت نمایندگان این گروه هنوز در حال مشورت اند و نمی‌توانند در تاریخ ۱۶ اپریل در کنفرانس استانبول شرکت کنند. حالا، ترکیه با یک هفته تاخیر، تاریخ ۲۴ آوریل را برای این نشست اعلام کرده است. با این حال طالبان ساعتی پیش تاکید کرد که تا خروج همه نیروهای خارجی در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. محمد نعیم سخنگوی طالبان در قطر سه شنبه شب در توییتی نوشت: “تا زمانی که کلیه نیروهای خارجی کاملا از وطن ما خارج نشده اند، در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان تصمیم می گیرد شرکت نخواهیم کرد.” در اعلامیه وزارت خارجه ترکیه آمده که دولت ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد به عنوان دعوت‌کنندگان نشست، مقام‌های بلندپایه و همه‌شمول را به میزبانی ترکیه در استانبول برگزار می‌کنند. در این اعلامیه تاکید شده که دولت‌های برگزار کننده این کنفرانس متعهد به حمایت از افغانستانی متحد، و با حاکمیت مستقل هستند. هدف اصلی کنفرانس استانبول در روند صلح افغانستان تسریع و تکمیل مذاکرات جاری در دوحه برای دستیابی به یک توافق سیاسی عادلانه و پایدار خوانده شده است. ترکیه می‌گوید درباره شرکت در این کنفرانس و دستور کار آن مشورت‌های گسترده با طرف‌های افغان شده است. “این کنفرانس بر کمک به طرف ها برای رسیدن به یک مجموعه اصول بنیادی و مشترک متمرکز خواهد بود که منعکس کننده یک بینش مورد توافق برای آینده افغانستان است؛ نقشه ای به سوی یک راه حل سیاسی و پایان مناقشه.” ترکیه اظهار امیدواری کرده که کنفرانس استانبول فرصت مهمی را برای همه طرف‌ها برای تجدید حمایت از مردم افغانستان و راهی به سمت صلحی فراگیر، ثبات و رفاه این کشور فراهم کند. ادامه حضور سربازان آمریکایی در افغانستان بعد از مهلت تعیین شده اول ماه مه از موضوعات اساسی اختلاف میان طالبان و آمریکا در اجرای توافقنامه صلحی بود که سال گذشته در دوحه امضا کردند. به نظر می‌رسد که بیشتر کشورهای عضو و متحد ناتو نیز نیروهایشان را همراه با آمریکا از افغانستان خارج کنند. پارلمان آلمان حضور نیروهای این کشور که عمدتا در شمال افغانستان مستقر هستند و در درگیری‌ها دخالتی ندارند را به مدت ده ماه تمدید کرده است. ترکیه، عضو دیگر ناتو نیز حضور نیروهایش در افغانستان را تمدید کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=4022

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.