• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

بیش از ۸۰ میلیون افغانی خسارت؛ عاملان تخریب ۳۶ پایه برق چه کسانی‌اند و از کی دستور می‌گرفتند؟

  • کد خبر : 4678
  • 15 سرطان 1400 - 19:34
بیش از ۸۰ میلیون افغانی خسارت؛ عاملان تخریب ۳۶ پایه برق چه کسانی‌اند و از کی دستور می‌گرفتند؟

ریاست عمومی امنیت ملی جزییات عملیات بازداشت عاملان تخریب پایه‌های برق در ولایت پروان را منتشر کرد. طبق اعلام امنیت ملی، این عملیات از سوی قطعات خاص برای بازداشت «هسته مشترک داعش و شبکه حقانی» که با طالبان هم‌سویی داشته و در تخریب پایه‌های برق نقش مستقیم داشت، اجرا شده است. در این عملیات حنیف […]

ریاست عمومی امنیت ملی جزییات عملیات بازداشت عاملان تخریب پایه‌های برق در ولایت پروان را منتشر کرد. طبق اعلام امنیت ملی، این عملیات از سوی قطعات خاص برای بازداشت «هسته مشترک داعش و شبکه حقانی» که با طالبان هم‌سویی داشته و در تخریب پایه‌های برق نقش مستقیم داشت، اجرا شده است. در این عملیات حنیف فرزند عبدالحفیظ سردسته این هسته، با سه تن دیگر که به گفته امنیت ملی در انفجار ۳۶ پایه برق نقش مستقیم داشته‌اند، توسط نیروهای امنیت ملی بازداشت شده‌اند. یک منبع گفته است که یک پولیس ترافیک دو نفر را که با یک بشکه در نزدیک پایه برق به دنبال فرصت برای بمب‌گذاری بوده‌اند، بازداشت کرده است. منابع می‌گویند که این پولیس ترافیک نهادهای امنیتی را مطلع ساخته و خودش در این روزها زیر تهدید امنیتی است. ریاست امنیت ملی توضیح داده است که اعضای این هسته به دستور ثناالله مشهور به شهاب‌المهاجر، رهبر شاخه خراسان گروه داعش، در صدد بودند تا با تخریب پایه‌های برق، روند خدمات‌رسانی شفاخانه‌ها، مراکز صنعتی، تأسیسات استراتژیک و روند زنده‌گی را در پایتخت و دیگر ولایت‌ها مختل سازند و مردم را در تاریکی قرار دهند. طبق آن‌چه امنیت ملی اعلام کرده است، از محل اختفای این شبکه چهار نفره، مقدار زیادی مواد انفجاری ممنوعه RDX و وسایل تخنیکی پیش‌رفته که برای تهیه، ساخت و تعبیه‌ مواد انفجاری به کار می‌رود، توسط نیروهای قطعات خاص امنیت ملی کشف و ضبط شده است. ریاست عمومی امنیت ملی گفته است که حنیف و اعضای این هسته در اظهارات ابتدایی‌شان، تمامی عواملی که این هسته را در اجرای عملیات‌های تروریستی کمک می‌کردند، افشا کرده و به زودی نیروهای کشفی و قطعات خاص این افراد را بازداشت خواهند کرد. امنیت ملی جزییات اعترافات آنان را فاش نکرده است. با توجه به اعترافات کسانی که در پروان بازداشت شده‌اند، نیروهای امنیت ملی در حال تثبیت محل اختفای شهاب‌المهاجر، رهبر شاخه خراسان داعش، احمد لایق فرزند جنت‌گل و ضمیرالدین از فرماندهان ارشد هسته مشترک داعش و شبکه حقانی است. امنیت ملی می‌گوید که دریافته است این افراد با طالبان هم‌سو هستند. ریاست عمومی امنیت ملی از شهروندان کشور خواسته است که در شناساسی افراد مخرب و مجرم که در صدد اخلال چرخه اقتصادی کشور هستند، با نیروهای امنیتی همکاری کنند.
عاملان تخریب پایه‌های برق چه کرده‌اند؟
اطلاعات امنیت ملی نشان می‌دهد که این هسته در انفجار تانکرهای تیل در مربوطات ناحیه هفدهم شهر کابل، انفجار موترهای کاستر در شمال کابل از جمله حمله بر موتر استادان دانشگاه البیرونی و حمله بر داکتران شفاخانه مددرسان ایمرجنسی ولایت پنجشیر نیز دخیل بوده است. آتش‌سوزی در ناحیه هفدهم در دروازه شمالی شهر کابل در یازدهم ثور رخ داد. صدای انفجار بالون‌های تیل و گاز در نقاط نزدیک آتش‌سوزی شنیده شد و شعله آن نیز تا نقاط دور‌دست قابل دید بود. هرچند نیروهای آتش‌نشانی خیلی زود به محل حادثه رسیدند، اما