• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

۴ کارخانه تولید سیم به علت افزایش بهای مواد و نبود بازار بسته شدند

  • کد خبر : 6329
  • 28 جدی 1400 - 7:18
۴ کارخانه تولید سیم به علت افزایش بهای مواد و نبود بازار بسته شدند

اتاق صنایع و معادن می‌گوید که در سه ماه گذشته چهار کارخانه تولید سیم و «کیبل» در کشور به علت افزایش بهای مواد خام و نبود بازار بسته شده‌اند. به گفته مسوولان این اتاق صنایع و معادن، کارخانه‌های فعال نیز با مشکلات مالی روبرو اند. یارمحمد، عضو اتاق صنایع و معادن افغانستان گفت: «چهار شرکت […]

اتاق صنایع و معادن می‌گوید که در سه ماه گذشته چهار کارخانه تولید سیم و «کیبل» در کشور به علت افزایش بهای مواد خام و نبود بازار بسته شده‌اند.
به گفته مسوولان این اتاق صنایع و معادن، کارخانه‌های فعال نیز با مشکلات مالی روبرو اند.
یارمحمد، عضو اتاق صنایع و معادن افغانستان گفت: «چهار شرکت به طور مستقیم مسدود شده است و علت همین است که مواد خام بسیار قیمت است؛ بانک‌ها بند شده اند و پیسه مردم در بانک‌ها بند است.»
هرچند اتاق صنایع و معادن می‌گوید که افغانستان در تولید سیم و کیبل به خودبسندگی نزدیک شده است، اما کالاهای مشابه ایرانی و پاکستانی به پیمانه زیاد وارد کشور می‌شوند و کارخانه‌های داخلی ازاین رهگذر زیان دیده‌اند.
مسوول یکی از این کارخانه‌ها می‌گوید که روزانه دو تُن سیم برق نازک و ضخیم تولید می‌کردند، اما حالا تولید آن به صفر رسیده و ماشین‌های آن از گردش باز مانده‌اند.
فرید احمد، مسوول کارخانه تولید سیم برق می‌گوید که افزایش بهای مواد خام و نبود بازار کارخانه‌اش را به شکست مواجه ساخته است و حالا تمامی کارگران آن در بی‌کاری بسر می‌برند.
او می‌گوید: «حالی دیگر هیچ؛ کارخانه که بند شده تمام تولیدات بند است؛ کُل کار ما خراب شده است.»
بیشتر کارخانه‌های تولید سیم و کیبل افغانستان در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، ننگرهار و پکتیا فعالیت دارند. مواد خام این کارخانه‌ها از چین وارد می‌شوندږ
رحمن، کارگر کارخانه گفت: «گونه‌های زیاد است و گونه‌یی که ما تولید می‌کنیم روز دو صد بندل تولید کرده می‌توانیم.»
بربنیاد اطلاعات اتاق صنایع و معادن، افغانستان روزانه صد تُن کیبل و سیم نیاز دارد و کارخانه‌های کشور ظرفیت تولید این مقدار را در روز دارند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6329

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.