• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

مخالفت چین و روسیه با قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره مکانیسم کمک به افغانستان

  • کد خبر : 5700
  • 30 قوس 1400 - 22:36
مخالفت چین و روسیه با قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره مکانیسم کمک به افغانستان

چین و روسیه، با پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده در شورای امنیت سازمان ملل از طرف آمریکا مخالفت کرده‌اند که در آن استثناهایی در تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه دولت طالبان آمده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات گفته است که چین و روسیه خواهان “حذف” یک بند این قطعنامه هستند که در آن “معافیت‌هایی […]

چین و روسیه، با پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده در شورای امنیت سازمان ملل از طرف آمریکا مخالفت کرده‌اند که در آن استثناهایی در تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه دولت طالبان آمده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات گفته است که چین و روسیه خواهان “حذف” یک بند این قطعنامه هستند که در آن “معافیت‌هایی از توقیف دارایی‌ها” را به صورت “مورد به مورد، بنا به ضرورت” اجازه داده است. یک دیپلمات دیگر نیز تأیید کرده است چین که “در اصول با تحریم‌ها مخالف است” با “مکانیسم معافیت مورد به مورد هم مخالف است.”
همزمان، در کابل تظاهرکنندگانی که طالبان آنها را همراهی می‌کردند، خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان از طرف آمریکا شدند.
مکانیسم کمک آمریکا به افغانستان
در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس هفتگی خود گفته است که “وقتی صحبت از کمک‌های بشردوستانه می‌شود، ایالات متحده رهبر جهانی در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است. او افزود که اما “این چیزی نیست که ایلات متحده به تنهایی بتواند آن را انجام دهد”.
آقای پرایس گفت: “کشورهای دیگری – از جمله کشورهای خیلی نزدیک، کشورهای منطقه و فرا منطقه – هستند که می‌توانند و باید برای مردم افغانستان، کار بیشتری انجام دهند.”
ما با نهادهای مختلف سازمان ملل متحد، کار می‌کنیم تا “راه‌های خلاقانه‌ای” بیابیم که نه تنها کمک‌های بشردوستانه، بلکه پول نقد نیز به اقتصاد افغانستان تزریق کنیم.
ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل عصر دوشنبه با بازنشر توییتی از مارتین گریفیت، معاون دبیرکل سازمان ملل نوشته که “کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های حیاتی باید بدون هیچ مانعی به مردم افغانستان برسد… شرایط یا محدودیت‌های ایجادشده مصنوعی قابل قبول نیست”.
مارتین گریفیت گفته است که در افغانستان، فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه است.
او وضعیت کنونی افغانستان را چنین توصیف کرده:
هیچ پول نقدی برای نیازهای روزمره مردم باقی نمانده
معاشات (حقوق) کارمندان ماه‌هاست پرداخت نشده
مراکز بهداشتی نمی‌توانند حتی هزینه سوخت را بپردازند
او همچنین گفته است که رسیدگی به بحران اقتصادی برای نجات جان انسانها ضروری است.
به گفته منابع دیپلماتیک، واشنگتن امیدوار بود روز دوشنبه چهارده عضو دیگر شورای امنیت این پیش‌نویس را تصویب کنند تا آنها بتوانند روز سه‌شنبه آن را به رای بگذارند.
در همین حال، یک مقام آمریکایی گفته است که دولت بایدن در حال بررسی صدور مجوزهای بیشتر برای عملیات مالی در مورد افغانستان است تا فعالیت‌های سازمان‌های کمک‌رسانی تسهیل شود. اما، به گفته او، جو بایدن خود را از روند رهبری کمک‌رسانی به افغانستان کنار کشیده است “تا به مسایل استراتژیک دیگر آمریکا” رسیدگی کند.
امروز، گروهی با حمایت طالبان در کابل در اعتراض به مسدود شدن دارایی‌های افغانستان در آمریکا تظاهرات کردند.
خبرگزاری دولتی باختر گزارش داده که این افراد “امروز در واکنش به منجمد ماندن ذخایر ارزی افغانستان و مشکلات اقتصادی در کشور” در کابل، پایتخت، از آمریکا خواسته‌اند پول‌های‌ بلوکه‌شده افغانستان را آزاد کند.
در ویدیوهایی که از این راهپیمایی منتشر شده دیده می‌شود که افراد مسلح طالبان و خودروهایی با پرچم طالبان این تظاهرکنندگان را همراهی می‌کنند.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان آمریکا میلیاردها دلار دارایی افغانستان را به دلیل حضور افراد تحت تحریم آمریکا در دولت طالبان، مسدود کرد.
نظام بانکی و اقتصادی افغانستان با ورشکستگی روبرو شده است و طالبان در تلاشند که این دارایی‌ها آزاد و تحریم علیه آن‌ها رفع شود.
همچنین به گزارش سازمان‌های امدادرسان، فقر روزافزون باعث افزایش شمار مبتلایان به سوء تغذیه در این کشور شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5700

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.