تا صبح زود نتواستند آن‌ را مهار کنند. در این حادثه هفت تن جان باختند و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند. خسارت ناشی از این آتش‌سوزی ۲۰ میلیون دالر اعلام شد و وزارت امور داخله در آن زمان احتمال «تروریستی» بودن آن را رد کرده بود. چندین موتر مسافربری کاستر در ماه‌های گذشته در شمال کابل منفجر شده است. موتر حامل کارمندان صحی ولایت پنجشیر در پانزدهم ثور با انفجار ماین در ولسوالی کلکان ولایت کابل هدف قرار گرفت. در این انفجار طبق اعلام پولیس، یک نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. امنیت ملی می‌گوید که عاملان تخریب پایه‌های برق پشت این انفجار قرار دارند. موتر حامل استادان دانشگاه البیرونی در هشتم جوزا در مرکز پروان هدف انفجار ماین قرار گرفت. در این انفجار چهار تن کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند. قربانیان همه استادان و دانشجویان این دانشگاه بودند. این حمله که امنیت ملی می‌گوید که دسته حنیف و همکارانش پشت آن قرار داشته است، با واکنش‌ها و محکومیت گسترده روبه‌رو شد.
تخریب ۳۹ پایه و میلیون‌ها خسارت در شش ماه گذشته
شرکت برشنا می‌گوید که در جریان شش ماه گذشته ۳۹ پایه برق در کشور تخریب شده است. سنگر نیازی، سخنگوی برشنا، گفت که بیش‌تر این پایه‌ها در شمال کابل تخریب شده است. به قول سنگر نیازی، ترمیم پایه‌های برق که در اثر انفجار ماین تخریب شده است، حدود یک میلیون دالر معادل ۸۱ میلیون افغانی هزینه روی دست برشنا گذاشته است. سنگر نیازی گفت که در جریان بازسازی لین برق وارداتی سه کارمند برشنا جان باخته‌اند. سخنگوی شرکت برشنا گفت که افزون بر این، تخریب پایه‌های برق سبب زیان‌های اقتصادی گسترده در کشور شده است؛ زیرا در نبود برق فعالیت‌های اقتصادی و کارخانه‌های تولیدی متوقف و چرخ اقتصادی ایستاد بود. تخریب مکرر پایه‌های برق در جریان شش ماه گذشته سبب قطع دوام‌دار برق در پایتخت و ۱۰ ولایت مسیر برق وارداتی شده است. این موضوع انتقادهای گسترده مردم را در پی داشته است. پایه‌های برق در موارد اندکی پس از ترمیم پایه قبلی تخریب شده است. سخنگوی شرکت برشنا از اقدام امنیت ملی از بازداشت چهار نفر به ظن انهدام پایه‌های برق استقبال کرد و از نهادهای عدلی و قضایی خواست که آن‌ها را به جزای عمل‌شان برسانند. او از مردم نیز خواست که با نهادهای امنیتی و شرکت برشنا در قسمت تأمین امنیت پایه‌های برق همکار باشند. نهادهای عدلی و قضایی پیش از این فردی به نام دل‌آقا مشهور به «مماتی سالنگ» را در پیوند به انفجار پایه‌های برق به ۱۶ سال زندان محکوم به مجازات کرده بودند. در نوزدهم جوزای ۱۳۹۸، ریاست عمومی امنیت ملی اعلام کرد که یک گروه چهار نفری را به اتهام انفجار و تخریب پایه‌های برق بازداشت کرده است. این افراد از ساحه آهنگران ولسوالی سالنگ بازداشت شدند. این گروه را فردی به نام دل‌آقا مشهور به «مماتی سالنگ» رهبری می‌کرد و اعضای آن در بدل تخریب نکردن پایه‌ها، خواستار ۱۰۰ هزار دالر امریکایی بودند. پس از پاسخ منفی مسوولان شرکت برشنا، اعضای این گروه در هفدهم ثور همان سال دست به تخریب یک پایه برق زدند که ترمیم آن برای این شرکت ۱۰ میلیون افغانی هزینه برداشت. سرانجام دادستانی کُل در نهم ثور سال گذشته اعلام کرد که همه اعضای این گروه چهار نفری به ۱۶ سال زندان محکوم شده‌اند. افزون بر این، اعضای این گروه به پرداخت ۴۰۸ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۸۲۰ افغانی جبران خسارت محکوم شده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=4678

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.