• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
11

صادرات افغانستان به هند افزایش یافته است

  • کد خبر : 5679
  • 28 قوس 1400 - 21:28
صادرات افغانستان به هند افزایش یافته است

اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید که صادرات کشور به هند در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری گفت که با توجه به روزهای باقیماندۀ سال روان، صادرات افغانستان به هند نسبت به سال گذشته ۱۰۵ میلیون افزایش یافته است. آقای الکوزی افزود: […]

اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید که صادرات کشور به هند در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری گفت که با توجه به روزهای باقیماندۀ سال روان، صادرات افغانستان به هند نسبت به سال گذشته ۱۰۵ میلیون افزایش یافته است.
آقای الکوزی افزود: “ما سال گذشته به هندوستان در حدود ۴۰۰ میلیون دالر صادرات داشتیم. امسال صادرات زیاد است و تا اکنون به بیش از ۵۰۰ میلیون رسیده است. به هندوستان میوه خشک و تازۀ ما، سبزی و همچنان نباتات طبی و قالین صادر می‌شود.”
آقای الکوزی می‌گوید که تسهیلات ارایه شده توسط هند برای آزمایش محصولات زراعتی افغانستان، نیز به افزایش صادرات کمک کرده است.
براساس معیارهای دولت هند، هر محصول زراعتی قبل از ورود به بازارهای آن کشور باید توسط مادۀ کیمیاوی میتایل بروماید ضد عفونی شود؛ اما در افغانستان برای این منظور از المونیم فاسفیت استفاده می‌شود.
با این وجود هند برای محصولات افغانستان تا ۳۱ اکتوبر ۲۰۲۱ استثنا قایل شده بود که به موقع تمدید نشد.
سفارت افغانستان در هند با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این امر باعث سکتگی روند تجارت دو کشور شد؛ ولی در نتیجۀ تلاش‌های پیگیر، بار دیگر حکومت هند محصولات زراعتی افغانستان را تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۲ از ضدعفونی با مادۀ کیمیاوی میتایل بروماید معاف کرد.
اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان از این تصمیم دولت هند استقبال می‌کند. آقای الکوزی گفت که در مورد صادرات میوه‌های تازه و خشک ما به هند، آزمایشی وجود دارد که در حال حاضر آزمایشگاه آن در افغانستان نیست.
معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری گفت:”پارسال هند گفت که این آزمایش را انجام بدهید، امکاناتش وجود نداشت، بعد شش ماه مهلت داد که دو ماه پیش تمام شد، هند همه اجناس را متوقف کرده بود، حالا که دوباره اموال تجارتی به هند اجازه داده شده، از آن استقبال می‌کنیم.”
اقتصاددانان افغان، هند را بازار سنتی صادرات زراعتی افغانستان یاد می‌کنند و می‌گوید که هند بازار عمده میوه های تازه و خشک افغانستان است.
عیسی رضایی، تحلیلگر اقتصادی معتقد است که با توجه به رقابت هند و پاکستان، اگر حکومت طالبان در افغانستان تعادلی بین دو کشور برقرار نکند، ممکن است صادرات افغانستان به هند کاهش یابد.
محمد علی مشعل، استاد اقتصاد گفت که با توجه به جمعیت هند، هر کشوری در تلاش است تا به بازار هند دسترسی یابد. آقای مشعل گفت که مشارکت هند در پروژه بزرگ اقتصادی مانند تاپی می تواند به افغانستان در روابطش با هند کمک کند.
هند تسهیلات جدید را در اختیار تاجران افغان در حالی قرار داده است که حکومت پاکستان اجازه ارسال محموله گندم اهدایی هند را به افغانستان، از طریق خاک کشورش داده است.
پاکستان سه سال پیش باوجود درخواست های مکرر هند و افغانستان، از ارسال گندم از خاک خود امتناع کرد و پس از آن گندم کمکی هند از طریق بندر چابهار به افغانستان انتقال یافت.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5679

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.