• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

چین نشست منطقه‌ای در مورد افغانستان را میزبانی می‌کند

  • کد خبر : 7047
  • 19 حوت 1400 - 12:56
چین نشست منطقه‌ای در مورد افغانستان را میزبانی می‌کند
نشست وزیران خارجۀ کشورهای منطقه با محوریت مسلۀ افغانستان، به میزبانی چین در اواخر ماه مارچ برگزار خواهد شد.

این سومین نشست وزیران کشورهای منطقه است که در مورد بحران افغانستان طی کمتر از هفت ماه گذشته برگزار می‌شود.
شماری از کارشناسان سیاسی به این نظر اند که با توجه به تمرکز جامعۀ جهانی به مسلۀ اوکراین، چین می‌خواهد از این فرصت استفاده کند و برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند که حل مسله افغانستان از طریق چین ممکن نخواهد بود.
رامش سالمی، استاد علوم سیاسی مقیم ایالات متحده گفت که چین یکی از بازیگران اصلی از رهگذر سیاسی و اقتصادی در منطقه است.
آقای سالمی گفت: “میزبانی چین در مورد افغانستان، کشانیدن کشورهای همسو پیرامون وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان است. این دو قطبی شدن در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای زیادی درگیر منازعۀ اوکراین است، چین می‌خواهد از این فرصت استفاده کند تا موضوعات افغانستان بیشتر از این در انزوا قرار نگیرد”.
پس از تسلط طالبان در ۱۵ اگست سال گذشته و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.
ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به تاریخ تاریخ ۲۲ دسمبر (اول جدی) برگزار شد، گفت:”ما بار دیگر خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان در اسرع وقت هستیم. این دارایی ها باید به صاحبان واقعی آن بازگردانده شود و نمی توان از آنها به عنوان ابزار چانه زنی برای تهدید یا اجبار استفاده کرد. ”
اما ویس ناصری، تحلیلگر سیاسی به این نظر است که کشورهایی چون هند، ایران، روسیه و کشورهای آسیای میانه با اهداف و حضور چین در افغانستان مخالف هستند.
آقای ناصری افزود، نشستی را که در مورد افغانسنان بیجینگ میزبانی کند، مورد اعتماد این کشورها قرار نخواهد گرفت، چون به گفتۀ وی، چینی‌ها در مسایل افغانستان با سیاست، پالیسی، استراتیژی و اهداف بزرگ پاکستان در افغانستان هماهنگی داشته است و اکنون نیز نمی‌تواند که سیاست بی‌طرفانه را برای حل مشکل افغانستان روی دست گیرد.
آقای ناصری گفت:”مدیریت بحران افغانستان و یا راه حل مشکل افغانستان از بیجینگ نمی‌گذرد…کنفرانسی که در چین دایر می‌شود کدام منفعتی کلان برای حل بحران افغانستان و اعتمادسازی نمی‌تواند داشته باشد”.
طارق فرهادی، تحلیلگر سیاسی و مشاور پیشین ریاست جمهوری افغانستان به این نظر است که نشست چین در صورتی دستاورد خواهد داشت که طالبان موضوع تازه برای گفتن داشته باشند. به گفتۀ آقای فرهادی، کشورها منتظرند تا از طالبان بشنوند که حکومت سرپرست چه زمانی خاتمه می‌یابد و یک حکومت همه شمول و ملی جایگزین آن می‌شود.
این در حالی است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تازگی با وانگ ‌یو، سفیر چین در افغانستان گفتگو کرده است.
حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان: “در این نشست روی روابط عمیق میان دو کشور، موضوعات سیاسی و اقتصادی و همچنان برگزاری نشست وزرای خارجه منطقه در چین در ماه جاری و اشتراک در آن بحث صورت گرفت. آقای متقی گفت که در نشست یاد شده اشتراک خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد که نتایج این نشست به نفع افغان‌ها باشد”.
قبل از چین، اولین نشست منطقه‌ای را در ماه سپتمبر۲۰۲۱ میلادی، پاکستان میزبانی کرد که در آن وزیران خارجۀ ایران، چین، پاکستان، ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت داشتند.
پس از آن ایران میزبان دومین دور این نشست‌ها در ماه اکتوبر سال گذشته بود، اما روسیه نیز در آن حضور داشت. ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان خواست اصلی اشتراک‌کنندگان این نشست‌ها بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7047

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.