• امروز : چهارشنبه, ۱۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
8
کنایه‌ی طالبان:

در گذشته انتخابات برگزار می‌شد، اما جان کری دولت تشکیل می‌داد

  • کد خبر : 6014
  • 16 جدی 1400 - 7:07
در گذشته انتخابات برگزار می‌شد، اما جان کری دولت تشکیل می‌داد

انعام‌الله سمنگانی، معاون‌ سخن‌گوی طالبان در واکنش به اظهارات امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی، رییس‌جمهور فراری، در یک پیام کنایه‌آمیز گفته است در نظام قبلی انتخابات برگزار می‌شد، اما در نهایت «دولت همه‌شمول» را امریکا تشکیل می‌داد. سمنگانی امروز در تویتی نوشته است که در نظام قبلی ۱۵۰ میلیون دالر را صرف برگزاری انتخابات […]

انعام‌الله سمنگانی، معاون‌ سخن‌گوی طالبان در واکنش به اظهارات امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی، رییس‌جمهور فراری، در یک پیام کنایه‌آمیز گفته است در نظام قبلی انتخابات برگزار می‌شد، اما در نهایت «دولت همه‌شمول» را امریکا تشکیل می‌داد.
سمنگانی امروز در تویتی نوشته است که در نظام قبلی ۱۵۰ میلیون دالر را صرف برگزاری انتخابات می‌کردند، اما علی‌رغم اعلام نتایج، جان کری [وزیر خارجه‌ی وقت امریکا] دولت «همه‌شمول» تشکیل می‌داد.
این درحالی است که امرالله صالح به تازگی گفته است که اگر طالبان ادعای نیک‌نامی دارند باید تن به انتخابات بدهند. او طالبان را گروه «نیابتی» خوانده و گفته است که این گروه در انتخابات «حتی در دهراوود [یکی از ولسوالی‌های ارزگان] رأی نخواهد آورد، چه رسد به شهرهای بزرگ کشور».
با این حال، معاون سخن‌گوی طالبان در واکنش به اظهارات صالح نوشته است: «شش ماه کمپیین می‌شد، یک میلیارد دالر در آن خرج می‌شد، نامزدان یکدیگر را فاسد می‌گفتند و تنش‌های قومی به اوج می‌رسید، ۱۵۰ میلیون دالر در برگزاری انتخابات صرف می‌شد و پس از چند ماه نتیجه هم اعلان می‌شد، اما سرانجام جان کری می‌آمد و یک دولت همه‌شمول تشکیل می‌داد.»
اشاره سمنگانی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان است؛ انتخاباتی که منجر به بحران سیاسی شد و در فرجام با دخالت جان کری، وزیر خارجه سابق امریکا، حکومت «وحدت ملی» با حضور اشرف غنی و عبدالله عبدالله تشکیل شد.
حضور اشرف غنی و عبدالله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ نیز منجر به بحران شد؛ تا جایی که هر دو نفر به عنوان «رییس‌جمهور» افغانستان سوگند یاد کردند. اما پس از ماه‌ها تنش دو طرف در ماه ثور ۱۳۹۹ برای تقسیم قدرت به توافق رسیدند و طبق این توافق، عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی دولت اشرف غنی شد.
حکومت مشارکتی اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله اما با گذشت بیش از یک سال در ۲۴ ماه اسد سال جاری به دست طالبان سقوط کرد. طالبان پس از تسلط بر کابل، حکومت سرپرست تشکیل داده‌اند؛ اما تاکنون هیچ کشوری این حکومت را به رسمیت نشناخته است.
تشکیل دولت همه‌شمول یکی از شروط به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان از سوی جامعه جهانی مطرح شده است، درحالی که به‌گفته‌ی کارشناسان، حکومت طالبان با عدم مشروعیت داخلی نیز مواجه است.
انتخابات یکی از گزینه‌ی اصلی کسب مشروعیت دانسته می‌شود؛ اما طالبان در حال حاضر کمیسیون‌های انتخاباتی را منحل کرده و گفته‌اند که به این دو کمیسیون نیازی ندارند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6014

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.