• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

افغانستان شریک اول تجاری خراسان رضوی است

  • کد خبر : 5556
  • 17 قوس 1400 - 20:47
افغانستان شریک اول تجاری خراسان رضوی است

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی ایران چهارشنبه‌شب در حاشیه بازدید از مرز دوغارون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گمرک مرزی دوغارون با قدمتی ۱۰۰ ساله یکی از پنج گمرک فعال اقتصادی کشور است که در حال حاضر صدور ۶۰ درصد کالاهای ایران به مقصد افغانستان و بازارهای هدف آن از طریق گذرگاه […]

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی ایران چهارشنبه‌شب در حاشیه بازدید از مرز دوغارون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گمرک مرزی دوغارون با قدمتی ۱۰۰ ساله یکی از پنج گمرک فعال اقتصادی کشور است که در حال حاضر صدور ۶۰ درصد کالاهای ایران به مقصد افغانستان و بازارهای هدف آن از طریق گذرگاه زمینی دوغارون انجام می گیرد.
وی ادامه داد: سهم مرز دوغارون به لحاظ صادرات انواع کالا به افغانستان نسبت به سایر گمرک های خراسان رضوی ۴۴ درصد به لحاظ وزنی و ۲۱ درصد به لحاظ ارزشی است.
وی گمرک دوغارون را دارنده رتبه دوم گمرک های استان از نظر خروج کالا دانست و اظهار کرد: پایانه مرزی دوغارون همجوار با افغانستان در بین پایانه های مرزی ایران رتبه پنجم صادرات از معابر زمینی، رتبه سوم ترانزیت خروجی و رتبه اول تردد مسافری و ناوگان حمل و نقل عمومی را دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی ایران گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبانماه افزون بر ۲ هزار و ۷۸۹ تن انواع کالا به ارزش هزار و ۱۲۵ میلیون دلار از ایران به افغانستان صادر شده که سهم استان خراسان رضوی از این رقم ۳۰ درصد بوده است.
سالانه ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲ میلیارد دلار از طریق گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون به افغانستان صادر می‌شود.
همچنین هر سال بیشتر از یک میلیون مسافر از طریق این گذرگاه مرزی بین کشورهای ایران و افغانستان رفت و آمد دارند.
گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با افزون بر یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است.
دوغارون پر رونق‌ترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود، که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.
بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس بوده و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی، هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرکهای بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی این کشورها منتقل و از آنجا به دوغارون ترانزیت می‌شود.
گمرک دوغارون دارای سه سالن اداری، ترانزیت و مسافری است.
گذرگاه زمینی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد و مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5556

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.