• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
9
عبدالرحیم مسلم‌دوست،'امیر خراسان داعش':

دلیلی برای ادامه جنگ با طالبان نداریم

  • کد خبر : 7032
  • 18 حوت 1400 - 15:36
دلیلی برای ادامه جنگ با طالبان نداریم
عبدالرحیم مسلم‌دوست، یکی از بنیانگذاران داعش در افغانستان که اخیرا به حکومت طالبان پیوسته است، مدعی است که شمار جنگجویان داعش در افغانستان "کاهش" یافته و این گروه "تضعیف" شده است.

این در حالیست که مقام‌های پاکستانی داعش خراسان را متهم به تشدید حملات برنامه‌ریزی شده از خاک افغانستان علیه این کشور کرده است.
همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در دیدار با عبدالعزیز کاملوف، وزیر امور خارجه ازبکستان در واشنگتن گفته است که “ایالات متحده هرگز اجازه نمی‌دهد تروریست‌ها از افغانستان به عنوان پناهگاه استفاده کنند”.
مسلم‌دوست امروز در مصاحبه با طلوع نیوز گفت که پس از خروج نیروهای خارجی دیگر دلیلی برای ادامه جنگ در افغانستان وجود ندارد و به همین دلیل او به دولت طالبان پیوسته است.
او مدعی شد که “داعشی‌ها در افغانستان زیاد نیستند، فقط شماری از آنها باقی مانده‌اند.”
آقای مسلم‌دوست در ماه جون ۲۰۱۵ در گفت‌وگویی گفته بود که “طالبان به دستور آی‌اس‌آی (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان) می‌جنگد. ما آنها را شناختیم و راه دیگری برای جهاد پیدا کردیم که گروه دولت اسلامی است و عضو آن شدیم.”
گروه دولت اسلامی- داعش شاخه خراسان مسئولیت خونین‌ترین حملات علیه شیعیان در افغانستان را پیش از به قدرت رسیدن طالبان و پس از آن برعهده گرفته است.
او “اولین” فرمانده شورشی در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان بود که با ابوبکر بغدادی، بنیانگذار گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش بیعت کرده بود.
در اواخر سال ۲۰۱۴ شماری از رسانه‌های منطقه از انتخاب عبدالرحیم مسلم‌دوست از سوی گروه دولت اسلامی، به عنوان “امیر خراسان” خبر داده بودند.
نگرانی پاکستان، ایران و کشورهای آسیای میانه
در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از حضور افراد وابسته به گروه داعش در مناطق شرقی افغانستان به‌ویژه ولایت ننگرهار و درگیری آنها با نیروهای طالبان در این مناطق منتشر شده است.
گروه داعش شاخه خراسان مسئولیت حمله خونین به نمازگزاران جمعه مسجد شیعیان در محله بازار قصه‌خوانی پیشاور را برعهده گرفت که ۶۴ کشته و ۱۹۰ زخمی به جا گذاشت.
دو مقام ارشد پلیس پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفتند که حمله‌کننده یک مهاجر افغان بوده و این حمله در افغانستان برنامه‌ریزی شده است.
گروه دولت اسلامی -داعش شاخه خراسان سال‌ها در پاکستان و افغانستان فعال بوده و در برخی مناطق شرقی افغانستان وارد رقابت‌های خشونت‌آمیز با طالبان شده است.
به گفته پلیس پاکستان مهاجم حمله به نمازگزاران جمعه “یک تبعه افغانستان حدودا ۳۰ ساله بوده که سال‌ها پیش با خانواده‌اش به پاکستان مهاجرت کرده است.”
یک مقام پلیس پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته که گروه موسوم به دولت اسلامی- داعش شاخه خراسان “در حال تبدیل شدن به یک تهدید قوی برای ماست، آنها از افغانستان عملیات راه‌اندازی می‌کنند اما سلول‌های خواب در اینجا (پاکستان) دارند”.
