• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

هیات ترکمنستان و طالبان دربارۀ تسریع کار پروژه‌های بزرگ برق صحبت کردند

  • کد خبر : 6488
  • 04 دلو 1400 - 6:38
هیات ترکمنستان و طالبان دربارۀ تسریع کار پروژه‌های بزرگ برق صحبت کردند

شرکت برق افغانستان می‌گوید که هیاتی از وزارت انرژی ترکمنستان به کابل سفر کرده و گفتگوهای شان را با مقام‌های این شرکت در بارۀ شروع و تسریع کار پروژه‌های برق‌ میان دو کشور آغاز کرده اند. این شرکت گفت که این گفتگوهای‌ها روز گذشته میان دو طرف آغاز شده و تا دو روز دیگر ادامه […]

شرکت برق افغانستان می‌گوید که هیاتی از وزارت انرژی ترکمنستان به کابل سفر کرده و گفتگوهای شان را با مقام‌های این شرکت در بارۀ شروع و تسریع کار پروژه‌های برق‌ میان دو کشور آغاز کرده اند.
این شرکت گفت که این گفتگوهای‌ها روز گذشته میان دو طرف آغاز شده و تا دو روز دیگر ادامه خواهد یافت.
این شرکت افزوده است که هیات‌های دو طرف در این نشست در مورد آغاز برخی از پروژه‌های جدید برق‌رسانی و تسریع کارهای حقوقی و تخنیکی پروژه سب ستیشن “نورالجهاد” و پروژه تاپ بحث و گفتگو می‌کنند.
پروژه تاپ یکی از پروژه‌های بزرگ انتقال برق ترکمنستان به پاکستان است که از مسیر افغانستان می‌گذرد.
بر بنیاد معلومات مقام‌ها، ترکمنستان با استفاده از این لین، حدود ۱۰۰۰ میگاوات برق را به پاکستان صادر می‌کند. افغانستان از این پروژه برق‌رسانی نه تنها سالانه، ۱۰۰۰ میگاوات برق را از طریق این لین به دست می‌آورد، بلکه حدود ۱۰۰ میلیون دالر نیز از انتقال برق ترکمنستان به پاکستان، حق ترانزیت خواهد گرفت.
این شرکت افزوده است: “قرار است تیم‌های مختلف جانب د افغانستان برشنا شرکت و وزارت انرژی ترکمنستان در طی نشست امروز و روز‌های آینده، پیرامون تمام مسایل حقوقی و تخنیکی پروژه‌های فوق بحث‌های همه جانبه نمایند و پس از آن دو طرف پروتوکول‌ها و قراردادهای جدید را به امضا برسانند.”
حافظ محمد امین، رییس عمومی شرکت برشنا، نقش ترکمنستان را در پروژه‌های بزرگ برق‌ میان دو کشور مهم عنوان کرده و گفته است که امیدوار اند تا هرچه زودتر “با ایجاد یک نقشه راه مشترک”، کار پروژه‌های برق‌رسانی به ویژه سب ستیشن “نورالجهاد” و پروژه تاپ تسریع یابند.
برشنا همچنین به نقل از مراد آرتیکوف، رییس پروژه‌های بین‌المللی انرژی ترکمنستان برای افغانستان و پاکستان گفته است که کشورش بر آغاز کار این پروژه‌ها به ویژه پروژه تاپ و لین انتقالی مسیر اندخوی- کابل متعهد است.
این در حالی است که پیش از این، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان گفته بود که در حال حاضر، زمینه برای آغاز کار عملی پروژه‌ تاپی در افغانستان مساعد شده و آنان به تامین امنیت این پروژه متعهد اند.
شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارت پس از دیدار با وفا حاجییوف، معاون وزارت خارجۀ ترکمنستان، به خبرنگاران گفت: “در مورد تامین امنیت آن، ما اطمینان دادیم و در حال حاضر شرایط برابر شده است که کار عملی این پروژه آغاز شود. ما همچنین در وقت‌کم مشکل استملاک زمین‌های شخصی در [مسیر خط لوله گاز] را به گونۀ شفاف حل می‌کنیم.”
پروژه تاپی در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در ولایت هرات افتتاح شد، اما کار در این خصوص به دلیل مشکلات امنیتی در افغانستان تا اکنون آغاز نشده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6488

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.