• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
نماینده ویژه ایران در امور افغانستان:

سیاست دولت ایران حمایت از مردم افغانستان است

  • کد خبر : 5550
  • 17 قوس 1400 - 20:40
سیاست دولت ایران حمایت از مردم افغانستان است

به گزارش ایرنا حسن کاظمی قمی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مردم افغانستان و ایجاد ثبات، همکاری های خود را با این کشور همسایه توسعه می دهد و کشورهای منطقه نباید نسبت به تحولات در افغانستان […]

به گزارش ایرنا حسن کاظمی قمی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مردم افغانستان و ایجاد ثبات، همکاری های خود را با این کشور همسایه توسعه می دهد و کشورهای منطقه نباید نسبت به تحولات در افغانستان بی تفاوت باشند.
او افزود: مناطق مرزی از قابلیت های مهم کشور برای توسعه روابط بین المللی هستند که باید برای روان سازی در مرزها، ایجاد امنیت بیشتر، حفظ سلامت و بهداشت و هوشمندسازی و مدیریت واحد تلاش شود.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تاکید کرد: مدیریت واحد مرزها یکی از مولفه های هماهنگی فعالیت های اقتصادی است و اجرای طرح های توسعه ای با همکاری دولت، بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی نقش بسزایی در این مسیر دارد.
کاظمی قمی با اشاره به بازدیدهای خود از گذرگاه مرزی دوغارون گفت: با گزارشی که هیات اعزامی از مرکز به این منطقه مرزی به دولت ارائه خواهد داد؛ امید است با پیگیری و اجرای طرح های موثر، شاهد روان سازی مراودات تجاری در مرز دوغاون باشیم.
وی به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور همسایه اشاره کرد و گفت: وجود اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی، یکی از ظرفیت هایی است که نقش پررنگی در گسترش روابط اقتصادی ایران و افغانستان دارد.
نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت: در سفری که به کابل صورت گرفت، یک کارگروه در حوزه فعالیت های علمی، فرهنگی و آموزشی بین ۲ کشور شکل گرفت که در قالب آن، اقدامات فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه، همکاری های دانشگاهی در زمینه علوم انسانی، پزشکی و مهندسی انجام می شود.
کاظمی قمی در سفر به مرز دوغارون از گمرک دوغارون، بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان بازدید کرد.
نماینده ویژه ایران در امور افغانستان چهارشنبه در آغاز سفر خود به استان خراسان رضوی، از مناطق مختلف اقتصادی گذرگاه زمینی دوغارون، همجوار با کشور افغانستان، دیدن کرد و بازدید از محل‌های تخلیه و بارگیری انواع مشتقات نفتی و ذخیره‌سازی انواع کالاهای صادراتی و ترانزیتی از جمله برنامه‌های سفر حسن کاظمی قمی به این منطقه مرزی عنوان شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌ رضوی و برخی از مدیران اجرایی استان، مشاور ویژه رییس‌جمهوری در امور افغانستان را در سفر به دوغارون همراهی می کنند.
سالانه ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲ میلیارد دلار از طریق گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون به افغانستان صادر می‌شود.
همچنین هر سال بیشتر از یک میلیون مسافر از طریق این گذرگاه مرزی بین کشورهای ایران و افغانستان رفت و آمد دارند.
گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با افزون بر یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است.
دوغارون پر رونق‌ترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود، که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.
بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس بوده و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی، هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرکهای بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی این کشورها منتقل و از آنجا به دوغارون ترانزیت می‌شود.
گمرک دوغارون دارای سه سالن اداری، ترانزیت و مسافری است.
گذرگاه زمینی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد و مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5550

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.