پاکستان حتی پس از به قدرت رسیدن طالبان همچنان از گسترش عملیات‌های جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی (TTP) از افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
ایران و روسیه که سال‌ها با داعش در سوریه جنگیدند، نیز نگرانی‌های زیادی از حضور داعش در افغانستان دارند.
جنگ پنهان طالبان علیه داعش
طالبان در توافقنامه صلح با آمریکا متعهد شد که اجازه نخواهد داد از خاک افغانستان برای طراحی حملات علیه کشورهای دیگر استفاده شود.
محمد امیر رعنا، رئیس انستیتو مطالعات صلح پاکستان (PIPS) به خبرگزاری فرانسه گفته است که نگرانی زیادی در مورد تبدیل شدن افغانستان به “یک پناهگاه” جنگجویان تندرو وجود دارد.
ماه گذشته، در یک گزارش تحلیلی شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده که گروه‌های جهادی تندرو منطقه در افغانستان تحت کنترل طالبان “آزادی تردد بیشتری بدست آورده اند”، و امیدوارند که دولت طالبان برای آنها “پناهندگی و گذرنامه فراهم کند که بتوانند به کشورهای جهان سفر کنند.”
در آن گزارش آمده که “سفارت‌های کشورهای آسیای مرکزی مستقر در افغانستان با نگرانی شاهد اند که چندین رهبر این گروه‌ها آزادانه به کابل سفر کرده‌اند.”
سابقه عبدالرحیم مسلم‌دوست
عبدالرحیم مسلم‌دوست و برادرش در دهه ۱۹۹۰روزنامه‌نگار و فروشنده سنگ‌های قیمتی بودند.
آنها در یک مصاحبه در سال ۲۰۰۴ گفتند که “اگرچه ما هیچ ارتباطی با طالبان نداشتیم، اما در نوشته‌های خود (در مجلات حامی طالبان) از آنها حمایت کردیم.”
او گفته بود که در زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان هیچ سمت رسمی نداشته است اما از این گروه به دلیل اینکه “کفر جهانی یک جا شده و علیه آنها می‌جنگید”، پشتیبانی کرده است.
او پیش‌تر مدتی نیز عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار بوده و از این حزب جدا شده است.
او به اتهام فعالیت‌های تروریستی با القاعده و طالبان در نوامبر ۲۰۰۱ به همراه برادرش، بدر زمان بدر توسط نیروهای سرویس امنیتی ارتش پاکستان (آی‌اس‌ای) در شهر پیشاور دستگیر و سپس به بازداشتگاه بگرام در حومه کابل و بعد به گوانتانامو منتقل شد.
عبدالرحیم مسلم‌دوست از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در زندان گوانتانامو بسر برد.
در سند افشا شده ویکی لیکس، در ارزیابی گروه عملیات مشترک گوانتانامو (JTF) وزارت دفاع آمریکا در تاریخ ۲۷ جون ۲۰۰۴ آمده که آقای مسلم دوست، متولد ۱۹۶۰ (حدود ۴۴ ساله در آن تاریخ) “خطر کمی” برای آمریکا و منافع این کشور “به خاطر بیماری‌اش” دارد.
در این سند او به عنوان “جنگجوی دشمن” نام برده شده که در این صورت در بازداشت نامحدود بدون حقوق اسیران جنگی باید به سر ببرند.
“این زندانی نیاز به جراحی تیروئید دارد و در حال حاضر به سلول خود بازگردانده شده، قبلاً هم در سال ۱۹۹۲ غده تیروئید خود را جراحی کرده و سابقه کمردرد مزمن، سل نهفته و کم خونی دارد و برای دیابت تحت درمان است.”
و توصیه شده که او آزاد شده و به کشور دیگری برای ادامه زندان منتقل شود.
سرانجام او در اپریل ۲۰۰۵ از بازداشتگاه گوانتانامو آزاد شد و به کابل بازگردانده شد.
او در سال ۲۰۱۵ در یک مصاحبه گفنه بود که بمباران از سر بریدن وحشیانه‌تر است و سربریدن “با ترحم‌ترین” شیوه کشتن از نظر داعش است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7032

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.