• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

شمار کودکان کار در تخار افزایش یافته است

  • کد خبر : 6797
  • 19 دلو 1400 - 10:36
شمار کودکان کار در تخار افزایش یافته است

تلاش کردم نامش را پیدا کنم، اما موفق نشدم. این کودک خیابانی دارای معلولیت با چشم‌های دورنگ متفاوت «آبی» و «میشی» است. وی که توانایی حرف زدن و شنیدن را ندارد، باشنده اصلی شهر تالقان ولایت تخار است. جان‌محمد، کودک کارگری که همه‌روزه با این کودک یک‌جا است. وی گفت که وی با همت بالا […]

تلاش کردم نامش را پیدا کنم، اما موفق نشدم. این کودک خیابانی دارای معلولیت با چشم‌های دورنگ متفاوت «آبی» و «میشی» است. وی که توانایی حرف زدن و شنیدن را ندارد، باشنده اصلی شهر تالقان ولایت تخار است.
جان‌محمد، کودک کارگری که همه‌روزه با این کودک یک‌جا است. وی گفت که وی با همت بالا در بازار کار می‌کند و روزانه بیش‌تر از کودکان دیگر از طریق پالشی بوت پول دریافت می‌کند. به قول جان‌محمد، هر وقت که با این کودک به کار می‌رود، مردم ده‌ها سوال ازش در مورد چشم‌هایش می‌پرسند، اما وی جوابی ندارد. جان‌محمد تصریح کرد که نام این کودک را نیز نمی‌داند، اما با وی روزانه در شهر مصروف کار است. به گفته جان‌محمد این کودک دوست دارد به مکتب برود.
خواستم با خانواده این کودک دارای معلولیت نیز ملاقات کنم، اما موفق نشدم.
بهروز، کودک کارگر در تخار است که روزانه صبح تا شام برای پیدا کردن پول نان، پلاستیک به فروش می‌رساند. او می‌گوید که پدرش بیکار است و تکلیف پای‌دردی دارد و نمی‌تواند کار کند. به گفته بهروز، خانواده او هفت عضو دارد و مادرش نیز به دلیل این‌که بتواند پول نان و تداوی مرد خانواده را پیدا کند، کار خانه همسایه‌ها را انجام می‌دهد و در مقابل آن پول دریافت می‌کند. وی افزود: «روزهایی می‌شود که هیچ پولی برای خرید نان دریافت نمی‌کند و با چشم‌های پر از اشک به سوی خانه می‌رود.»
بهروز از نهاد‌های صحی و نهادهای امدادرسان در تخار می‌خواهد که خانواده‌اش را کمک کنند؛ چون پولی برای تداوی پدر بیمارش ندارد.
شماری از باشنده‌گان تخار نیز از افزایش کودکان کار در تخار ابراز نگرانی کرده، می‌گویند که مسوولان باید برای این کودکان زمینه تعلیم را فراهم و خانواده‌های‌شان را حمایت کنند. ذوالفقار احمدی، یکی از باشنده‌گان تخار، گفت که اگر وضعیت کودکان کار این‌گونه ادامه پیدا کند، آن‌ها دست به اعمال ناشایست خواهند زد. به گفته احمدی، خانواده‌های بیش‌تر این کودکان سرپرست ندارند و آن‌ها از سر مجبوری در شهر کار می‌کنند.
سهراب بدخشی، باشنده دیگر ولایت تخار، گفت که اگر حکومت به وضعیت کودکان کار در شهر توجه نکند، از آنان در کارهای مافیایی استفاده خواهد شد. بدخشی از مسوولان خواست که برای کودکان کار که در شهر رو به افزایش است، مکان امن بسازند و آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند.
در همین حال سیف‌الله مبازر، رییس کار و امور اجتماعی تخار، نیز تأیید کرد که شمار کودکان خیابانی در تخار افزایش یافته است. به گفته مبارز، تاکنون تنها موسسه یونیسف برای کودکان خیابانی در این ولایت کمک کرده است و نهادهای دیگر نیز وعده همکاری داده‌اند. رییس کار و امور اجتماعی تخار از موسساتی که برای کودکان خیابانی فعالیت دارند، خواست تا در قسمت تعلیم کودکان و حمایت خانواده‌های‌شان کمک کنند.
گفتنی است که براساس گزارش یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های عاجل بشری وابسته‌اند. به قول این سازمان، ۱۳ میلیون کودک شامل این افراد در معرض گرسنه‌گی‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6797

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.