• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

شرکت انکشاف ملی، در حدود ۲۴.۷ میلیارد افغانی مقروضیت‌های خود پرداخت کرده‌است

  • کد خبر : 6890
  • 03 حوت 1400 - 9:54
شرکت انکشاف ملی، در حدود ۲۴.۷ میلیارد افغانی مقروضیت‌های خود پرداخت کرده‌است

شرکت انکشاف ملی ضمن این‌که از تحت کار بودن ۶۸۹ پروژه و تکمیل کار ۳۹۶ پروژه خبر می‌دهد می‌گوید، کسانی‌‌که در حکومت پیشین کار کرده بودند، تمام شان در وظایف خود هستند و حکومت فعلی از آنان حمایت می‌کند. ریاض‌الدین شریفی، معاون انسجام امور تولید و تجارت شرکت انکشاف‌ملی گفت، این شرکت ۷۰ درصد مکلفیت‌های […]

شرکت انکشاف ملی ضمن این‌که از تحت کار بودن ۶۸۹ پروژه و تکمیل کار ۳۹۶ پروژه خبر می‌دهد می‌گوید، کسانی‌‌که در حکومت پیشین کار کرده بودند، تمام شان در وظایف خود هستند و حکومت فعلی از آنان حمایت می‌کند.
ریاض‌الدین شریفی، معاون انسجام امور تولید و تجارت شرکت انکشاف‌ملی گفت، این شرکت ۷۰ درصد مکلفیت‌های مالیاتی خود را ادا کرده و در حدود ۲۴.۷ میلیارد افغانی مقروضیت‌های خود را پرداخت نموده‌ است.
موصوف افزود، تصدی‌های دولتی در یک مدتی فعالیت شان سیر نزولی داشت و ضرورت به این شد تا تحت مدیریت سالم قرار بگیرند و مربوط به شرکت انکشاف ملی شدند.
او علاوه کرد، تصدی‌های ساختمانی پیش از این‌که به شرکت انکشاف‌ملی مدغم شوند، ۱۵۲ پروژه داشتند که اکثر این پروژه‌ها هم متوقف بودند.
او می‌گوید، مجموع پروژه‌های فعلی شرکت انکشاف ملی ۱۰۸۳ پروژه است که ارزش پولی آن‌ها ۱۲۱ میلیارد افغانی می‌باشد که از آن جمله ۳۹۴ پروژه تکمیل و ۶۸۹ زیر کار قرار دارد.
به گفتۀ او، این پروژه‌ها به ۸ سکتور تقسیم‌بندی شده که در بخش تعلیمی و تحصیلی ۱۵۱ پروژه، دینی و مذهبی ۴۹۲ پروژه، صنعتی و زراعتی ۸۵ پروژه و در بخش اداری و اجتماعی ۱۸۲ پروژه می‌باشد.
ریاض‌الدین ادامه داد که در بخش آبدات ‌و فرهنگی ۵۰ پرو‌ژه، صحی و ورزشی ۱۰۱ پروژه، زیربنا ۱۹ پروژه و در بخش مسکن ۳ شهرک است که چهار هزار اپارتمان دارد.
نامبرده افزود: «در سکتور زراعت، در حدود ۷۵۰۰ هزار جریب زمین شرکت زراعتی وادی ننگرهار، باغ‌های ستروس از نوع ورایتی‌های اصلاح شده، احداث گردیده‌است.»
هم‌چنان ایجاد ۳۹ حوض ماهی‌پروری در ۴۵ جریب زمین‌های وادی زراعتی ننگرهار که پلان انکشافی آن در یک هزار جریب زمین در نظر گرفته شده و تطبیق این پلان ادامه دارد.
شریفی علاوه کرد، حاصلات زیتون نیز از ۱۰۰ تُن به ۱۰۰۰ تُن افزایش یافته‌است.
او در بخش تولید و معادن از افزایش ظرفیت تولید فابریکۀ سمنت غوری از ۱۲۰ تُن به ۷۵۰ تُن در روز، تصفیۀ حساب مقروضیت‌ها و بلند بردن کیفیت سمنت غوری یاد کرد.
او در ادامه گفت، ظرفیت تولید فابریکۀ سمنت جبل‌السراج نیز از ۲۰ تُن به ۸۰ تُن در روز افزایش یافته و بدنۀ داش‌های این فابریکه توسط انجنیران کشور نیز تبدیل شده‌است.
به گفتۀ او، نظر به هدایت رئیس جمهور وقت کشور، زغال‌سنگ شمال باید توسط شرکت انکشاف‌ملی مدیریت شود و این شرکت در اوایل سال ۱۳۹۹ مدیریت زغال‌سنگ شمال را برعهده گرفت.
