• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

کشتار «سیستماتیک» هزاره‌ها و شیعه‌ها؛ «جهان جنایات اخیر را به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد»

  • کد خبر : 5354
  • 26 میزان 1400 - 22:21
کشتار «سیستماتیک» هزاره‌ها و شیعه‌ها؛ «جهان جنایات اخیر را به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد»

شماری از اعضای جامعه مدنی مناطق مرکزی کشور، با راه‌اندازی یک نشست خبری، از سازمان‌های حقوق بشری و جامعه جهانی خواسته‌اند که کشتار «سیستماتیک هزاره‌ها و شیعیان» افغانستان را به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسند و آن را مورد رسیده‌گی جدی قرار دهند. فعالان مدنی مناطق مرکزی، در پایان نشست خبری خود یک قطع‌نامه سه ماده‌ای […]

شماری از اعضای جامعه مدنی مناطق مرکزی کشور، با راه‌اندازی یک نشست خبری، از سازمان‌های حقوق بشری و جامعه جهانی خواسته‌اند که کشتار «سیستماتیک هزاره‌ها و شیعیان» افغانستان را به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسند و آن را مورد رسیده‌گی جدی قرار دهند.
فعالان مدنی مناطق مرکزی، در پایان نشست خبری خود یک قطع‌نامه سه ماده‌ای را منتشر کرده و به رسانه‌ها فرستاده‌اند. در متن قطع‌نامه، ضمن محکومیت حمله به نمازگزاران شیعه در ولایت‌های کندز و قندهار که هفته گذشته صورت گرفته بود، از این رویدادها به‌عنوان «جنایت ضدبشری» و تداوم «نسل‌کشی» یاد شده است. این فعالان مدنی، خواهان جلوگیری از تکرار چنین حمله‌ها در کشور شده‌اند. همین‌طور در قطع‌نامه آمده است که «در ادامه سیاست حذف و کشتار سیستماتیک علیه قوم هزاره و شیعه، دشمنان دین و انسانیت هنوز در پی حذف کلی این قشر عظیم کشور بوده و هر روز فاجعه خلق می‌کنند که در آخرین مورد شاهد جنایات ضد بشری بر نمازگزاران در قندوز و قندهار و اسیر گرفتن و کشتن انسان هزاره و شیعه در مسیر غور و هم‌چنان کوچ اجباری در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم.»
فعالان مدنی زون مرکز کشور از نهادهای بین‌المللی، حقوق بشری و جامعه جهانی خواسته‌اند که ضمن به رسمیت شناختن ادامه سیاست نسل‌کشی هزاره‌ها و شیعه‌ها در افغانستان، به گونه فوری برای رسیده‌گی به این موضوع دست به کار شوند.
این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که طی یک‌ونیم هفته اخیر و پس از تسلط طالبان بر کشور، دو حمله مرگبار به نمازگزاران شیعه در ولایت‌های کندز و قندهار صورت گرفته است. در زمان حکومت پیشین نیز بارها حملات هدفمندانه بر اجتماعات مختلف هزاره‌ها و شیعه‌ها در نقاط مختلف کشور انجام می‌شد که قربانیان زیادی گرفته است. اما پس از به قدرت رسیدن طالبان، این دومین بار است که حمله‌های خونین بر نمازگزاران یک گروه مذهبی خاص انجام می‌شود.
به تاریخ شانزدهم ماه جاری خورشیدی، یک حمله انتحاری بر «مسجد گذر سیدآباد» شهر کندز رخ داد که براساس آمارها، در این حمله حدود ۱۵۰ نفر کشته و حدود ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند. مسوولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت. این گروه تروریستی اعلام کرد که حمله توسط فردی به نام «محمد اویغوری» انجام شده است. همین‌طور، در یک حمله مشابه روز جمعه، بیست‌وسوم میزان، بر نمازگزاران شیعه در «امام بارگاه فاطمیه» در ناحیه اول شهر قندهار، دست کم ۶۸ نفر کشته و حدود ۱۰۰ نمازگزار دیگر زخمی شدند. مسوولیت این حمله را نیز گروه تروریستی داعش به عهده گرفت و مدعی شد که افرادی به نام‌های انس خراسانی و ابوعلی البلوشی، دو حمله انتحاری را در میان نمازگزاران شیعه در قندهار انجام داده‌اند.
طالبان حمله بر نمازگزاران شیعه در کندز و قندهار را «جنایت» دانسته و وعده کردند که چگونه‌گی وقوع این رویداد را در دست بررسی دارند و به‌زودی عاملان این حمله‌ها را به کیفر می‌رسانند. یک‌ونیم هفته از حمله خونین کندز و سه روز از حمله مرگبار قندهار می‌گذرد؛ اما طالبان تاکنون در مورد شناسایی و یا گرفتاری عاملان این حمله‌ها چیزی نگفته‌اند.
حمله به نمازگزاران شیعه در ولایت‌های کندز و قندهار، واکنش‌های گسترده شهروندان را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. برخی از شهروندان کشور چنین حمله‌ها را هدف‌مند و تداوم کشتار هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان دانسته‌اند.
پیش از این، در نخستین روزهای ورود طالبان به پایتخت و در دست گرفتن قدرت، اولین حمله بر میدان هوایی بین‌المللی کابل در زمان خروج اضطراری انجام شد که بر اثر آن بیش از ۱۷۰ نفر جان باختند و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند. این حمله بر یک گروه قومی یا مذهبی خاص صورت نگرفته بود. قربانیان آن حمله مرگبار از تمامی گروه‌های قومی و مذهبی در کشور بودند. براساس اعلام وزارت دفاع امریکا، در نتیجه آن حمله ۱۳ سرباز امریکایی نیز جان باختند.
شاخه خراسان گروه موسوم به داعش، به تازه‌گی بار دیگر اعلام کرده است که شیعیان از عراق تا خراسان و همین‌طور هزاره‌های افغانستان در امان نخواهند بود و مورد حمله این گروه قرار می‌گیرند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5354

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.