• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
چاووش اوغلو – وزیرخارجه ترکیه - خبر داد:

رشد ۷۱ درصدی روابط تجاری ایران و ترکیه

  • کد خبر : 5465
  • 24 عقرب 1400 - 18:54
رشد ۷۱ درصدی روابط تجاری ایران و ترکیه

وزیر خارجه ترکیه از رشد ۷۱ درصدی روابط تجاری ایران و ترکیه در سال جاری خبر داد و گفت: این رقم اگر چه امیدوار کننده است اما از اهدافی که مشخص کردیم خیلی دور هستیم که باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشیم. به گزارش ایرنا، ‌مولود چاوش اوغلو روز دوشنبه در نشست خبری […]

وزیر خارجه ترکیه از رشد ۷۱ درصدی روابط تجاری ایران و ترکیه در سال جاری خبر داد و گفت: این رقم اگر چه امیدوار کننده است اما از اهدافی که مشخص کردیم خیلی دور هستیم که باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، ‌مولود چاوش اوغلو روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان – وزیر خارجه ایران – ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران با زلزله زدگان استان هرمزگان ابراز همدردی کرد و گفت: ترکیه همواره در کنار ایران برادر بوده و آماده ارائه هر نوع خدماتی است.
وزیرامورخارجه ترکیه با اشاره به اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر بازبینی روابط دو طرف در همه حوزه ها اظهار کرد: امروز با برادر حسین و بین هیات‌های دو طرف در خصوص آماده سازی زمینه برگزاری هفتمین شورای عالی همکاری دو کشور صحبت کردیم و براساس پیشنهاد طرف ایرانی مقرر شد نقشه راه همکاری بلندمدت بین دو کشور آماده شده و در حاشیه نشست شورای همکاری به امضا برسد.
چاوش اوغلو با بیان این که اسناد زیادی دیگری است که امیدواریم بتوانیم در حاشیه اجلاس سران آنها را امضا کنیم، مبارزه با قاچاق، مهاجرت غیرقانونی و مسایل مرزی را از موضوعات این اسناد عنوان کرد.
وی گفت: متاسفانه در دوران کرونا در حوزه روابط اقتصادی کاهش داشتیم اما در سال جاری در این زمینه ۷۱ درصد رشد داشتیم. این رقم اگر چه امیدوار کننده است اما از اهدافی که مشخص کردیم خیلی دور هستیم که باید در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشیم.
وزیر امورخارجه ترکیه افزود: در نشست امروز گسترش چارچوب حوزه تجارت ترجیحی بین دو کشور را بررسی کردیم و تلاش می‌کنیم که این مذاکرات به نتیجه برسد.
چاوش اوغلو در ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ظالمانه و نادرست ارزیابی کرد وگفت: همواره این موضوع را به زبان آورده ایم که کسانی که از طرف برجام خارج شدند باید به این چارچوب برگردند و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را بردارند.
وی ضمن ابراز خرسندی از آغاز مجدد مذاکرات گفت: امیدوارم این مذاکرات به نتیجه مثبت برسد نه صرفا برای مسایل اقتصادی که از جهت ثبات منطقه ای هم به نتیجه رسیدن آن مثبت خواهد بود.
وزیر امورخارجه ترکیه با تاکید بر این که همکاری دو کشور نه فقط در مسائل دو جانبه بلکه در مسائل منطقه ای هم دارای اهمیت است، گفت: برای همکاری با ایران در بحث افغانستان، عراق، ‌ثبات در منطقه قفقاز جنوبی، یمن و چارچوب همکاری ۳+۳ که برای قفقاز جنوبی پیش بینی شده، آماده همکاری هستیم.
چاوش اوغلو گفت: درخصوص عراق طرفدار ثبات آن هستیم و بار دیگر حمله‌ هفته گذشته به نخست وزیر عراق را محکوم کردیم.
وی افزود: در خصوص سوریه امیدواریم بتوانیم نشست‌هایی در سطوح عالی برگزار کنیم. درباره ثبات در افغانستان هم با ایران دیدگاه مشترکی داریم.
وزیرامورخارجه ترکیه با بیان این که در مسائل منطقه ای دیدگاه‌های ما با ایران همپوشانی زیادی دارد، ادامه داد: نگران وضعیت افغانستان و مباحث انسانی آن کشور هستیم و معتقدیم ایجاد حکومت فراگیر می‌تواند راه حل مشکلات این کشور باشد.
چاوش اوغلو حملات تروریستی اخیر داعش در افعغانستان را محکوم کرد و گفت: آماده همکاری در خصوص افغانستان هستیم.
وی با بیان اینکه به دنبال توسعه همکاری‌های بین المللی با ایران هستیم، ‌ افزود: دیدار امروز شتاب بیشتری را برای روابط بین دو کشور همه در حوزه منطقه‌ای و هم در حوزه بین‌المللی خواهد داد.
وزیر امورخارجه ترکیه با قرائت شعر سهراب سپهری به نام “خانه دوست کجاست” گفت: من همواره خانه دوست را در تهران می بینیم و بار دیگر می‌خواهم بگویم که ایران را خانه خود احساس کردم و تشکر می‌کنم.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5465

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.