موصوف افزود، به اساس تلاش شرکت انکشاف‌ملی ۳۰ درصد عواید شرکت زغال‌سنگ شمال افزایش یافت.
او گفت، در بخش املاک ۱۷۰۰ جریب زمین، ۱۲ باب تعمیر، ۱۱۱ باب دکان، یک باب مارکیت تجارتی از نزد زورمندان به نفع شرکت انکشاف‌ملی استرداد شده و همچنان ۷۳۰۰۰ هزار جریب زمین تثبیت و شامل بانک معلوماتی این شرکت گردیده‌است.
ریاض‌الدین شریفی گفت، تصدی باربری مرکز (کاماز) نظر به مشکلات جنگی در ولایت‌ها و گمرکات فعالیت نداشت؛ اکنون فعالیتش دوباره آغاز شده و در بنادر اسلام‌قلعه، تورغندی و حیرتان در حال فعالیت است.
موصوف دستاوردهای بزرگ شرکت انکشاف‌ملی را کاهش قیمت اپارتمان از ۵۲۰ به ۳۷۰ دالر امریکایی، تکمیل ۳۹۴ پروژه در بخش ساختمانی شامل مسجدها، باشگاه‌های ورزشی و انتظارگاه‌ها، آغاز کار عملی کانال قوش‌تیپه، تکمیل ۳ بلاک شهرک بگرامی که ۱۰۸ اپارتمان دارد و آغاز پروژۀ بگرامی، شهرک غزنوی و شهرک لاله پس از ۸ سال یاد کرد.
همچنان از دستاوردهای دیگر این شرکت، ترمیم فابریکۀ آکسیجن و توزیع پنج هزار بالون گاز اکسیجن در زمان شیوع بیماری کرونا، پاک‌کاری کانال چاریکار در ولایت پروان، ترمیم بند برق و کانال اجمیر پلخمری در ولایت بغلان، احیای مجدد کیفیت سمنت غوری در بازارهای داخلی و افزایش تولید سمنت آن فابریکه از ۱۲۰ به ۷۵۰ تُن در یک شبانه روز می‌باشد.
شریفی افزود: «شرکت انکشاف‌ملی ۷۰ درصد مکلفیت‌های مالیاتی خود را ادا کرده و در حدود ۲۴.۷ میلیارد افغانی مقروضیت‌های خود را پرداخت کرده است.»
به گفتۀ او، این شرکت ۱۴میلیارد افغانی از سایر اداره‌ها طلبات دارد که بالای پروژه‌های آنان کار کرده و ۴.۶ میلیارد پول نقد این شرکت در حساب‌های بانکی‌اش می‌باشد.
شریفی اضافه کرد: «شرکت انکشاف ملی دارای وضعیت خوب مالی است که مجموع پیش‌پرداخت‌‌هایی که از سوی مالکین پروژه‌ها صورت گرفته است، ۶.۴ میلیارد می‌باشد.»
معاون انسجام امور تولید و تجارت شرکت انکشاف‌ملی در مورد برنامه‌های آیندۀ این شرکت گفت، در صورتی ‌که مالکین پروژه و ادرات ذیدخل بودجه داشته باشند، ۷۴۵ پروژه تکمیل خواهد شد.
مولوی عبدالولی ارغندیوال، معاون مالی و اداری شرکت انکشاف‌ملی ضمن اینکه گفت، برکناری کارمندان حکومت پیشین در این شرکت حقیقت ندارد، افزود: «شرکت انکشاف‌ملی یک ادارۀ نمونه برای مردم افغانستان است که هیچ یک از کارمندانش از رئیس شروع تا محافظ برکنار نکرده است و تمام شان در موقف‌های خود هستند.»
نام‌برده همچنان علاوه کرد: «کسانی‌که در حکومت پیشین کار و خدمت کرده بودند، تمام شان در وظیفه‌های خود هستند و حکومت از آنان حمایت می‌کند.»
موصوف اضافه کرد، شرکت انکشاف‌ملی مسؤولیت‌های خود را در هر شرایط انجام می‌دهد، از هیچ‌گونه تلاش دریغ نمی‌کند، نسبت به گذشته با ارادۀ قوی برای آبادی کشور کار خواهد کرد و این اداره یک ادارۀ شفاف است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6890

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.