• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

فروش روغن کنجد در کندز بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است

  • کد خبر : 6698
  • 13 دلو 1400 - 6:48
فروش روغن کنجد در کندز بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است

تولید روغن کنجد در کندز هنوز هم به‌شکل سنتی آن که توسط «جواز» انجام می‌شود. کارخانه‌داران کنجد در کندز می‌گویند که با چرخش شتر به دور دستگاه چوبی، پس از هر دو ساعت این دستگاه چوبی از هفت کیلو کنجد، دو کیلو روغن تولید می‌کند. به گفته کارخانه‌داران کنجد، با افزایش فقر و بیکاری، تقاضای […]

تولید روغن کنجد در کندز هنوز هم به‌شکل سنتی آن که توسط «جواز» انجام می‌شود. کارخانه‌داران کنجد در کندز می‌گویند که با چرخش شتر به دور دستگاه چوبی، پس از هر دو ساعت این دستگاه چوبی از هفت کیلو کنجد، دو کیلو روغن تولید می‌کند. به گفته کارخانه‌داران کنجد، با افزایش فقر و بیکاری، تقاضای مردم برای خرید این روغن به‌صورت بی‌پیشینه کاهش یافته است.
نجم‌الدین، یکی از این کارخانه‌داران در کندز، گفت که به دلیل فقر و بیکاری، مردم توان خرید روغن کنجد را ندارند. نجم‌الدین افزود: «در گذشته خرید روغن کنجد در این ولایت خیلی خوب بود و حتا مردم از ولایات هم‌جوار و مرکز برای خرید این روغن به کندز می‌آمدند.» به گفته وی، به دلیل نبود مشتری و بلند بودن بهای این روغن، شماری از کارخانه‌های روغن کنجد در کندز از فعالیت بازمانده است.
ستارخان، فروشنده روغن کنجد در کندز، گفت: «۵۰ الی ۶۰ درصد فروشات روغن کنجد در بازار کاهش پیدا کرده است. روغن کنجد بهترین روغن است، از این‌که مردم کار و مصروفیت‌شان را از دست داده‌اند، توان خرید این روغن را به قیمت بلند ندارند و از روغن‌های وارداتی استفاده می‌کنند.»
در همین حال شماری از باشنده‌گان کندز که علاقه خاص به استفاده روغن کنجد دارند، می‌گویند که پیش از سقوط جمهوریت از روغن کنجد بیش‌تر استفاده می‌کردند. احمدسمیر، باشنده کندز، گفت: «پدرم غذایی را که با روغن کنجد پخته نشود، نمی‌خورد. به همین دلیل همیشه از کارخانه‌ای که نزدیک خانه ما است، این روغن را می‌خریم.» به گفته سمیر، به دلیل فقر و تنگ‌دستی، آن‌ها اکنون توان خرید روغن کنجد را مثل گذشته ندارند و به همین دلیل بیش‌تر از روغن نباتی استفاده می‌کنند.
صدام، یکی دیگر از باشنده‌گان کندز که بیش از ده سال می‌شود از روغن کنجد استفاده می‌کند، گفت که خوردن این روغن دردهای مفاصل را از بین می‌برد و به همین دلیل بیش‌تر مردم دوست دارند از آن استفاده کنند. به گفته صدام، مصرف روغن کنجد به مرض‌های زردی، درد کمر، چربی خون، روماتیسم، فشار خون و پوکی استخوان مفید است.
در همین حال حسین آریا، مسوول بخش جواز شرکت‌ها در ریاست تجارت و صنایع کندز، می‌گوید که در گذشته بیش از ۴۰ کارخانه تولید روغن در این ولایت فعالیت داشت. به گفته آریا، در جریان پنج ماه گذشته نزدیک به ۱۵ کار خانه روغن در این ولایت جواز‌های فعالیت‌شان را تمدید کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6698

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.