• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

جریان برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان به حالت عادی برگشت

  • کد خبر : 6962
  • 11 حوت 1400 - 11:17
جریان برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان به حالت عادی برگشت

شرکت برشنا می‌گوید که مشکلات تخنیکی در سیستم برق آسیای مرکزی حل شده و جریان برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان دوباره به حالت عادی برگشته است. حکمت‌الله میوندی، سخنگوی این شرکت امروز به خبرنگاران گفت که با بروز مشکلات تخنیکی در سیستم برق آسیای مرکزی، جریان برق وارداتی اوزبیکستان به کشور کاهش یافته بود. او […]

شرکت برشنا می‌گوید که مشکلات تخنیکی در سیستم برق آسیای مرکزی حل شده و جریان برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان دوباره به حالت عادی برگشته است.
حکمت‌الله میوندی، سخنگوی این شرکت امروز به خبرنگاران گفت که با بروز مشکلات تخنیکی در سیستم برق آسیای مرکزی، جریان برق وارداتی اوزبیکستان به کشور کاهش یافته بود.
او افزود: “مرکز ملی کنترول انرژی افغانستان تلاش می‌ورزد که پس از این، میزان پرچوی‌های برق به ویژه در کابل کاهش یابد.”
این در حالی است که از چند هفته به این‌سو، پرچوی برق در کابل و اکثر ولایات این کشور افزایش یافته است.
برخی از باشندگان کابل از ادامه پرچوی‌های برق در این شهر انتقاد کرده و شرکت برق افغانستان را در این مورد به کوتاهی متهم کرده اند. آنان می‌گویند که قطع برق و پرچوی‌های دوام‌دار، مشکلات زیادی را برای مردم، به ویژه در فصل سرما به بار آورده است.
شرکت برشنا یکی از دلایل عمدۀ افزایش پرچوی‌ها در کابل و سایر ولایات را در هفته‌های اخیر، بروز مشکلات تخنیکی در سیستم برق وارداتی اوزبیکستان عنوان کرده است که به گفتۀ سخنگوی آن، در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.
کشور متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایه است و براساس آمار، شرکت برشنا در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر از منابع داخلی تامین می‌شود.
این در حالی است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان گزارش‌هایی به نشر رسید که شرکت برشنا میلیون‌ها دالر از بابت صرفیۀ برق وارداتی اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ایران قرضدار است.
براساس این گزارش‌ها، همزمان با به قدرت رسیدن طالبان، برخی از این کشورها گفته بودند که اگر شرکت برق افغانستان بدهی‌های خود را نپردازد، ممکن جریان برق وارداتی به افغانستان قطع شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.