• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

چین بر چهار مقام امریکایی تحریم وضع کرد

  • کد خبر : 5698
  • 30 قوس 1400 - 22:31
چین بر چهار مقام امریکایی تحریم وضع کرد

حکومت چین گفته است که در انتقامجویی از تحریم‌های امریکا بر مقام‌های چینی به خاطر شکایت‌های نقض حقوق بشری در شین‌ژیانگ، بر چهار عضو کمیتۀ بین‌المللی آزادی دینی حکومت امریکا تحریم وضع کرده است. ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز سه شنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) گفت که رییس و سه عضو این کمیته […]

حکومت چین گفته است که در انتقامجویی از تحریم‌های امریکا بر مقام‌های چینی به خاطر شکایت‌های نقض حقوق بشری در شین‌ژیانگ، بر چهار عضو کمیتۀ بین‌المللی آزادی دینی حکومت امریکا تحریم وضع کرده است.
ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز سه شنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) گفت که رییس و سه عضو این کمیته از سفر به چین، هانگ کانگ و ماکاو منع شده و هرگونه دارایی آنان در چین منجمد خواهد شد، اما هیچ اشاره‌ای نکرد که آیا آنان در چین سرمایه دارند یا خیر.
چند روز پیش، ایالات متحده بر دو مقام چینی که در سرکوب اویغورها در شین‌ژیانگ دست داشتند، تحریم وضع کرد. پس از این اقدام وزارت مالیۀ امریکا، مقام‌های چینی هشدار دادند که انتقامجویی خواهند کرد.
همچنین، ایالات متحده در اعتراض به نقض حقوق بشری مسلمانان اویغور در ولایت شین‌ژیانگ چین وادرات هرگونه محصول کار اجباری تاسیسات تولیدی شین‌ژیانگ را منع کرد و نیز المپیک زمستانی بیجینگ را تحریم دپلوماتیک کرد.
آقای ژاو گفت: “ایالات متحده باید از به اصطلاح وضع تحریم دست بردارد و مداخله در امور شین‌ژیانگ و امور داخلی چین را متوقف کند. چین با در نظر داشت وضعیت واکنش بیشتری را اتخاذ خواهد کرد.”
چندی پیش یک هیات تحقیقاتی مستقر در بریتانیا که ادعاهای نقض حقوق بشر را در شین‌ژیانگ چین بررسی می‌کند، با نشر گزارشی گفت که حکومت چین در تلاش برای کنترول تولدات اویغورها و کاهش جمعیت آنان، مرتکب “نسل‌کشی” شده است
پس از نشر این گزارش، بیجینگ هیات تحقیقاتی در مورد اویغورها را که با هیچ حکومتی وابستگی ندارد، ابزار بدنام کردن چین توصیف کرده و رییس این هیات را تحریم کرده است.
ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی می‌گویند که حکومت چین در چند سال گذشته کم و بیش یک میلیون مسلمان اویغور را در بازداشتگاه‌‌های کار اجباری در شین‌ژیانگ قید کرده و با بدرفتاری تمام و شکنجه، آنان را مجبور به تغییر اندیشه، ترک مذهب و زبان شان می‌کند.
اما بیجینگ این اتهامات را در کرده و آنچه را غرب بازداشتگاه کار اجباری می‌خواند “مراکز آموزش حرفه” معرفی کرده و گفته است که هدف ایجاد آن جلوگیری از گرایش اویغورها به افراطگرایی و جدایی طلبی است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5698

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.